Impozitul forfetar se poate transforma intr-o masura discriminatorie - Dragne si Asociatii

Joi, 17 Ianuarie 2013, ora 10:59
4005 citiri
Impozitul forfetar se poate transforma intr-o masura discriminatorie - Dragne si Asociatii
Sursa foto:turism.bzi.ro

Impozitul forfetar se poate transforma cu usurinta intr-un impozit discriminatoriu, daca vor fi impozitati contribuabilii care nu au profituri reale din care sa sustina plata acestei taxe.

In plus, se poate ajunge la situatia in care unii contribuabili sunt nevoiti sa achite un impozit fix peste profitul inregistrat sau sa plateasca impozit fix in perioade in care nu inregistreaza profit, comenteaza avocatii Delia Bosman, Deputy Managing Partner si Mircea Maier, Senior Associate Dragne & Asociatii, ambii avocati specializati in drept fiscal.

Ce impact considerati ca va avea impozitul forfetar despre care se discuta asupra bugetului de stat?

Pentru a determina efectele aplicarii acestui impozit asupra mediului de afaceri si asupra bugetului statului, ar trebui sa cunoastem foarte bine conditiile si criteriile potrivit carora acest impozit se va aplica. Ori, pentru moment, acestea sunt inca neclare.

In opinia noastra, impozitul forfetar scuteste, pe de o parte, fiscul sa efectueze controale la acesti contribuabili, pentru a determina daca impozitul pe profit a fost sau nu calculat corect, prin impunerea sub forma unei cote fixe si nu prin impunerea raportata la venituri si cheltuieli (cum se calculeaza impozitul pe profit in acest moment). Pe de alta parte, impozitul forfetar are rolul de a-i determina pe acesti contribuabili sa achite voluntar obligatiile fiscale, raportat la veniturile pe care le inregistreaza.

Este cunoscut faptul ca aceste controale sunt costisitoare pentru bugetul statului, deoarece presupun un amplu aparat functionaresc, genereaza de cele mai multe ori litigii, si, in acelasi timp, creeaza o situatie de incertitudine asupra situatiei financiare a contribuabilului controlat, care se poate mentine pentru o perioada lunga de timp. Nu in ultimul rand, controalele nu pot viza toti contribuabilii, astfel ca exista si contribuabili care, desi declara incorect impozitul pe profit, nu sunt sanctionati, iar bugetul statului este prejudiciat.

In masura in care impozitul forfetar va fi insotit de masuri de implementare eficiente, acesta poate avea efecte pozitive fata de bugetul statului, ducand la cresterea incasarilor si la reducerea cheltuielilor de colectare a creantelor fiscale.

Totusi, masura poate avea si efecte negative. Spre exemplu, sunt contribuabili carora le va fi imposibil sa achite un impozit fix si periodic, fapt care poate duce la suspendarea sau incetarea activitatii acestora, si, implicit, la neincasarea vreunor sume la buget.

Care credeti ca vor fi efectele asupra mediului de afaceri?

In lipsa unor criterii clare privind modalitatea de aplicare a impozitului forfetar, putem doar sa facem aprecieri generale asupra potentialelor afecte ale acestuia asupra mediului de afaceri.

Se poate ca unii dintre contribuabili sa fie afectati negativ de impozitul forfetar, respectiv, spre exemplu, acei contribuabili care au marje reale de profit mici sau care au perioade in care inregistreaza profit si perioade in care nu inregistreaza profit. Acestia actualmente platesc sume la bugetul de stat cu titlu de impozit pe profit, doar daca inregistreaza un asemenea profit.

In masura in care impozitul forfetar va fi implementat, se poate ajunge la situatia ca unii contribuabili sa achite un impozit fix peste profitul real inregistrat, sau sa fie obligati sa plateasca acest impozit fix in perioade in care nu inregistreaza profit.

Este acest impozit o masura discriminatorie?

Impozitul forfetar se poate transforma cu usurinta intr-un impozit discriminatoriu, daca implementarea efectiva a acestuia va duce la situatii in care vor fi impozitati contribuabilii care nu au profituri reale din care sa sustina plata impozitului.

