Alin Burcea, Paralela45: Pentru anii '90 a fost ceva spectaculos

Sambata, 24 Ianuarie 2015, ora 00:00
6574 citiri
Alin Burcea, Paralela45: Pentru anii '90 a fost ceva spectaculos
Foto: Alin Burcea/Paralela 45

Alin Burcea, omul de afaceri care detine agentia Paralela45, a intrat in lumea afacerilor in '90. El isi aminteste acum, la 25 de ani de cand a pus bazele primei sale afaceri, cum tatal sau, arhitectul Stefan Burcea care a condus lucrari precum constructia Hotel Orizont (Predeal), Topaz (Cap Aurora) sau Casa Poporului, l-a indemnat sa "faca o meserie", sa urmeze facultatea de turism in locul celei de actorie, catre care aspira.

"Cei care vor sa dea la teatru pot sa dea intre trei ori, patru ori si zece ori. Asa era inainte de '89. Tata a zis: fa si tu o meserie, in patru ani de zile ai terminat o facultate si dupa aia poti sa dai de 200 de ori sa te faci actor", isi incepe Alin Burcea povestea de business in cadrul evenimentului aniversar pentru afacerea sa de suflet.

Alin Burcea: Primii pasi in turism

"Am mutat actoria in turism. In 1990, impreuna cu Adrian Grigorescu, am infiintat agentia Paralela45, dupa ce, in facultate avusesem o experienta importanta. Facusem facultatea de turism. Si cursurile sunt importante dar nu la nivelul celor de azi, Romania nu avea traditie turistica. Am avut marea sansa sa lucrez ca receptioner, ospatar si ghid.

A fost foarte interesant. Ca ghid am lucrat cativa ani si apoi cu celebrul Ion Antonescu care lucra pentru turistii romani.

In 1990, cand am deschis, exact pe 4 aprilie. Am avut nr. 384 ca si numar de licenta. Si ce-mi aduc aminte este ca era coada la intrarea in agentie pentru turism intern. Realmente se statea la coada pentru locuri la Mamaia, la Govora, fiecare cum putea sa se descurce.

In mod normal deschideam la ora noua, dar eu deschideam la opt fara un sfert. Nu puteam sa nu iau oamenilor banii. Pe la ora 11 incasam deja bani de la vreo 800 de oameni. Pe vremea respectiva inca mai erau intreprinderi de stat, iar diferenta intre noi si agentiile de stat era ca am pus 'ciubucul' pe chitanta. In al doilea rand, cand mergeai la o agentie de stat tu stateai in picioare si agentul statea jos. Noi am inventat o chestie senzationala: le dadeam si apa. Pentru 1990 a fost ceva spectaculos in PR.

Am inceput cu Turcia. Nu stiu daca va mai aduceti aminte de Turcia in 1990, 25 de dolari si 500 de lei vechi din 1989. Am fost cu primul grup in Turcia in iunie 1990 am ramas si acum prieteni cu familia Pana, celebri muzicieni, copiii erau mici pe vremea respectiva. Se ajunsese la un moment dat sa se stea la coada la intrare in granita si doua zile. Toate cele 12 puncte de la frontiera terestra a Turciei erau pline de autocare.

A urmat China. Avioanele plecau goale si veneau pline de marfa. Am facut si eu niste bani, recunosc, doar erau grupurile noastre. Si din Turcia autocarele se intorceau pline cu mohair, blugi, aur.

Apoi a inceput, evident, Grecia. Marea noastra dragoste. In 1992 am avut 50 de grupuri. Romanii voiau atunci sa descopere. De aici nu cumparau nimic. Era cea mai frumoasa excursie a romanilor in anii respectivi.

In '96 au inceput charterele. Evident primul charter a fost in Antalya. Nu va puteti imagina ce era in sufletul nostru. Ne gandeam: "Vom reusi oare sa umplem un avion saptamana de saptamana? 186 de persoane?". E greu. Sunt doua variante: a) umpli avionul b) nu umpli avionul. In varianta b) inchizi firma. Am reusit sa umplem avionul.

Dupa care a venit 2000. Am castigat licitatia de cazare masa, si transport pentru Hanovra. Dupa care, nevand ce sa fac, la apelul bunului nostru prieten Dan Matei Agathon, m-am dus la el la minister. Mie mi-a placut foarte mult pentru ca, trebuie sa recunosc, fata de ziua de astazi nu erau atat de multe restrictii. Cum decideam asa faceam. A fost o atmosfera extraordinara, entuziasta, dupa care am revenit in privat.

Ati vazut, exista multe agentii in continuare. Am facut fel de fel de investitii.

Ca si crez, incercam 99% - si ne iese - sa nu mintim. Niciodata ca agent de turism nu trebuie sa minti daca vrei sa-ti mai vina respectivii turisti. Numarul de turisti este limitat. Cei care au bani sa calatoreasca nu sunt nelimitati. Stii sa te porti cu el? Evident, va reveni la tine.

