Raportarea fiscala in era digitala

Joi, 31 Iulie 2014, ora 08:12
3195 citiri
Raportarea fiscala in era digitala
Emine Constantin, Managing Director TMF Group Romania

Ar putea fi anul 2014 ultimul an in care vom avea cozi la ghiseele ANAF? Suntem pe cale de a depasi acest moment, pe care il vom rememora peste ani si asta datorita modificarii Codului de procedura fiscala ce prevede posibilitatea transmiterii corespondentei catre ANAF de catre companii in format electronic, dar si posibilitatea comunicarii electronice de catre aceste autoritati a unor acte administrativ-fiscale si procedurale de tipul somatiilor sau notificarilor.

Pentru a putea transmite electronic, persoanele juridice vor avea nevoie de un certificat digital calificat, dar procedura de obtinere a acestuia este relativ simpla si la indemana oricui.

La inceputul anului 2014 existau in Romania peste 100 de declaratii si plati fiscale ce trebuie completate si depuse de catre companii la ANAF. Daca ne-am fi aflat la inceputul anilor '90 cifra ar fi fost cu atat mai descurajatoare cu cat toate declaratiile se depuneau fizic la giseele autoritatii. Intre timp, am avut parte de schimbari benefice, astfel incat in prezent avem posibilitatea de a depune declaratiile fiscale online. Din pacate insa, pana de curand, comunicarea cu ANAF-ul s-a facut in cele mai multe cazuri prin mijloace "clasice", ceea ce presupunea destul de mult timp investit de contribuabili in clarificarea unor situatii care, de cele mai multe ori, erau cauzate de lipsa sincronizarii intre bazele de date.

Noua masura vine cu beneficiile sale evidente. S-ar reduce riscul de a nu primi la timp, sau deloc, deciziile de calcul a dobanzilor si penalitatilor pentru plata cu intarziere a obligatiilor catre bugetul de stat. In prezent, acestea sunt afisate la sediul ANAF, pe website sau sunt comunicate prin posta. Pentru acei contribuabili care nu verifica periodic site-urile autoritatilor fiscale exista un risc foarte mare de a nu fi la curent cu aceste decizii. Posibilitatea de a le contesta, in cazul in care nu sunt corecte, este pusa in pericol din cauza expirarii perioadei in care puteau fi depuse aceste contestatii, la 30 zile de la data publicarii pe site. Dar noile modificari faciliteaza timpul de reactie, inainte de expirarea perioadei de raspuns. Mai mult, costurile aferente deplasarii la sediul ANAF pentru depunerea de documente sau pentru solutionarea diferitelor cereri vor fi eliminate, iar cele 200 de ore pe care, potrivit unui studiu recent al Bancii Mondiale, un contribuabil roman le petrece anual pentru a-si achita obligatiile fiscale vor fi reduse.

Companiile ar putea obtine toate beneficiile enumerate mai sus doar daca toate documentele in relatia cu ANAF-ul ar urma sa fie comunicate in format electronic. Actul normativ publicat mentioneaza insa ca actele administrativ fiscale pot fi in continuare emise atat pe suport de hartie cat si in format electronic. Astfel, la acest moment, nu se clarifica ce documente vor putea fi emise in format electronic si va trebui sa asteptam decizii viitoare care sa ne ofere lamuririle de care avem nevoie. Concluzia pe care o putem trage este ca digitalizarea comunicarii cu autoritatile nu va fi completa si va fi la latitudinea autoritatilor ce anume vor comunica in format electronic. In plus, nu se va renunta la comunicarea informatiilor pe site.

Ca orice masura nou introdusa, si aceasta are un revers, si anume lipsa sau neadaptarea infrastructurii. Astfel, pentru organul fiscal al unei autoritati a administratiei publice locale, Consiliul Local stabileste, prin hotarare, in functie de capacitatea tehnica disponibila, mijloacele electronice de transmitere la distanta ce pot fi utilizate de catre contribuabili. In relatia cu aceste autoritati, acestia ar trebui sa se asigure ca metoda de comunicare electronica este acceptata. In caz contrar, noua masura nu va avea consecinte pozitive in relatia cu autoritatile locale.

Fiscul a intrat intr-un proces evident de restructurare si modernizare. Rezultatele incep sa apara si speram ca, foarte curand, vom putea beneficia si in acest domeniu de avantajele complete si totale ale tehnologizarii.

Articol semnat de Emine Constantin, Managing Director TMF Group Romania.

Daca ai intrebari sau vrei sa transmiti un mesaj autorului acestui editorial, lasa un comentariu in sectiunea dedicata de mai jos. Nu uita sa lasi si adresa ta de e-mail, astfel incat sa te putem contacta si sa iti transmitem raspunsul.

#raportare fiscala, #raportare fiscala electronica, #raportare fiscala Internet , #Stiri Taxe si impozite