De ce este recesiunea ideala pentru startup-uri - Interviu Business 24

Luni, 26 Martie 2012, ora 09:00
5681 citiri
De ce este recesiunea ideala pentru startup-uri - Interviu Business 24

Recesiunea reprezinta o oportunitate extraordinara pentru lansarea in afaceri. Chiar daca la prima vedere pare cel putin indrazneata aceasta afirmatie, succesul se bazeaza pe o astfel de atitudine.

Este convingerea lui Bill Aulet, managing partner la MIT Entrepreneurship Center si antreprenor in serie:

"Acele business-uri care supravietuiesc in perioade dificile au un potential incredibil de crestere in momentul in care economia se redreseaza. De fapt, un studiu al fundatiei Kauffman arata ca 57% dintre companiile incluse in Fortune 500 au fost dezvoltate intr-o perioada de recesiune", a explicat Bill Aulet intr-un interviu acordat pentru Business 24.

In prezent, exista multe programe antreprenoriale create pentru oamenii de afaceri romani, iar Fundatia Post-Privatizare se numara printre companiile care promoveaza acest tip de educatie. Ne puteti spune care sunt principalele motive pentru care un antreprenor roman ar trebui sa investeasca intr-un astfel de program?

De exemplu, Business Mentoring Program mizeaza pe oferirea celor mai bune practici antreprenoriale din lume, pe aducerea si adaptarea acestora pe plan local. Scopul este acela de a lua manageri si/sau antreprenori cu potential ridicat si a-i pregati intr-o perioada scurta de timp pentru a putea sa invete si sa aplice cele mai bune practici in numai cateva zile sau saptamani.

In plus, mentorii de elita ai acestui program sunt la curent cu cele mai noi tendinte, practici verificate si au avut posibilitatea de a lucra si de a-i consilia pe multi alti antreprenori de succes pentru a-si dezvolta business-ul. Acestia, nu numai ca le vor explica participantilor cum sa nu piarda timpul "reinventand roata", ci le vor arata cum sa implementeze ceea ce au invatat.

In acelasi timp, workshop-ul de vanzari ii ajuta pe participanti sa nu "reinventeze pana", in sensul de a pierde timpul si resurse importante facand aceleasi greseli pe care le-au facut si alti antreprenori. Calitatea instructorilor, cunostintele pe care acestia le-au dobandit din experienta de antreprenori, dar si ca profesori in universitati renumite, ofera unicitate Business Mentoring Program.

De cativa ani, Romania se lupta cu probleme economice majore. Este aceasta perioada potrivita pentru startup-uri?

Desigur! Eu repet destul de des o fraza care se potriveste perfect in aceasta situatie - "cu cat mai intunecata este noaptea, cu atat mai mult stralucesc stelele". Antreprenorii trebuie sa se regaseasca deasupra mediei. Daca nu indeplinesc aceasta conditie, atunci ar trebui sa renunte la ideea de a fi antreprenori. Este un job deosebit de dur. Dar pentru cei care sunt pasionati, a fi antreprenor intr-o perioada de recesiune este o oportunitate importanta.

Numai cei puternici supravietuiesc si invata sa fie disciplinati, fapt care ii va ajuta deosebit de mult in momentul in care compania se dezvolta. Acele business-uri care supravietuiesc in perioade dificile au un potential incredibil de crestere in momentul in care economia se redreseaza. De fapt, un studiu al fundatiei Kauffman arata ca 57% dintre companiile incluse in Fortune 500 au fost dezvoltate intr-o perioada de recesiune.

De asemenea, criza economica a avut un impact foarte mare asupra mediului de afaceri. Credeti ca acest fapt a determinat o schimbare in modul in care oamenii de business iau decizii?

Asa cum am mentionat anterior, intr-o perioada de recesiune antreprenorii invata ceea ce inseamna disciplina: cum sa reduca anumite costuri si sa fie creativi astfel incat bugetul sa le ajunga pe o perioada inelungata. De asemenea, au parte de o lectie importanta in sensul ca se bazeaza mai mult pe vanzarile catre clienti si nu pe fondurile de capital de risc. Simt tot mai mult nevoia de a avea o balanta pozitiva obtinuta in urma operatiunilor pe care le intreprind.

Cercetarea profesorului de la MIT, Antoinette Schoar, arata ca aceste caracteristici se formeaza la inceputul carierei antreprenoriale si apoi oamenii de afaceri beneficiaza pe tot parcursul dezvoltarii business-ului de acestea, comparativ cu aceia care au pus bazele unei companii intr-o perioada de boom economic.

Din punctul dumneavoastra de vedere, care este cea mai importanta lectie pe care antreprenorii ar trebui sa o invete de la o perioada de criza?

