Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Fondatorul Duraziv, 'Ana are' si podgoriile Panciu

Daniel Guzu, afaceri de 80 de milioane: Voiam ceva pe cont propriu

Daniel Guzu, afaceri de 80 de milioane: Voiam ceva pe cont propriu
Daniel Guzu detine brandul Duraziv, promoveaza cultura bio prin brandul "Ana are" si isi petrece cea mai mare parte din timp la Panciu, unde isi dezvolta propria productie viticola.

Desi pare ca tot ce-i intra in mana ii si reuseste, antreprenorul recunoaste ca nu este in totalitate asa: "Am investit in imobiliare, dar nu am rezonat cu domeniul", spune acesta.

Omul de afaceri vorbeste pentru Business24 despre primii sai pasi in business, facuti imediat dupa terminarea facultatii, in 1994.

Atunci, impreuna cu un prieten, a investit 1.500 de marci intr-un un mic atelier, care a suferit multe transformari de-a lungul timpului si a ajuns, in 2014, la o cifra de afaceri de circa 80 de milioane lei, cu peste 180 de angajati.

Anul acesta promite ca se va concentra pe sectorul rezidential, tinand in acelasi timp "de mana" cea mai mica dintre afacerile sale: viile Panciu.

"Relaxarea pentru mine inseamna ferma de la Panciu. Unii ii spun business, eu ii spun pasiune, iar atunci cand iti place ce faci, oboseala nu mai are loc", spune Daniel Guzu, proprietarul Duraziv, intr-un interviu acordat Business24.

Spuneti-ne mai multe despre aceasta decizie de a porni pe cont propriu, in anii '90. Ce v-a determinat? De ce ati ales acest domeniu?

Am pornit un mic atelier impreuna cu un coleg de grupa, cu un capital initial de 1.500 de marci germane, bani imprumutati de la un prieten.

Produceam antigel si lichid de frana. Lucram intr-un subsol, scriam de mana etichetele, iar in 1994 ne-am cumparat o Dacie - papuc, cu care mergeam prin magazine, pentru a vinde antigelul pe care il fabricam.

Am observat ca exista cerere mare pentru grund, asa ca ne-am cumparat si o masina de facut grund. Imediat dupa, am decis sa incercam sa facem vopsele decorative. A fost o decizie buna pentru ca vanzarile firmei au inceput sa creasca frumos.

Ce m-a determinat? Imi doream sa fac ceva pe cont propriu, sa fiu independent financiar.

Dupa vanzarea Guzuchim si transformarea sa in Fabryo, ati pus bazele unei noi firme ce avea sa devina, ulterior, Duraziv. Ce v-a determinat sa va intoarceti la acest domeniu de activitate?

In 2004 am infiintat Bau Profil, specializata in productia de profile metalice si care ajunsese in 2007 la afaceri de zece milioane de euro. In 2007, impreuna cu cei de la Oresa, am demarat investitiile in divizia de adezivi, gandind un pachet de produse care sa se sustina unele pe altele in piata.

Din nefericire, criza financiara care a inceput in 2008 a afectat serios si domeniul in care activam, iar flexibilitatea si adaptarile rapide la situatia actuala au devenit o necesitate. Asta a condus la desprinderea de Fabryo si focusarea 100% pe Duraziv.

Pentru a putea oferi sisteme complete, in 2010 am demarat investitiile si in a treia divizie a companiei - de vopsele si tencuieli decorative.

Nu am cautat alt cumparator si nu regret, pentru ca astazi Duraziv este o companie matura, care a trecut cu bine peste blocajele economice, ba chiar anul acesta avem o crestere de 8% a afacerilor.

Din 2007 detineti si un perimetru viticol ce se mareste de la an la an. Spuneti-ne cate ceva si despre aceasta pasiune transformata in business.

M-am nascut in Panciu, am copilarit pe dealurile Vrancei, cunosc generozitatea acestui pamant si calitatea strugurilor cultivati aici. Asa ca, in 2007, din motive mai intai emotionale, am inceput sa cumpar terenuri in zona Panciu. Imi doream sa am o bucata de vie din care sa imi fac vinul meu.

Am continuat sa cumpar alte terenuri sau sa le iau in arenda de la cei care locuiesc aici, am investit apoi in crama, iar in 2009 am inceput productia. Este o pasiune care a evoluat treptat si pe care imi doresc sa o dezvolt.

Detineti si brandul "Ana are", prin care promovati agricultura bio. Cum s-a nascut acest brand?

Inca de cand eram copil, bunicul ma lua cu el cand facea vinul si cand culegea merele. Imi placea sa stau cu el si sa-l ascult vorbind despre natura, vin si pasiune. Am mostenit pasiunea de la el, iar mai tarziu m-a prins glasul pamantului. Glasul unui pamant bogat, darnic, incarcat cu energia izvorata din Muntii Vrancei.

Parafrazandu-l pe Marin Sorescu - "si pentru ca toate acestea trebuiau sa poarte un nume, un singur nume", le-am spus ANA ARE. Si ANA ARE si mere, si pere, si cirese, dar are si dulceata, si sucuri, si otet din mere, toate facute cu pasiune la ferma din Tifesti. Imi doresc ca in lumea copiilor mei sa poata fi usor regasite produse care respecta si valorifica generozitatea naturii.

