Graham Kilbane, ARGO: Retailul, o provocare pentru manageri

Sambata, 09 Martie 2013, ora 00:00
3865 citiri
Graham Kilbane, ARGO: Retailul, o provocare pentru manageri

Graham Kilbane, COO Argo Real Estate Opportunities Fund (ARGO), vorbeste despre provocarile unui post de management la nivel inalt in retail, unde se resimt toate greutatile chiriasilor, in criza. Asta nu l-a speriat, ci vede totul ca pe o provocare.

Piata de retail din Romania are un viitor pozitiv, spune managerul companiei care detine in Romania In Romania, patru parcuri de retail: Shopping City Sibiu, Shopping CitySuceava, Era Shopping Park Oradea si Era Shopping Park Iasi, cumuland o suprafata totala inchiriabila de 271.000 de metri patrati.

Situatia nu a fost roz nici in Marea Britanie, tara sa natala si locul de unde a pornit businessul ARGO: "Mai multi retaileri cunoscuti, precum Jessops, HMV sau Comet au esuat din cauza competitiei unor retaileri online, precum Amazon", a declarat Graham Kilbane, intr-un interviu acordat Business24.

El face tot posibilul sa se adapteze la digitalizarea pietei si ramane mereu legat de tehnologie. Ii plac telefoanele inteligente, in special cele Apple, si foloseste in fiecare zi multe dintre functiunile oferite de acestea.

"De exemplu, Craciunul trecut am comandat totul online. Folosesc e-commerce-ul destul de des", spune acesta.

Pentru inceput, ce v-a atras spre zona de retail si, mai mult, spre o pozitie de management intr-una dintre marile companii ce detin parcuri de retail in Europa?

Retailul este unul dintre cele mai provocatoare domenii de activitate pentru un manager: este un sector foarte competitiv, trebuie sa incerci mereu sa fii cu un pas inaintea celorlalti si sa inovezi continuu.

Managementul parcurilor si centrelor comerciale aduce insa aceste provocari chiar la un nivel mai inalt, mai ales in conditiile de piata create de criza economica ce a lovit lumea in 2008: chiriasii au avut probleme de cash-flow (reflectate in chiriile care trebuie acoperite de vanzari), fidelitatea clientilor fata de branduri a scazut in favoarea promotiilor (indiferent cine le face) etc.

Practic, la nivelul managementului unui centru comercial se resimt toate greutatile chiriasilor, astfel incat de aici trebuie sa plece mai mult decat drafturi de contracte de inchiriere: managerii centrelor comerciale trebuie sa propuna solutii care sa sprijine fiecare retailer in parte si parcul comercial in ansamblul sau. Fondul britanic de investitii Argo Real Estate Opportunities Fund (ARGO) detine patru parcuri comerciale in Romania, unul in Ucraina.

Cum arata piata de retail din Romania din perspectiva dumneavoastra si a companiei pe care o conduceti? Putem face o comparatie intre Romania si Marea Britanie, spre exemplu?

Piata de retail din Romania are un viitor pozitiv. Veniturile chiriasilor s-au stabilizat, iar multi proprietari au ajustat chiriile astfel incat acestea sa reflecte conditiile de piata de dupa 2008.

Multi chiriasi raporteaza venituri in crestere, mai ales aceia care au marfuri, preturi si angajati bine pregatiti, care sa faca fata unei baze diversificate de clienti. Desi salariile sunt mai mici decat cele ale vecinilor nostri, exista un segment consistent de persoane cu varste intre 18-45 ani, o rata de somaj mica si o disponibilitate de a calatori pentru a munci, atat in interiorul tarii cat si in strainatate.

Sectorul de retail este, de obicei, primul care beneficiaza de cresterea cheltuielilor consumatorilor atunci cand, in mod inevitabil, cresterea economica incepe sa se accentueze. Piata de retail a Marii Britanii este foarte matura si diversificata, dar exista paralele cu cea romaneasca. Retailul traditional nu a reusit sa se adapteze repede la cresterea componentei online a comertului, acest lucru rezultand intr-un nivel record de spatii libere neinchiriate.

Mai multi retaileri cunoscuti, precum Jessops, HMV sau Comet au esuat din cauza competitiei unor retaileri online, precum Amazon.

Care au fost etapele prin care retailul din Romania a trecut? Sunt aceleasi cu etapele parcurse de restul tarilor europene?

