Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Reducerea TVA, o paine de mancat pentru marile magazine

Reducerea TVA, o paine de mancat pentru marile magazine


Reducerea TVA la alimente de la 24% la 9%, de la 1 iunie, este asteptata cu interes de toata lumea, deopotriva de consumatori, producatori, retaileri si autoritati.

Castigurile marilor retele de magazine ar putea avansa, in acest an, cu 15-20%, pe fondul cresterii apetitului de consum si modificarii marjelor operationale,urmare a schimbarii cotei TVA, estimeaza analistii de la KeysFin, intr-o analiza privind evolutia retailului alimentar romanesc in perioada 2009-2014.

Vor scadea cu adevarat preturile la alimente, de la 1 iunie, asa cum ne dau asigurari autoritatile si cum promit marii retaileri? La cum fluctueaza tarifele in magazine, sansele ca acest lucru sa se intamplepe termen mediu si lungpar a fi destul de reduse, afirma economistii de la KeysFin.

"Artificiile cu preturi le-am vazut si in cazul reducerii TVA la paine, iar rezultatele au fost contradictorii. Unele produse s-au ieftinit, altele nu. Estimam ca acelasi fenomen se va produce si pe 1 iunie.

Vom vedea, probabil, pe termen scurt, o scadere de preturi conjucturala,urmata, pe termen mediu si lung de o scumpire sensibila, graduala, argumentata de motive de ordin operational (cresteri de preturi la utilitati, carburanti etc.) ",afirma acestia.

Potrivit KeysFin, vestea buna este ca semnalul dat de reducerea TVA va aveaconsecinte pozitive in stimularea consumului, principalul motor al economiei.

"Preturile reprezinta un important factor psihologic care influenteaza comportamentul de consum. Impulsul dat de reducerea TVA va dinamiza ofertele, promotiile, vaaccentua concurenta in sensul cava diminua fenomenul de aliniere a preturilor, ii va stimula pe romani sa cumpere mai mult", spun analistii.

Marii castigatori ai bataliei preturilor vor fi retailerii, ale caror afaceri ar putea primi un impuls semnificativ, estimat de KeysFin intre 15-20% in 2015.

"Estimarea ia in calcul efectul reducerii TVA, in sensulcresterii profitului jucatorilor din domeniu, cresterea consumului si planurile de extindere ale retailerilor la nivel national, prezentate si asumate de acestia. Calculul este unul relativ, conditionat de evolutia economica generala, de dinamica cursului valutar si a costurilor utilitatilor", explica expertii de la KeysFin.

Mancarea, afacerea care sfideaza criza

Estimarile KeysFin pornesc de la evolutia financiara a marilor retaileri, din perioada 2009-2014.

Potrivit datelor oficiale, Kaufland, Carrefour, Lidl, Auchan, Cora, Mega Image, Metro si Selgros, principalii jucatori din piata,au rezistat excelent crizei, reusind chiar sa isi extinda afacerile in tot acest interval.

Cifra de afaceri totala a celor cinci retaileri a crescut de la21,42 miliarde lei in 2009la27,8 miliarde lei in 2013, iar datele partiale din 2014 arata ca aceasta cifra a fost depasita.

Cel mai important avans l-a marcat companiaKaufland,a carei afaceri au crescut de la 3,69 miliarde lei in 2009 la 7,26 mld.lei in 2013. Iar anul trecut a fost, potrivit datelor partiale,cel mai bun din ultimii 6 ani.

"Datele financiare demonstreaza ca business-ul marilor retaileri a crescut sustinut in anii de criza, in ciuda provocarilor financiare. Statisticile vin sa confirme faptul ca, in anii crizei,romanii si-au redus mare parte din cheltuieli, mai putin cele alimentare",afirma analistii de la KeysFin.

Potrivit datelor Institututului National de Statistica, prezentate anterior intr-o analiza NKeysFin mai mult de 40% dinveniturile romanilor se duc pe mancare.

Evolutia business-ului din acest sector a fost sustinuta, bineinteles, si de procesul accelerat de extindere, retailerii profitand din plin de ieftinirea terenurilor si, in general, a costurilor de constructie.

Cea mai profitabila companie s-a dovedit a fi, in toti acesti ani, Kaufland Romania SCS. De la un castig net de 78 milioane de lei inregistrat in 2009, compania a ajuns la 331 de milioane de lei in 2013 si 249 milioane lei (rezultat partial) in 2014.

In topul castigurilor insumate pe toata perioada 2009-2014 (partial), Kaufland conduce cu 31,3 mld. lei. Urmeaza Metro, cu 25,73 ml lei (fara date din 2014), Carrefour cu 22,89 mld.lei, Selgros cu 17,53 mld.lei, Lidl cu 10,49 mld.lei, Auchan cu 10,29 mld.lei, Mega Image cu 8,12 mld. lei si Cora cu 8,07 mld. lei, cu observatia ca in cazul Lidl datele financiare pe anii 2012-2013 sunt doar cele estimate, iar pentru 2014 nu exista niciun fel de cifra comunicata public in cazul Metro.

La polul opus, cele mai mari pierderi anuale le-a inregistrat Lidl, care in 2011, raporta un minus de 283 milioane de lei.

Ulterior, acestea au scazut rapid, compania investind agresiv in extinderea si eficientizarea business-ului. La nivelul anului 2014, din datele partiale reiese ca cele mai mari pierderi erau inregistrate de Auchan, de 91 mil.lei.

Potrivit analistilor de la KeysFin, evolutia sectorului denota faptul ca formatele principale (in principal hipermarket si cash&carry) continua sa atraga cel mai multi clienti.

Este de remarcat insa avansul sustinut al retailului de proximitate, unde principalul jucator a devenit, in ultimii ani, Mega Image, ale carei afaceri au crescut fulminant, de la 612 mil.lei in 2009 la 2,33 mld.lei in 2013 si cu o estimare peste aceasta suma in 2014 (1,32 mld.lei in primele sase luni din 2014).

"Reducerea TVA la alimente vine ca o manusa acestui sector, avand potentialul de stimul pentru extinderea afacerilor. Dincolo de dezvoltarea retelelor, nu este exclus ca anii urmatori sa aduca in piata noi formate, cunoscut fiind, de exemplu, interesul gigantului Tesco. Un potential important il are si retailul de proximitate, acolo unde, chiar si in conditiile extinderii agresive a unor jucatori precum Mega Image, mai exista loc in piata", afirma analistii.

Informatiile din materialul de mai sus sunt culese din barometrul privind starea business-ului romanesc, un proiect dezvoltat de KeysFin prin analiza datelor financiare de la societatile comerciale si PFA-urile active din Romania. Informatiile prezentate in acest material trebuie privite ca unele orientative, tinand cont de faptul ca exista firme care revin cu corectii asupra declaratiilor fiscale.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1413 ori