Noi nu suntem cei mai ieftini din Romania. Nici nu ne dorim. Noi vrem sa fim cei mai buni".

Cum arata turismul romanesc la 25 de ani de la revolutie?

Bineinteles ca a evoluat. Gusturile romanilor in materie de calatorii au evoluat. Dar e vorba si despre salarii. Pentru ca una e sa pleci in vacanta cu salariul de 70 de dolari in 1990, echivalentul in lei, si altfel e cu 700 de euro.

Lucrurile s-au imbunatatit. Pe masura ce creste venitul oamenilor si modul lor de a calatori se schimba. Daca in '90 lumea venea la agentie pentru o vacanta la mare, astazi clientul cere extrem de specific: vreau sa merg in Maldive, dar nu vreau aolo... si acolo..., vreau sa zbor cu acel avion, sa ajung la ora aceasta si sa ma coste cam atat...

S-a ridicat nivelul turistilor. Noi am avut 45 de ani de gaura. In 25 de ani educatia turistica nu s-a terminat dar a avansat foarte mult.

Asadar turistul a evoluat. Dar turismul? Multi oameni sustin ca litoralul romanesc este de nerecunoscut fata de perioada de dinainte de revolutie. Ce s-a intamplat in acest timp?

Fata de anii '70, desigur, s-a produs o schimbare. Atunci totul era o noutate. Dar a evoluat. Atunci spaga si ciubucul la ospatari era la ordinea zilei... Astazi sunt jumatate dintre hoteluri foarte bune.

Sigur ca sunt niste probleme. Dar vreau sa spun ca despre metalurgie n-am vazut un rand in 2014, despre industrii nimic. Toata lumea scrie despre turism.

Totul evolueaza, in fiecare zi. Vedeti masura de TVA de 9% in turism, facem investitii.

Despre Radu Mazare lumea zice ca e un nebun. Vor vedea ei ce rau va fi cand pleaca Radu Mazare de la primarie. El, totusi, a creat o emulatie in jurul statiunii Mamaia. Mazare deja este o parte din brandul Mamaia.

Cum a fost anul 2014 pentru afacerile Paralela45?

Noi am crescut cu 15%, cum ne-am propus, de la 35 de milioane la 40 de milioane (de euro - n.r.). Am avut si o crestere intensiva si una extensiva, adica au fost mai multe destinatii. Am crescut si pe intern. Am vandut numai litoralul aproape de 1.5 milioane.

Eu am inceput in 1990 cu turismul intern. Prin '94-'95, satul de mitocaniile unor directori angajati de stat de la hoteluri, am cotit-o puternic pe turism extern. De cinci ani de zile, cu colegul meu Tony Madularu si echipa lui, am reusit sa ajungem aproape un milion jumate pe litoral. Eu i-am dat target de 2 milioane in 2015, nu stiu daca poate.

Ne straduim sa vindem New York si Costa Blanca dar e mult mai usor si trebuie sa tragem tare pe intern. Cred ca facem 3 milioane din intern anul acesta. E o strategie.

Ce planuri aveti pentru 2015?

In 2015 deja sunt niste destinatii noi. Am deschis la Chisinau si o sa avem doua chartere din Chisinau spre Mallorca si Creta. Mai avem un charter din Cluj - Zakinthos.

Ca si strategie, eu am o viziune, sa plecam din aproape toate orasele tarii, ca nu e numai Bucurestiul oras al Romaniei. Asadar, e vorba despre o extindere atat pe intensiv cat si pe intensiv.

Vrem sa deschidem agentii noi, sa propunem destinatii noi...

Spuneati ca in lumea de travel s-au dezvoltat multe, puteti dezvolta aceasta afirmatie?

S-au schimbat multe.

Traim in alta lume, a aparut internetul, e mai usor sa vorbesti acum cu un ministru. Sigur ca de ascultat te asculta. Dar capacitatea de intelegere difera de la om la om.

Patronatele sunt unite pentru ca noi avem 20 de ani impreuna. Eu, practic, am fost primul presedinte al ANAT in '90, suntem prieteni cu totii, avem zeci de milioane. Suntem tratati altfel. Turistii si-au schimbat punctul de vedere si modul de lucru.

Se calatoreste de la vacante de 300 de euro pana la vacante de 50 de mii de euro. Suntem deja o tara europeana in materie de turism, nu mai suntem ca in '90.

Alin Burcea a ales numele "Paralela45" pentru ca paralela de 45 de grade trece prin Romania, este co-fondator al asociatiei patronale a agentiilor de turism din Romania (ANAT), investitor in domeniul hotelier si investitor in imobiliare.

#afaceri anii 90, #Alin Burcea afaceri, #Alin Burcea Paralela 45 , #Top CEO