Managementul financiar, sa-si canalizeze toate eforturile asupra clientului si sa obtina o balanta pozitiva. Sa se concentreze pe acele lucruri pe care le pot controla si sa fie mai putin dependenti de pietele de capital. Sa fie stapanii propriului destin, acestea sunt sfaturi importante.

Ne puteti oferi trei exemple pentru cele mai importante actiuni pe care guvernul roman ar trebui sa le intreprinda pentru a ajuta la evolutia ecosistemului antreprenorial local?

Judecand din punctul de vedere al unui antreprenor, se poate afirma ca acesta si-ar dori ca reprezentantii guvernului sa nu "dauneze" afacerii. Cel mai potrivit ar fi ca guvernul sa fie un facilitator si sa nu se implice in conducerea de business-uri. Ar trebui sa ofere stabilitate si un mediu de afaceri previzibil. Trei exemple de masuri concrete pe care reprezentantii guvernului ar trebui sa le implementeze pentru a ajuta mediul de business sunt:

- sa sustina dezvoltarea abilitatilor practice prin programe precum BMP si pregatirea antreprenorilor pentru abilitatile importante de care au nevoie pentru a reusi sa-si dezvolte afacerea. In plus, ar trebui sa le ofere incredere in perioade critice de care se vor lovi cu siguranta.

- sa organizeze evenimente de networking: sa ajute la constructia comunitatii antreprenoriale astfel incat membrii sa se cunosca, sa se sustina reciproc si sa beneficieze de relatii speciale cu consumatorii, angajatii, mentori, investitorii, partenerii si alte resurse de care au nevoie pentru a se bucura de succes. Un exemplu in acest sens este oferit de catre Venture Connect.

- sa implmenteze o campanie de relatii publice: guvernul ar trebui sa foloseasca o strategie de PR pentru a educa publicul despre antreprenoriatul bazat pe inovatie. De ce este accest lucru important? Ce anume ar trebui sa se comunice? In principiu ar trebui ca oamenii sa inteleaga ca este "cool" sa fii antrepreor, ca acestia ar trebui sa fie tratati precum vedete din sport si nu ca cetateni obisnuiti. Aceasta schimbare de mentalitate va avea un efect pozitiv substantial in a-i convinge pe studenti sa devina antreprenori, chiar si in perioade dificile.

Ce diferente ati sesizat intre un antreprenor de pe plan local si unul european?

In timp ce exista multe similaritati intre antreprenorii din restul Europei, si diferentele devin din ce in ce mai putine, in cazul celor din Romania lucrurile sunt diferite. Acestia nu sunt atat de constiinciosi referitor la cursurile la care participa, insa sunt mult mai calculati si inventivi. Natura afacerii lor pare a se concentra mai mult pe informatie comparativ cu alte tari, in care mix-ul este mai diversficat.

Observatiile mele (care se limiteaza la patru calatorii la Bucuresti si interactiunile pe care le-am avut cu antreprenorii romani din Statele Unite sau Marea Britanie) referitor la situatia din Romania este ca resursele, in special banii, sunt mult mai limitate. De asemenea, este ingrijorator faptul ca infrastructura pare sa fie deosebit de deteriorata (in mod special drumurile).

Desi aceste lucruri nu opresc dezvoltarea antreprenoriala, incetinesc procesul firesc. Ultima observatie se refera la faptul ca majoritatea companiilor se adreseaza unui segment inferior al pietei si nu lupta pentru cel superior. Nici unul dintre aceste aspecte nu transforma Romania intr-un mediu ostil antreprenoriatului, insa exista domenii in care acesta pare a obtine mai putin succes decat in altele.

Un nou scandal pentru Guvern. Damen a dat in judecata Romania la o curte internationala de arbitraj
Un nou scandal pentru Guvern. Damen a dat in judecata Romania la o curte internationala de arbitraj
Premierul Marcel Ciolacu confirma faptul ca olandezii de la Damen au dat in judecata Romania, aratandu-se in acelasi timp optimist in ceea ce priveste rezolvarea pe cale amiabila a disputelor...
Razer a lansat noul model de mouse Viper V3 Pro, conceput alături de gameri profesioniști
Razer a lansat noul model de mouse Viper V3 Pro, conceput alături de gameri profesioniști
Razer a lansat noul model de mouse Viper V3 Pro, conceput în colaborare cu unii dintre cei mai buni jucători de esports, inclusiv Zachary „zekken” Patrone, campion și MVP al turneului...
#afaceri recesiune Bill Aulet, #antreprenoriat Bill Aulet, #startup Bill Aulet, #Business Mentoring Program Bill Aulet , #Antreprenori