Ambasadorul danez la Bucuresti: Plata TVA in avans impiedica dezvoltarea Portului Constanta

Luni, 09 Ianuarie 2012, ora 16:32
2955 citiri
Ambasadorul danez la Bucuresti: Plata TVA in avans impiedica dezvoltarea Portului Constanta

Plata TVA in avans impiedica transformarea Portului Constanta intr-un "hub" (nod de retea - n.r). pentru toate tarile din estul Europei, dar autoritatile romane nu se lasa convinse sa renunte la acest sistem, declara ambasadorul danez in Romania, Michael Sternberg.

APM Terminals, o subsidiara a companiei daneze Maersk, cel mai mare operator in transportul maritim containerizat, care opereaza un terminal in Constanta timp de trei zile pe saptamana, este interesata de intregul transport intermodal din Romania.

"Compania si-ar dori "intensificarea transportului de barje pe Dunare pentru transportarea marfurilor de la Constanta catre Viena si Budapesta, pentru ca preturile sunt mult mai mici decat transportul rutier, iar transportul fluvial este si mai putin poluant", a explicat ambasadorul danez la Bucuresti.

In opinia sa, insa, transformarea Portului Constanta intr-un hub pentru toate tarile din Estul Europei este impiedicata de sistemul de plata al TVA aplicat de autoritatile de la Bucuresti.

"Daca ne uitam la statistici, vedem ca numeroase containere din China, care este cel mai mare furnizor, ocolesc Constanta, pentru ca este mult mai ieftin pentru importatori sa foloseasca Koper, si de acolo sa aduca marfurile in Romania fara a plati TVA-ul de 24% in avans. Or, asta nu ajuta la transformarea Portului Constanta intr-un hub natural, asa cum ar trebui sa fie", a punctat diplomatul.

Sternberg: Autoritatile romane, reticente fata de modificarea sistemului

Problema a fost discutata in mai multe randuri cu autoritatile romane, dar acestea sunt reticente fata de modificarea sistemului, din cauza problemelor privind recuperarea TVA, a precizat ambasadorul danez.

"Am discutat de multe ori aceasta chestiune cu autoritatile romane, exista o intelegere tot mai mare fata de acest aspect, dar am inteles ca sunt ceva probleme cu recuperarea TVA".

"Nu stiu exact care e problema, dar atat timp cat porturile romanesti nu procedeaza precum alte porturi din UE, containerele vor fi trimise acolo unde este mai usor si mai ieftin. Speram sa se schimbe aceasta situatie, vrem sa fim partenerii Romaniei in procesul de transformare a Constantei intr-un port mult mai mare", a spus Michael Sternberg.

Danemarca, dispusa sa ajute Romania

Danemarca este dispusa sa ajute Romania in procesul de intarire a capacitatii de colectare a taxelor. Ambasadorul danez avertizeaza, insa, ca va fi greu de schimbat "directia" dinspre Portul Koper spre Constanta.

"Daca guvernul vrea sprijin pentru intarirea capacitatii de colectare, daca vrea sa invete din experienta Danemarcei, suntem bucurosi sa oferim un astfel de sprijin pentru ca sistemul vostru sa fie compatibil cu alte sisteme.

"De altfel, ne-am oferit de multe ori ajutorul, am tot discutat, dar in opinia mea va fi dificil sa schimbi directia, sa spui "ar trebui sa veniti din nou la Constanta, nu la Koper".

"Koper ofera servicii foarte bune, acest port se dezvolta in toate directiile, vorbim de sume astronomice, are un management foarte dinamic, dupa model privat, si beneficiaza de sprijinul guvernului", a precizat Michael Sternberg.

#portul constanta, #TVA port Constanta, #plata TVA avans , #TVA