Intreaga filosofie a impozitului se bazeaza pe faptul ca este cert ca anumite activitati sunt generatoare de profit raportat la unele elemente cuantificabile, chiar daca, in fapt, aceasta prezumtie poate sa nu fie adevarata. Spre exemplu, un hotel din centrul capitalei poate sa fie considerat ca fiind generator de profit, raportat la situarea acestuia, dotarile pe care le are, sau alte asemenea criterii.

Preferintele oaspetilor la un moment dat, care sunt cele care genereaza profitul, nu pot fi evaluate pe o anumita grila. Daca preferintele clientilor se schimba, din varii motive, se poate ca profitul sa nu mai fie inregistrat, caz in care prezumtia ca hotelul respectiv inregistreaza profit, datorita locatiei sau dotarilor, sa nu se mai sustina. Dar hotelul va fi obligat la plata unui impozit bazat pe o prezumtie care in fapt nu se adevereste, chiar daca aparent indeplineste criteriile.

Credeti ca adoptarea acestui impozit va ajuta la reducerea evaziunii fiscale?

In domeniile vizate de proiectul privind impozitul forfetar evaziunea fiscala se afla la un nivel ridicat. Existenta in piata a unor contribuabili care fac evaziune determina o atingere grava mediului concurential, si afecteaza negativ acele afaceri care se desfasoara in deplina legalitate.

Probabil ca Guvernul a urmarit sa gaseasca o formula prin care sa limiteze acest fenomen si sa creasca incasarile la bugetul statului, intentie care este laudabila, in masura in care se va materializa si va fi insotita de norme clare si eficiente. Oricum, deocamdata nu stim exact daca va fi aprobat impozitul, si sub ce forma daca da, astfel ca estimarile noastre nu pot fi decat rezervate.

In cazul acestui tip de impozit criteriile de implementare, care nu se cunosc cu certitudine inca, vor avea un rol hotarator. Este foarte important ca la stabilirea acestora sa se aiba in vedere toate aspectele relevante pentru impunere, astfel incat acesta sa nu se transforme intr-o povara pentru contribuabili sau sa genereze discriminari intre diferite categorii de contribuabili.

Ramane de vazut la ce concluzie vor ajunge reprezentantii ministerului dupa discutiile cu asociatiile profesionale si patronale si dupa efectuarea studiului de impact, si care vor fi criteriile si normele de aplicare.

Criteriile si conditiile de aplicare ale impozitului forfetar sunt extrem de importante pentru ca acesta sa fie eficient. Care credeti ca ar trebui sa fie aceste criterii?

Trebuie gasite acele criterii care sa fie cat mai adecvate impozitarii activitatilor care vor face obiectul impozitului. In opinia noastra, pentru fiecare dintre activitati trebuie stabilite criterii distincte, care sa fie implementate astfel incat, dupa cum am aratat, impozitul sa nu fie o povara sau sa creeze situatii discriminatorii, chiar daca in acest caz legislatia aferenta va fi mai ampla.

Un criteriu simplu de implementare a impozitului ar putea avea in vedere un procent dintr-un venit standard, dupa cum s-a vehiculat si in presa. In acest caz, va fi important modul de calcul al venitului standard si daca acesta va fi corelat cu veniturile efectiv incasate de contribuabili.

Nu putem preciza criterii concrete, din moment ce nu cunostem activitatile care vor fi impozitate, dar credem ca trebuie gasite acele criterii care sa fie adaptate, dupa cum am precizat, la situatia economica reala a contribuabililor, astfel incat si cuantumul impozitului sa fie proportional si adecvat la situatia economica a acestora.

In mod ideal, criteriile acestea ar trebui sa ajute la imbunatatirea incasarilor la bugetul de stat, fara a impovara prea mult companiile.

#impozit forfetar Romania, #impozit forfetar Dragne, #Dragne impozit forfetar Romania, #impozit forfetar 2013 , #Impozit forfetar