Desi am ajuns in Romania abia in urma cu 4 ani, am constatat ca primul pas pentru retaileri pare sa fi fost un fel de cursa pentru a deschide cat mai repede cat mai multe magazine prin toata tara.

Aceasta cerere, combinata cu un access facil la finantare, a accelerat dezvoltarea multor centre comerciale, care deseori concureaza in aceleasi orase pentru o baza de clienti destul de mica.

Aceasta expansiune a retailului a pus in umbra centrele traditionale ale oraselor, precum si strazile principale ale acestora, dominate de banci, magazine de telefonie mobila si magazine de cartier.

In alte tari din Europa Centrala si de Est se observa o crestere mai ponderata, in care retaileri deschid 3-5 magazine si apoi isi dezvolta un sistem de logistica si isi pregatesc angajati, astfel incat sa isi asigure o infrastructura solida a afacerii.

Spuneati la sfarsitul anului 2012 ca singura sansa pentru proprietarii de spatii de retail este corelarea afacerilor lor cu marketiung-ul online. Aveti astfel de planuri pentru compania dumneavoastra in 2013?

Desigur ca avem si le vom dezvalui pe masura ce sunt implementate. Un pas foarte important in acest sens a fost deja facut: am implementat programul "Silver Surfer" in vederea instruirii gratuite a generatiei a treia in ceea ce priveste utilizarea eficienta a calculatorului si navigarea pe internet.

Orice persoana cu varsta de peste 50 de ani are acces gratuit la acest program; cursurile incep cu notiunile de baza privind utilizarea calculatorului si a perifericelor, iar apoi seniorii invata sa navigheze pe internet, sa isi seteze un cont de email si sa il utilizeze, sa foloseasca Skype si retelele sociale etc

Toate website-urile noastre au fost refacute si integrate, fiindu-le implementat un look modern si functionalitati sporite. De asemenea, avem campanii derulate frecvent pe Facebook care ne ajuta sa comunicam cu clienti nostri.

Care sunt, totusi, riscurile care ar putea sa apara in aceasta era a digitalizarii?

Riscurile apar pentru retailerii care raman in urma si nu tin pasul cu vremurile: orice domeniu de activitate antreprenoriala poate fi profitabil, daca folosesti social media si comunicarea. Nu putem ignora dezvoltarea comertului online, care este in fiecare an in crestere in Europa.

Multi retaileri din Marea Britanie au cresteri anuale de peste 10% ale vanzarilor din comertul online, iar pentru altii acestea reprezinta aproape 50% din toate vanzarile.

Ati declarat ca unicitatea unui produs nu mai este criteriul de baza, ci experientele mixte pe care le ofera un retailer in aceasta era digitalizata. Ce inseamna, mai exact, aceste experiente mixte?

Experientele mixte presupun integrarea mijloacelor pe care ni le ofera era digitalizarii in procesul de shopping: aplicatiile de marketing digital pentru smartphone-uri si realitatea augmentata, includerea oportunitatilor oferite de retelele sociale, folosirea comertului online atat ca mijloc de a realiza venituri suplimentare, cat si ca "parghie" pentru promotiile menite sa atraga clienti in magazine (spre exemplu un mall din Marea Britanie a plasat cateva automate prin care consumatorii isi pot comanda online produse, dar apoi pot veni sa si le ridice tot din centru etc).

Sunteti pasionat de ceea ce inseamna digital, si pe plan personal? Ce alte pasiuni aveti?

Imi plac foarte mult smartphone-urile si folosesc in fiecare zi multe dintre functiunile oferite de acestea: fotografii, filme, traduceri etc. De exemplu, Craciunul trecut am comandat totul online- folosesc e-commerce-ul destul de des.

Imi place foarte mult sportul si ma atrenez frecvent la sala, iar iarna aceasta am fost cu familia mea la ski in Romania. In Marea Britanie, am fost antrenor si arbitru de rugbi.

Aveti un anumit gadget de care nu va puteti desparti sub nicio forma? Nici in timpul liber?

Cand ma lasa copiii... folosesc in principal gadget-urile Apple: smartphone, laptopul si tableta.

Cum alegeti sa va deconectati, in vacante si in weekenduri?

Petrecand momente frumoase cu familia. Am trei baieti, astfel incat nu prea am perioade linistite.

#Graham Kilbane ARGO, #piata retail online, #proprietar parc retail Romania , #Top Afaceri