Timbrul de mediu 2013 - Transportatorii: Mai bine mai asteptati, daca vreti masina

Vineri, 18 Ianuarie 2013, ora 12:39
4689 citiri
Timbrul de mediu 2013 - Transportatorii: Mai bine mai asteptati, daca vreti masina

Timbrul de mediu din 2013 ar trebui aplicat la vanzarea masinii pentru a respecta principiul "poluatorul plateste", explica Augustin Hagiu, presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT).

Asadar, el ii sfatuieste pe soferii tentati sa isi cumpere o masina, sa mai astepte pana la clarificarea situatiei.

Hagiu subliniaza ca nu exista nici o declaratie oficiala in care sa se precizeze ca masinile comerciale vor plati aceeasi taxa auto ca in 2012

"Nu exista nici o declaratie de la guvern ca vechea taxa auto se va aplica tirurilor si masinilor mari. Unii dau ca cert ca ramane vechea taxa auto la masinile comerciale. Este o tampenie, nu poate ramane vechea taxa de inmatriculare atat timp cat actul normativ este suspendat. Ba mai mult decat atat, prevede pentru toata lumea ca se restituie taxa incepand din luna octombrie 2012, ceea ce nu s-a intamplat", a declarat Hagiu pentru Business24.

Seful FORT crede ca modificarile cu care vine noul timbru de mediu in 2013 sunt oportune, insa avetizeaza asupra modului in care taxa va fi aplicata.

"Sunt oportune aceste modificari daca raman in forma aceasta. Ramane de vazut intre specialisti daca intr-adevar principiul "poluatorul plateste" este aplicat sau nu. Pentru ca in functie de valoarea gandita se vor naste alte discutii. In momentul de fata nu avem valori. Nici macar presupuse. Daca se plateste la cumparare, principiul poluatorul plateste nu este respectat. Daca se plateste la vanzare, atunci principiul "poluatorul plateste" este respectat ca inseamna ca intai am poluat si apoi platesc", a spus Augustin Hagiu.

Impactul asupra pietei masinilor second-hand

Presedintele FORT a adaugat ca piata masinilor second-hand ar avea de suferit de pe urma acestui nou timbru de mediu in situatia in care s-ar aplica cumparatorului.

"Depinde foarte mult de modul in care se va aplica. Este aproape imposibil in aceasta formula sa se aplice vanzatorului pentru ca el poate sa fie un cetatean neamt care vinde o masina din Germania. Nu poate statul sa ia bani de la acesta. Este clar, atunci, ca tot cumparatorului i se aplica", a adaugat Hagiu.

Seful Federatiei Operatorilor Romani de Transport a mentionat ca organizatia pe care o conduce a propus o alta varianta pentru timbru de mediu din 2013: taxa aplicata in fiecare an, la o valoare mult redusa.

"Noi mergeam pe o gandire un pic diferita. Noi nu am fi aplicat-o o singura data. Noi am fi aplicat-o anual la tot ceea ce inseama parc national inmatriculat in Romania si am fi aplicat-o la o valoare suficient de mica incat sa nu deranjeze, dar avand in vedere numarul mare de masini, evident s-ar fi constituit un buget multianual la dispozitia guvernului pentru problemele de mediu", a spus Hagiu.

Noul timbru de mediu aduce schimbari in sistemul de plata al taxei auto. Daca in 2012, taxa de mediu lua in calcul 30% din emisiile de dioxid de carbon si cilindreea, noua taxa auto, aplicabila in 2013, ia in calcul intreaga emisie de dioxid de carbon si va fi aplicata doar masinilor destinate transportului de persoane, cu cel mult opt locuri.

Totusi, ambele taxe se aplica o singura data pe toata durata de functionare a masinii, indiferent de cate ori autovehiculul este vandut ulterior.

#taxa auto 2013, #timbru mediu 2013 masini, #masini Romania timbru mediu, #taxa auto tiruri, #taxa auto cumparare, #taxa auto vanzare , #Taxa auto