Cele mai frecvente 5 greseli de marketing in plina criza economica

Joi, 19 Martie 2009, ora 14:24
3128 citiri
Cele mai frecvente 5 greseli de marketing in plina criza economica

Ce poate face un lider responsabil in vreme de criza? Probabil ca recesiunea a avut deja un impact important asupra companiei tale. Sau poate ca simti ca se apropie, dar nu stii exact cand si cum te va lovi. In orice caz, cel mai important lucru este sa ramai cu picioarele pe pamant si sa nu cazi in plasa celor mai frecvente cinci greseli pe care le fac companiile in vremuri de criza.

Imprevizibil. Slab. Fara speranta. Neplacut. Intunecat. Acestea sunt doar cateva cuvinte care au fost folosite pentru a descrie problemele financiare pentru anul 2008 si, in functie de diversele pareri, scenariul pentru 2009 si pentru viitor, in general. Standard & Poor’s considera ca dificultatile economice pe care le experimentam vor fi maxime la inceputul acestui an.

Desi unele industrii isi vor reveni cu siguranta, pretul petrolului ar putea sa nu mai scada niciodata. Iar asta inseamna vremuri si mai grele pentru economie, atat pentru cea a Statelor Unite, cat si pentru cea globala.

1.    Fii destept si cumpatat, insa nu intra in panica. Vei trece si peste asta.

Economiile trec prin cicluri de expansiune si de contractie. Asta este ce am invatat cu totii in facultate, la cursurile de economie (desigur, atunci nu eram tocmai atenti). Problema este ca, in timp ce academicienii isi pot da cu parerea in privinta economiei ciclice, adevaratii oameni de afaceri trebuie sa traiasca in mijlocul evenimentelor dificile pe care le aduce aceasta. Iubim vremuri de expansiune economica, insa contractiile pot fi dureroase.

Daca esti istet, vei trece peste perioadele de crestere lenta sau poate chiar inexistenta. Daca nu, este posibil sa trebuiasca sa reduci din costuri. Ai grija doar sa tai din grasime si sa eviti sa tai din muschi pe cat posibil, sfatuieste businessweek.com.

2.    Marketingul este muschi, nu grasime. Fii atent la ce renunti.

Precum cei mai aprigi investitori privesc recesiunea ca pe un moment propice pentru a cumpara atunci cand toata lumea vinde, cei mai aprigi marketeri stiu ca receiunea reprezinta o vreme potrivita pentru a castiga teren. Acestia inteleg faptul ca, mentinandu-si bugetele (sau chiar marindu-le), este posibil sa nu iasa in frunte in vremuri de criza, insa pot castiga teren, lucru care se va dovedi util pe termen lung.

Marketingul in plina recesiune este precum oxigenul pe Muntele Everest – cu cat este mai putin in mediul inconjurator, cu atat devine mai valoros cel pe care il ai tu. Reducerea costurilor de marketing este o cale sigura spre permiterea dezvoltarii concurentei, care ar putea deveni mai agresiva.

3.    Nu-ti pierde concentrarea, alergand dupa afaceri pe care nu le-ai dori in mod normal.

Cand clientii devi nervosi din cauza situatiei economice, acestia isi reduc cheltuielile. Pentru tine, acest lucru se poate traduce prin mai putin tranzactii, mai putine achizitii sau ambele. Insa daca incerci sa-ti largesti orizontul, folosindu-te de produsele sau serviciile tale de baza si incercand astfel sa multumesti un target mai cuprinzator, ai sanse ca clientii tai sa fie si mai nemultumiti, dandu-le astfel un motiv in plus sa stea acasa sau sa cheltuiasca mai putin.

Exista un motiv pentru care nu urmaresti anumite tipuri de clienti in vremurile bune, iar acesta probabil ca nu s-a schimbat. Fa tot ce-ti sta in puteri pentru a ramane concentrat pe ceea ce faci cel mai bine si incearca sa cresti valoarea serviciilor pe care le oferi celor mai buni clienti. Acestia pot decide, in final, sa cheltuiasca mai putin in alte domenii, protejandu-te astfel pe tine.

4. Nu apela la reduceri.

Este usor de inteles nevoia de discounturi in vremurile de criza, atat pentru compania ta (“pastreaza afacerea pe picioare”), cat si pentru clientii tai (“se lupta si au nevoie de ajutor”). Insa indiferent de vremurile prin care treci, scaderea pretului iti va devaloriza produsul in ochii clientilor.

A existat o vreme in anii 1990, cand McDonald’s si Burger King si-au trecut frecvent Big Mac-ul si Whopper-ul la reduceri, astfel incat si-au invatat clientii sa nu plateasca niciodata pretul intreg. Acest lucru le-a creat o problema de profit, care i-a impiedicat sa-si revina timp de ani de zile.

Daca trebuie sa-ti faci produsele mai accesibile ca pret, fa-o cu atentie si cu intentie. Poti sa scazi preturile, fara sa apelezi la reduceri majore.

5. Nu ignora elefantul din camera.

Traim in mijlocul unui ciclu de 24 de ore de informatie. Cand apart stiri noi, oamenii le afla, iar stirile economice apar zilnic. Nu trebuie sa fii economist ca sa stii ca mediul de afaceri nu este, astazi, in cea mai buna forma, iar acest lucru este vesnic prezent in viata tuturor, in cea mai personala forma posibila. Oamenii simt cat de prost stau lucrurile in fiecare zi, de fiecare data cand merg la supermarket sau fac plinul la masina.

Chiar daca venitul companiei tale s-a mentinut stabil pana acum, angajatii tai stiu ca problemele sunt iminente si devin nervosi. Asigura-te ca acestia stiu ca situatia e sub control si ca ai un plan bine stabilit.

Nu se stie ce ne rezerva viitorul in urmatoarele cateva luni. Am putea iesi din criza mai repede decat am anticipat sau am putea sa trecem prin vremuri si mai grele, pentru si mai mult timp. Insa clientii vor trebui sa manance in continuare. Vor avea in continuare nevoie de transport. Vor cauta in continuare modalitati de a se distra, imbracaminte, vacante, unelte de gradinarit, mancare pentru animale, parfumuri, rechizite, calculatoare, tractoare si multe altele.

Pe masura ce piata devine din ce in ce mai ingusta, cei mai bine pozitionati jucatori vor supravietui si isi vor fructifica afacerea. Evita greselile mai sus mentionate si vei avea mari sanse sa te numeri printre acestia.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

Apple a pierdut poziția de lider pe piața smartphone-urilor. Compania care i-a luat locul
Apple a pierdut poziția de lider pe piața smartphone-urilor. Compania care i-a luat locul
Livrările de telefoane iPhone au înregistrat o scădere de aproape 10% în primul trimestru al acestui an, afectate de intensificarea competiţiei venite din partea producătorilor de dispozitive...
#criza, #economica, #greseli, #lider, #manager, #marketing , #stiri Standard Poor s