Mi-am dorit ca toate business-urile pe care le dezvolt sa respecte natura si sa elimine poluarea industriala si mi-am dorit ca si alti oameni sa se bucure de o parte din munca mea de la ferma, sa poata cumpara sucuri si gemuri de calitate, ecologice, la un pret onest.

Asa s-a nascut brandul "Ana are", care anul trecut a intrat in retelele internationale de retail precum Auchan, Cora, Carrefour sau Metro, dar si in cateva lanturi de magazine locale.

Intreaga dumneavoastra activitate este o poveste de succes, dar si un paradox interesant. Stiti foarte bine cum sa exploatati atat resurse chimice, cat si naturale, cu acelasi succes. Care e reteta?

Chiar daca agricultura si constructiile sunt doua domenii diferite, daca nu le faci cu pasiune, dedicare si respect pentru oamenii cu care lucrezi si pentru care lucrezi, nu poti sa vorbesti despre castiguri.

Care este, insa proiectul dumneavoastra de suflet?

In ultimul an, am petrecut mai mult timp la Panciu, in primul rand pentru ca am o relatie speciala cu locul asta, aici m-am nascut, aici am copilarit si, in plus, imi place sa stau in natura.

In al doilea rand, pentru ca e un proiect inca la inceput, care creste si are nevoie de supraveghere, de indrumare. Ca un copil, pe care il tii de mana pana la o anumita varsta, ca apoi sa poata fi autonom.

Duraziv este acum o companie matura, cu o echipa care se poate descurca de minune si fara mine si in care am incredere totala.

Deocamdata, o mare parte din energia mea se indreapta catre livada din comuna Tifesti, satul Sarbi si catre podgoria de la Panciu, unde inca mai sunt lucruri de facut, asa ca nu am in plan alte afaceri.

Restul timpului il dedic Duraziv-ului, pentru ca ne-am propus sa inovam continuu.

Am investit in imobiliare, dar nu am rezonat cu domeniul.

V-ati propus vreun nou proiect pentru 2015?

Duraziv este intr-o perioada de consolidare a businessului si de crestere a diviziei de vopsele, asa ca nu se pune problema unui nou proiect in directia asta.

Cat pentru businessul din agricultura, planul este sa cresc productia de fructe pentru care am avut cerere anul trecut, atat pe piata din Romania, cat si pe cele din strainatate, sa maresc suprafata viticola si, in urmatorii ani, sa transform productia intr-una complet organica.

Revenind la Duraziv, compania dumneavoastra a inregistrat o cifra de afaceri de circa 80 milioane lei in 2014 si are peste 180 de angajati. Cum ati reusit sa atingeti aceasta performanta?

De mai bine de 20 de ani de cand sunt in business, am trecut prin perioade infloritoare din punct de vedere economic, dar si prin perioade, precum cea din 2008 - 2009, cand piata de constructii a inregistrat pierderi considerabile.

Experienta si pasiunea au fost cele care m-au ajutat sa gasesc noi zone si strategii de dezvoltare sustenabile si racordate la realitatile pietei. Am incheiat anul 2014 cu o crestere de 8% a cifrei de afaceri, fata de anul precedent.

Este o performanta, avand in vedere perioada prin care am trecut in ultimii ani, dar inca suntem in proces de recuperare a veniturilor din anii de dinainte de criza.

Ce cifra de afaceri estimati pentru acest an?

Duraziv este un business meteosensibil, direct influentat de vreme, asa ca e greu de facut o estimare a veniturilor pentru anul ce tocmai a inceput. Suntem insa optimisti ca vom continua trendul ascendent din ultima perioada, in primul rand pentru ca Duraziv este un business care a parcurs toate etapele unei dezvoltari sustenabile.

In plus, revenirea pietei imobiliare, chiar daca deocamdata timida, si posibila intensificare a programului de reabilitare termica ar putea fi premisele pentru o crestere substantiala a pietei de constructii si, deci, a businessului Duraziv.

Ce planuri de business aveti pentru Duraziv in 2015?

La fel ca anul trecut, si in 2015 vom continua sa investim in culoare, pentru ca focusul Duraziv pe termen mediu-lung este ca divizia de vopsele si tencuieli decorative sa detina o treime din cifra de afaceri a companiei, alaturi de adezivi si profile metalice.

O prioritate pentru 2015 este si sectorul rezidential, care in ultimii doi ani s-a dovedit a fi un motor de crestere a vanzarilor atat cantitativ, cat si calitativ.

Pe acest segment calitatea produselor primeaza de cele mai multe ori, in detrimentul pretului cel mai mic, iar aceasta tendinta s-a tradus in vanzari de produse premium Duraziv, produse speciale, cu calitati superioare.

Dar pe plan personal - ce planuri aveti? Cum va veti relaxa in 2015?

Relaxarea pentru mine inseamna ferma de la Panciu. Unii ii spun business, eu ii spun pasiune, iar atunci cand iti place ce faci, oboseala nu mai are loc.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 29384 ori