Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Ce pierderi sufera TAROM din cauza scandalului de la conducerea companiei - sindicate

Ce pierderi sufera TAROM din cauza scandalului de la conducerea companiei - sindicate


TAROM a pierdut un contract cu compania aeriana Cubana de Aviacion, care avea ca obiect inchirierea aeronavei prezidentiale Airbus 310, pe fondul neintelegerilor care exista la nivelul conducerii, respectiv intre directorul general Christian Heinzmann si Consiliul de Administratie, si tot din aceasta cauza a scazut si nivelul vanzarilor la bilete, a afirmat, joi, secretarul general al Sindicatului National Tehnic TAROM (SNTT), Aurel Curdov.

"Ieri am aflat ca firma Cubana de Aviacion a renuntat la posibilul contract pentru folosirea acestei aeronave pe cursa Madrid - Havana - Buenos Aires din cauza tergiversarii contractului de catre AGA si CA. Eu sper sa scapam de acesti profitori si sa ne vedem de treaba. Noi, personal, mergem, in virtutea inertiei. Noi ne facem treaba cum putem mai bine, chestia este sa fim si lasati. Un climat de liniste este bun intotdeauna", a afirmat Curdov, intr-o conferinta de presa.

Baza de exploatare ar fi fost la Havana.

Potrivit acestuia, Airbus 310 era singurul avion din Romania care putea fi dedicat presedintiei si VIP-urilor si care ar fi putut sa acopere 95% dintre destinatii cu o singura escala.

"Viziunea lui domnului Heinzmann este de a folosi aceste aeronave (doua nave Airbus 310 - n.r.) cat se poate, pentru a recupera banii investiti in ele", a subliniat Aurel Curdov.

In ceea ce priveste investitiile in cele doua aeronave, acesta a precizat ca in planul de investitii au fost bugetati sapte milioane de dolari pentru o serie de verificari care trebuie realizate in cursul acestui an. Este vorba despre reparatii periodice care se fac dupa un anumit numar de ore sau de timp. Un astfel de control se face o data la cinci ani sau in functie de numarul de ore de zbor, au explicat reprezentantii sindicatelor.

Conform acestora, au avut loc negocieri si aceste verificari ar putea fi executate cu 1,5 milioane de dolari per avion, adica in jur de trei milioane de dolari ambele "numai sa se vrea".

In plus, s-au investit resurse pentru personalul aeronavigant pentru a folosi aceste aeronave.

La randul sau, presedintele Sindicatului Pilotilor din Romania, Octavian Iosif, a explicat ca din momentul in care presedintia a renuntat la contractul cu TAROM, directorul general Christian Heinzmann a considerat ca aceasta aeronava trebuie exploatata, context in care "a batut pe la diverse porti" si a incercat sa incheie contracte cu diverse companii pentru inchiriere.

"Cel mai aproape de concretizare a fost acest contract de la Madrid la Havana. Nu s-a finalizat si ieri am primit aceasta confirmare ca cei de la Cubana nu vor mai incheia contractul cu TAROM pentru ca si-au gasi avion in alta parte. Noi credem ca acest lucru a fost cauzat de taraganarea unor decizii care trebuiau luate de Consiliul de Administratie.

Adica, CA nu i-a aprobat directorului general alocarea banilor pentru efectuarea unor reparatii. Acesti bani, nefiind alocati, nu poti sa te duci, la un contract, si la jumatate sa spui ca trebuie sa-ti repari avioanele. Deci, cele doua trebuiau sa mearga impreuna", a spus Iosif.

In prezent exploatarea aeronavei produce pierderi

El a subliniat ca orice exploatare a acestui avion in alte conditii decat este exploatat astazi, respectiv pe zboruri de o ora jumatate, o ora si un sfert, in conditiile in care aeronava este proiectata sa zboare lung curier, nu poate fi benefica pentru TAROM. Mai exact, costurile de intretinere ar depasi veniturile obtinute.

"Avem speranta ca CA va reveni asupra deciziei si vom face controalele si poate le vom folosi macar pe cursa de Beijing. (...) Declaratiile domnului Dan Pascariu fac deservicii TAROM-ului cu fiecare aparitie la televizor. Acest lucru se poate vedea si in vanzarile de bilete, care s-ar parea ca au scazut", a mai spus secretarul general al SNTT.

Printre altele, acesta s-a aratat deranjat de "mitomania la varful CA al TAROM".

"Am fost mintiti si manipulati de domnul Pascariu, cum ar fi in privinta contractului cu avionul prezidential. Ni s-a spus ca banii pentru avionul prezidential, cei sapte milioane de dolari, trebuia sa ii plateasca Presedintia. Chiar s-a iesit pe post in ianuarie cu aceasta chestiune. Aflam in luna martie ca banii trebuiau dati de Ministerul Finantelor Publice.

Intre timp, contractul acela s-a rupt, iar in luna iulie vedem ca firma Air Tiriac zboara cu presedintele Romaniei si ne intrebam daca nu cumva Tiriac asta nu este acelasi cu cel de la UniCredit Tiriac, unde domnul Dan Pascariu este presedintele Comisiei de Supraveghere. Deci, sunt interese de grup, pentru ca cei de la UniCredit Tiriac detin si functia de presedinte al Consiliului de Administratie la Aeroporturi Bucuresti, prin domnul Merica", a afirmat Aurel Curdov.

Ancheta lui Fenechiu

Fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat, in urma cu doua saptamani, ca a trimis o echipa de control la TAROM pentru a vedea care este situatia reala a companiei, in conditiile in care Consiliul de Administratie l-a informat ca rezultatele financiare si prestatia managementului nu sunt "cele mai bune", in timp ce directorul general al operatorului de transport aerian, Christian Heinzmann, afirma ca a obtinut profit in luna mai.

"Am considerat ca cel mai bine este sa trimit o echipa mixta de control - auditul Ministerului Transporturilor si Corpul de control - sa verifice, si asta am cerut, cine are dreptate, daca este sau nu o activitate performanta la TAROM pe primul semestru. In sase luni, poti sa-ti dai seama daca activitatea duce spre profit sau spre pierdere", spunea atunci Fenechiu.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Mediafax
Articol citit de 1689 ori