Timbrul de mediu ar putea genera noi procese impotriva statului - Opinie Dragne si Asociatii

Vineri, 01 Februarie 2013, ora 16:20
5464 citiri
Timbrul de mediu ar putea genera noi procese impotriva statului - Opinie Dragne si Asociatii

Noul timbru de mediu face mare valva in aceste zile, iar avocatii avertizeaza ca noua varianta ar putea determina o serie de procese, fie pentru ca este incalcat principiul liberei circulatii a bunurilor in UE, fie principiul "poluatorul plateste".

Ananamaria Gavrila (Gheorghiu), Senior Associate Dragne & Asociatii prezinta problemele juridice pe care le ridica timbrul de mediu in noua varianta:

Conform recentelor declaratii ale autoritatilor, noul act normativ are drept scop implementarea principiului "poluatorul plateste". Insa prevederile acestui act normativ tind sa demonstreze opusul, cu atat mai mult cu cat, desi se mentioneaza ca taxa este calculata in functie de emisiile de CO2, noua reglementare scade valoarea timbrului de mediu pentru masinile cu tehnologii mai slabe (Euro 2, Euro 1 si non-Euro).

Aceste masini se bazeaza pe o tehnologie invechita si, prin urmare, sunt mult mai poluante, dar explicatia autoritatilor a fost ca ar avea o durata mai mica de functionare si ca reprezinta un procent foarte mic din totalul importurilor.

Acest procent mic al masinilor mai vechi se datoreaza faptului ca pana acum taxele de inmatriculare erau foarte mari in raport cu valoarea masinii. Prin urmare, avand in vedere puterea mica de cumparare a celor mai multi dintre romani, este foarte posibil ca importul de masini foarte vechi sa creasca considerabil ca urmare a scaderii aceastei taxe. Astfel, cel mai probabil aceasta taxa va duce, de fapt, la cresterea poluarii datorata masinilor.

Dupa parerea noastra, noua taxa duce la incalcarea liberei circulatii a bunurilor in cadrul Uniunii Europene, intrucat ea este mai mare tocmai la masinile cu tehnologie Euro 3 si Euro 4, care reprezinta, de fapt, procentul cel mai mare din totalul importurilor de masini second hand (in timp ce pentru masinile foarte vechi taxa este mult mai mica).

Sub aceast aspect, subliniem inclusiv faptul ca, potrivit dreptului Uniunii Europene, care are aplicabilitate directa si prioritara in legislatia romana,este interzis statelor membre sa aplice produselor altor state membre impozite internede orice natura,mai mari decat cele care se aplica produselor nationale similare, fiind interzisasi aplicarea unor impozite interne de naturasa protejeze indirect alte sectoare de productie.

Or, avand in vedere ca si acest asa-zis timbru de mediu se va aplica tot la prima inmatriculare a unui autoturism, apare in mod evident natura protectionista din punct de vedere fiscal a acestei taxe. Astfel, consideram ca denumirea de "timbru de mediu" nu va impiedica instantele sa constate ca aceasta taxa nu poate constitui o exceptie - intemeiata pe aspecte ce tin de protectia mediului - de la aplicarea principiului liberei circulatii a bunurilor in cadrul Uniunii Europene. Aceasta cu atat mai mult cu cat, asa cum am aratat mai sus, principiul "poluatorul plateste" ramane tot la stadiu de declaratie, nefiind aplicat concret prin noul act normativ.

Articol realizat de Ananamaria Gavrila (Gheorghiu), Senior Associate Dragne & Asociatii

#taxa auto 2013 procese, #timbru mediu 2013, #dosare taxa auto 2013, #procese timbru mediu, #Dragne taxa auto 2013 , #Taxa auto