Privatizarea Tarom prinde aripi. Cat de lung va fi zborul?

Vineri, 16 Decembrie 2011, ora 18:59
2763 citiri
Privatizarea Tarom prinde aripi. Cat de lung va fi zborul?
Privatizare Taromprivatizare tarom

Privatizarea Tarom considerata, de catre stat, singura solutie pentru companie, prinde contur. Pachetul de 20% din actiunile Tarom va fi pus la vanzare pe Bursa, iar statul se asteapta sa primeasca minim 20 de milioane de euro si maxim 60 de milioane de euro.

Ministerul Transporturilor si Infrastructurii a semnat cu asocierea S.S.I.F. Carpatica Invest si S.S.I.F. Swiss Capital contractul pentru intermedierea ofertei publice secundare de vanzare a 20% din pachetul de actiuni al companiei aeriene TAROM, a anuntat vineri MTI.

Oferta castigatoare, respectiv comisionul de intermediere, este de 1,99% din valoarea totala a tranzactiei cu actiuni Tarom. Pachetul de actiuni emise de TAROM reprezinta 20% din capitalul social al acestei societati comerciale si va fi lansat pe Bursa de Valori Bucuresti (BVB).

Guvernul a stabilit cu FMI, in aceasta vara, sa inceapa procedurile de vanzare a unui pachet de actiuni ce reprezinta 20% din capitalul social al Tarom. Executivul a convenit cu Fondul ca pachetul de 20% sa fie vandut pana la finele acestui an, urmand ca ulterior, atunci cand conditiile pietei o vor permite, sa fie cedat controlul companiei.

In Europa, toate companiile de transport aerian sunt private. Singurele exceptii se afla in Finlanda si Portugalia, unde companiile Finnair si TAP Portugal apartin statului. In contextul acesta, este dificil de spus in ce masura privatizarea a doar 20% din Tarom poate reprezenta o salvare pentru firma nationala romaneasca.

Pe plan mondial, transportul aerian reprezinta un business controlat de Air China, Emirates si de companiile americane. In Europa, in urma reorientarii jucatorilor, vor ramane cele trei mari grupuri: Lufthansa, British Iberia, Air France KLM. Toate trei sunt listate la bursa, iar ultimele doua au fost formate din companii privatizate.

Lufthansa, British Iberia si Air France KLM se zbat sa reziste pe piata, in timp ce firmele de dimensiuni medii, precum Alitalia, incearca sa supravietuiasca. Cele mici, cum ar fi Sabena (Belgia), Swissair (Elvetia) si Air Liberte (Franta), dispar din nomenclatorul liniilor aeriene.

Privatizarea, riscanta

Statul trebuie sa fie foarte atent in privinta privatizarii Tarom, pentru ca o privatizare esuata este aproape un echivalent pentru faliment. Compania de stat greceasca Olimpic a dat faliment cu pierderi enorme, in timp ce Malevul unguresc a facut o gaura in bugetul statului de peste 96 de milioane de dolari. Atunci statul ungar a intervenit pentru a salva compania de transport aerian de la faliment.

British Airways si compania aeriana spaniola Iberia au semnat un acord de fuziune pentru crearea unei noi companii, a treia ca marime din Europa, dupa Lufthansa si Air France-KLM, anul trecut, in aprilie.

Noua companie se numeste Consolidated Airlines Group, iar British Airways detine 55% din actiuni. Cele doua companii colaboreaza inca din 1999. In acelasi an, dupa privatizarea Iberia, BA a cumparat 13% din actiunile companiei spaniole.

Guvernul rus a anuntat ca are de gand sa scoata la vanzare, pe bursa, participatia in cea mai mare companie aeriana locala, Aeroflot, in urmatorii trei - cinci ani, in cadrul unui program de privatizare amplu.

Oficialii rusi se asteapta sa obtina 30 de miliarde de dolari in urma vanzarii primelor active de stat, in timp ce, din transa a doua a privatizarilor, s-ar putea obtine minim 25 si maxim 50 de miliarde de dolari.

Guvernul a vrut sa vanda Tarom in 2000, dar compania romaneasca nu a trezit interesul investitorilor, iar privatizarea a esuat. Operatorul roman are o mare problema, pentru ca majoritatea companiilor aeriene s-au unit de mult timp.

Daca nu se va asocia cu unul dintre acesti "giganti ai aerului", situatia Tarom va fi din ce in ce mai dificila. Mai ales ca subventionarea bugetelor micilor operatori de la bugetul de stat tinde sa devina o trista amintire.

Vești bune pentru șoferii cărora le place să circule pe drumuri de munte: Transapuseana capătă contur. A fost inaugurat un lot de 43 km FOTO
Vești bune pentru șoferii cărora le place să circule pe drumuri de munte: Transapuseana capătă contur. A fost inaugurat un lot de 43 km FOTO
Primul lot din Transapuseana, drumul care traversează Munţii Apuseni, a fost inaugurat vineri, 26 aprilie. Este vorba despre 43 de kilometri de drum judeţean. Vicepreşedintele Consiliului...
Sute de locuri de muncă oferite românilor de angajatorii europeni. Țările cu cele mai multe joburi disponibile
Sute de locuri de muncă oferite românilor de angajatorii europeni. Țările cu cele mai multe joburi disponibile
Angajatorii europeni oferă, prin intermediul EURES România, 240 locuri de muncă, cu contract pe perioadă determinată sau nedeterminată, informează vineri, 26 aprilie, Agenţia Municipală...
#privatizare tarom, #companie stat privatizare, #privatizare bursa, #companie listat bursa , #Rezultate financiare