Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Generatia Y a ajuns la putere in China

Generatia Y a ajuns la putere in China

Stabilitatea si cresterea economica pe care China le-a aratat lumii intregi in timpul crizei a convins marile companii ca acesta este locul potrivit pentru afacerile lor.

Companiile au fost nevoite, insa, sa se adapteze mediului de afaceri inedit din Chinacomunista si sa respecte anumite reguli impuse de Beijing, dar o provocare si mai mare ar putea sa fie de fapt relatia cu tinerii chinezi pe care ii vor angaja.

Este vorba de cei nascuti in anii 1980, numiti Generatia Y de sociologi, ce reprezinta 50% din populatia activa a Chinei, scrie Business Week.

Ca si tinerii de varsta lor din Occident, chinezii sunt atrasi de new media si tehnologie digitala, au atentie scurta si vor divertisment si informatie rapida. Unele asemanari sunt superficiale totusi. In timp ce comportamentul este unul modern, sub haine si jocuri electronice se afla un tipar si valori traditionale chinezesti: familia, relatiile, rezistenta, sacrificiul si succesul.

Generatia Y din China este formata din persoane incredibil de talentate care au primit o educatie mai buna decat oricare alta generatie. Cei mai multi sunt singuri la parinti ca urmare a politicii unicului copil si au crescut in familii extinse, impreuna cu parintii si bunicii, care au acordat o atentie deosebita rezultatelor scolare pentru ca excelenta e un motiv de mandrie.

Din cauza sistemului de invatamant din China, copiii au fost obisnuiti cu stresul de la o varsta frageda cand trebuiau sa dea examen de admitere la gradinita. Studiile au demonstrat deja ca tinerii chinezi au un IQ mai mare decat cei din alte zone ale lumii tocmai pentru ca inteligenta si creierul lor sunt stimulate de la acea varsta prin memorarea a 2500 de caractere.

Mai inteligenti decat managerii lor

Printre valorile traditionale se afla si sentimentul de constientizare a ierarhiei, dar acesta nu se afla in mostenirea primita de Generatia Y din China. Acest lucru le da batai de cap in special angajatorilor care nu stiu cum sa se faca ascultati si cum sa le castige increderea celor 240 de milioane de tineri mai inteligenti decat cei care ii conduc.

Faptul ca nu respecta regulile cerute de ierarhie asa cum o faceau generatiile anterioare face ca divergentele dintre sefi si subordonati sa se inmulteasca.

Cei mai multi manageri chestionati de Business Week spun ca angajatii lor din generatia Y sunt ambitiosi, hipersensibili, alergici la critici si obisnuiesc sa ceara ce isi doresc. Directorii se declara socati de cantitatea de emotii pe care un astfel de angajat o creaza la locul de munca, problemele provocate de ei fiind puse pe seama combinatiei dintre inteligenta peste medie si supraexcitabilitate.

Multe dintre companiile multinationale care si-au deschis sedii in China sunt conduse acum tot de manageri tineri, dar care fac parte din generatia X. Acestia tind sa accepte mai usor ce li se spune sa faca si nu obisnuiesc sa aiba opinii proprii in sedintele cu conducerea companiei.

Totusi, ei au in subordine grupuri de tineri care cunosc limba engleza foarte bine si care sunt foarte increzatori cand interactioneaza cu straini. Tinerii generatiei Y vor sa preia initiativa si sa isi impartaseasca ideile, dar le lipseste experienta. In aceste conditii, sefii simt ca au fost prinsi la mijloc, ca nu sunt respectati si ca nu reusesc sa se inteleaga cu subordonatii.

Expertii spun ca cei din generatia Y au fost crescuti de parinti si bunici care le-au spus tot timpul ce sa faca. Ajunsi acum pe piata muncii, ei nu mai sunt dispusi sa asculte orice ordin. Ei vor sa invete, dar nu vor sa li se spuna ce sa faca si cum sa o faca.

Intrebati despre modelele lor in viata, multi il mentioneaza pe Steve Jobs de la Apple, care este cool, creativ, are succes si o imagine personala foarte clara. Seful pe care si-l doresc tinerii chinezi din generatia Y este ca un maestru kung-fu care sta in umbra si da lectii prin sugestii marunte. De asemenea, trebuie sa fie disponibil oricand si sa aiba incredere in subordonatii lui fiind echilibrat si neimplicat emotional.

Este foarte important ca seful celor din generatia Y sa isi impartaseasca cunostintele fara sa vorbeasca prea mult, ci doar la timpul si locul potrivit. Tinerii nu asteapta ca sefii sa le spuna ce trebuie sa faca si asteapta mai degraba ca acestia sa treaca pe la biroul lor si sa spuna "Te-ai gandit ca...?", "Ai incercat sa....?", "Poate trebuia sa....". Acestea sunt metodele prin care un tanar va vedea de ce trebuie sa isi respecte seful si care il vor determina sa o faca.

Generatia Y este viitorul companiei

Cercetarea realizata de Business Week arata ca generatia Y asculta de cei pe care ii respecta, dar de cele mai multe ori increderea se manifesta in cadrul aceluiasi grup, asa ca va fi foarte dificil pentru managerii mai batrani sa construiasca loialitate in jurul lor.

Este nevoie de mult timp si un comportament consecvent pentru a oferi unui tanar chinez din generatia Y sentimentul securitatii care ii permite sa isi impartaseasca ideile fara sa se gandeasca la o respingere.

Atunci cand companiile impartasesc informatia si strategiile cu ei, managerii ar putea primi idei la care nu s-ar fi putut gandi singuri, dar secretul este sa le ofere putina influenta. Implicarea le ofera un sentiment de mandrie si ii ajuta sa creada ca fac un lucru important.


Uneori pot deveni prea entuziasti si se pot descuraja singuri, dar sunt constienti ca performanta le va fi afectata daca se lasa condusi de emotii.

Tinerii generatiei Y din China sunt valorosi pentru companiile care i-au angajat, dar ei trebuie sa gaseasca un mod eficient de a-si transmite gandurile si de a-i asculta pe ceilalti pentru ca acest lucru ii va ajuta in viitor.

Multi manageri nu inteleg de ce ei sunt cei care trebuie sa se schimbe, iar angajatilor tineri nu li se cere sa se adapteze. Raspunsul a fost dat chiar de un CEO: "Pentru ca generatia Y este viitorul companiei". Oricine vrea sa faca afaceri cu succes in China trebuie sa-i inteleaga pe acesti tineri si sa gaseasca o solutie pentru a lucra cu ei si pentru a le folosi tot potentialul.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1182 ori
Citeste mai multe despregeneratia y china management