Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Fenechiu ii cere lui Boagiu ancheta la TAROM

Fenechiu ii cere lui Boagiu ancheta la TAROM

Deputatul PNL Relu Fenechiu ii cere ministrului Transporturilor, Anca Boagiu, demararea cat mai rapida a unei anchete la nivelul TAROM care sa identifice responsabilii pentru pierderile financiare inregistrate in anul 2010, cele mai mari din 1990 incoace. 

Fenechiu i-a adresat o scrisoare deschisa Ancai Boagiu, plangandu-se de rezultatele dezastruoase ale companiei, relateaza Mediafax.

"In conditiile in care, pentru prima oara in istoria Tarom, cota de piata s-a situat pe un trend crescator, atingand o valoare de 22,4% in 2010, fata de 19,7% in 2009, iar numarul de pasageri a crescut cu 23,6% in 2010, rezultatul total indica o pierdere de 332,48 milioane lei, adica 78,97 milioane euro, in crestere cu aproximativ 44% fata de anul precedent, cand operatorul aerian de stat a raportat un rezultat negativ de 234,69 miloane lei", scrie Fenechiu.


El admite ca plauzibil faptul ca acest rezultat economic ar putea fi provocat de cresterea pretului petrolului.


"Desi situatia finaciara a mai multor linii aeriene europene s-a mai ameliorat in 2010, rezultatele Tarom s-au degradat considerabil.


Aceasta situatie putea fi prevenita daca, asemenea companiilor aeriene traditionale, si operatorul aerian de stat al Romaniei recurgea la operatiuni de hedging in privinta combustibilului", recomanda Fenechiu.


Strategia de hedging presupune protectia impotriva riscurilor in conditiile unei piete instabile si evitarea pierderilor.


"Este o strategie accesibila atat micilor investitori, cat si marilor companii nationale, care ar permite mentinerea unui pret fix, usor mai ridicat al combustibilului, pentru o perioada mai lunga de timp, fara alte consecinte, evitandu-se astfel efectele nocive ale fluctuatiilor de pret pe pietele internationale.


Numeroase companii aeriene sau de alt profil au aplicat strategii de hedging, reusind sa inregistreze profit in perioade critice numai prin acoperirea riscului legat de modificarea pretului", se mai arata in scrisoarea liberalului.


Fenechiu se intreaba de ce hedgingul se numara printre masurile de rentabilizare mentionate de Compania Tarom pentru anul 2011, dar nu s-a numarat printre solutiile alese "si in 2010 in conditiile crizei economice generalizate si a unui rezultat financiar de asemenea negativ pentru anul precedent".


"Raspunsul ar putea conduce spre o evidenta neglijenta sau chiar inconstienta a conducerii Companiei Tarom, dar si a Ministerului Transporturilor, responsabil pentru controlul activitatii companiei", acuza Relu Fenechiu.


"In acest context, doamna ministru, va solicit demararea cat mai rapida a unei anchete la nivelul Companiei Nationale de Transporturi Aeriene Romane TAROM S.A in vederea identificarii celor responsabili atat pentru pierderile financiare inregistrate in anul 2010, cat si pentru lipsa unor masuri eficiente si oportune de prevenire sau cel putin de ameliorare a acestei situatii dezastruoase", conchide scrisoarea liberalului.


TAROM a inregistrat venituri totale de 1.287.973.099 lei (305.939.119 euro) pentru 2010, in crestere cu 15% fata de 2009, iar numarul pasagerilor a crescut cu 23,6% in 2010, cand compania a transportat 2.191.317 pasageri fata de 1.771.935 de pasageri in 2009, a anuntat in iunie compania aeriana.


"Cifra de afaceri neta pentru anul 2010 a fost de 918.649.549 lei (218.211.727 euro), in crestere cu 13% fata de 2009.


Pentru prima oara in istoria TAROM, cota de piata s-a situat pe un trend crescator, atingand o valoare de 22,4% in 2010 fata de 19,7% in 2009", potrivit bilantului companiei.


Inchiderea exercitiului financiar 2010 s-a soldat cu o majorare cu 29% a cheltuielilor cu combustibilul, impactul acestor costuri asupra rezultatelor financiare de anul trecut fiind de 19 milioane euro.


Eruptia vulcanului Eyjafjallajokull din Islanda in aprilie 2010 a avut un impact financiar de 4,87 milioane euro asupra companiei TAROM.


Un alt factor care a condus la rezultatul financiar actual a fost reprezentat de devalorizarea monedelor RON si EUR in raport cu moneda USD.


Pe rutele intraeuropene, toti operatorii de transport aerian au raportat pierderi in 2010, cauzate de cresterea pretului petrolului si de numeroasele taxe impuse companiilor aeriene de catre guvernele mai multor tari europene. 



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1150 ori