Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Valer Blidar - Despre succes si timp liber, cu presedintele Astra Vagoane

Valer Blidar - Despre succes si timp liber, cu presedintele Astra Vagoane


Valer Blidar, presedintele Astra Vagoane Calatori, vorbeste despre proiectul pentru unul dintre cele mai moderne tramvaie din lume, despre planuri de business si efectele vietii de antreprenor asupra vietii de familie. Ii place sahul si turismul, dar nu are timp de aceste pasiuni, nepotii fiind singurii care il ajuta sa se deconecteze de la problemele zilnice.

Nu se considera un om de succes, ci mai degraba un om de afaceri perseverent si recunoaste ca face si el o greseala specifica antreprenorilor: sacrificiul familiei pe altarul afacerilor.

Timpul liber este un subiect dificil pentru Valer Blidar, care sustine ca nu a mai reusit sa mearga in vacanta de mult timp. Cu toate acestea, cea mai frumoasa vacanta fost in Hawaii, dar si pe meleagurile tarii noastre, pe care le cunoaste perfect.

Suparat pe lipsa de interes pe care romanii o arata pentru afacerile crescute in Romania, dar si pe nedreptatile in fata carora a fost pus de-a lungul timpului, omul de afaceri ia serios in considerare posibilitatea de a-si muta sediul afara din tara, potrivit declaratiilor facute de acesta intr-un interviu acordat Business24.

In ce stadiu se afla in acest moment proiectul de constructie pe care l-ati anuntat, pentru unul dintre cele mai moderne tramvaie din lume?

Sunt mahnit de faptul ca am depus efortul sa aduc in Romania o industrie care nu exista, sa producem un tramvai de ultima generatie impreuna cu un mare fabricant din lume, Siemens, si cu toate astea unii inventeaza tot soiul de neadevaruri.

In 2010 noi am semnat un contract de achizitie a unei licente de tramvai modern cu firma Siemens. In 2011 am scos primul prototip la Arad, iar acum doua saptamani am prezentat si prototipul de Bucuresti. Ii spunem prototip de Arad pentru ca e facut in fabrica de la Arad, asta nu inseamna ca e pentru orasul Arad, si prototipul de Bucuresti este facut in fabrica de la Bucuresti. Daca vom vinde si in Bucuresti sau nu, nu stiu. Banuiesc ca vom participa la o licitatie cinstita si corecta.

Bineinteles ca noi n-am facut fabricile pentru a produce tramvaie pentru Arad, noi am facut cele doua fabrici pentru a produce tramvaie si ne vom prezenta la licitatii acolo unde se vor produce licitatii, atat in tara cat si afara.

Cat va costa un astfel de tramvai?

Noi n-am dat niciun pret. Tramvaiul nostru poate fi fabricat cu pana la sase vagoane, iar un tramvai cu doua vagoane nu poate costa la fel ca unul cu sase.

Ce pot sa va spun e ca pretul nostru este mai mic cu minim 30% fata de pretul marilor producatori. Noi, impreuna cu Siemens, ne comparam cu marii producatori de tramvaie din lume.

Ce planuri aveti in continuare pentru Astra Vagoane Calatori?

Sunt total dezamagit. Ma zbat de cativa ani, am transformat fabrica de vagoane din Arad intr-una care ofera spatii de productie la fel sau poate peste cele din Germania, Franta sau alte tari dezvoltate din lume. Am pus pe picioare doua fabrici de tramvaie. Nu apreciaza nimeni. Suntem atacati din toate partile.

Sunt atat de dezamagit incat de cateva zile ma gandesc sa-mi mut sediul sa plec din tara. Eu sunt un optimist, de fel, dar sunt atat de dezamagit de ce se intampla, incat una dintre variantele pe care le analizez este si aceasta.

In tara asta se pot face multe. Numai ca toti cei care incearca sa faca ceva sunt rapusi de alti indivizi care nu fac nimic, care blameaza, care cauta sa te supuna, sa joci intr-o sarba pe care o canta ei. Nu sunt dispus sa fac asta. N-am facut nici cu ceilalti. Asa se face ca n-avem la ora actuala niciun contract in Romania.

De unde a pornit ideea de a pune pe picioare doua fabrici de tramvaie in Romania?

Noi suntem fabricanti de material rulant. Material rulant inseamna trenuri, vagoane, metrouri, tramvaie. Noi stiam ca Romania are nevoie de 1.500 - 2.000 de tramvaie in urmatorii 10 ani, pentru ca s-a trecut la un program de reabilitare a infrastructurii in toate orasele in care exista linii de tramvai. Stiam ca va veni o vreme in care si romanii vor comanda tramvaie. Bucurestiul este singura capitala din lume, nici in tarile din lumea a treia nu circula tramvaie fara aer conditionat, Bucurestiul nu are nici macar unul. In toata Romania circula doar doua tramvaie cu aer conditionat, 10 la Oradea si doua la Cluj.

Atunci am considerat ca este bine sa incercam sa facem niste tramvaie moderne. De asta am si achizitionat o licenta pentru un tramvai de top. Noi n-am vrut sa redescoperim cercul, sa facem improvizatii, ci am vrut sa pornim la drum cu un tramvai de top care sa aiba o intretinere ieftina, care sa fie la indemana tuturor oraselor din Romania si nu numai. Adica sa fie aproape de ei atunci cand este vorba de piese de schimb, de mententanta, de diferite probleme care pot aparea.

Noi suntem aici aproape si intervenim in cateva ore, avem deja o retea de service in Romania care in maxim patru ore intervine in orice punct din Romania.

Acestea au fost considerentele care m-au determinat sa fac ceea ce am facut.

In cazul in care veti castiga urmatoarea licitatie, ce planuri aveti in continuare?

Sa particip si la urmatoarele. Deocamdata vom incerca sa dam de lucru. Si sunt multe orase din afara interesate. Ai nostri sunt interesati in mod deosebit de produse din alte tari.

Stiu ca aproape toti primarii din Romania s-au dus sa vada tramvaie prin Polonia, in Cehia, dar n-au venit si pana la Arad sa il vada pe al nostru. Si asta ma dezamageste.

Care au fost principiile de business dupa care v-ati ghidat afacerile in toti acesti ani?

Daca cineva ar fi intrat sa verifice, ar vedea ca eu m-am dus pe toate pietele pe care am crezut ca putem avea succes. Am inceput cu Nordul Africii, cu Asia, cu zone in care Romania a mai livrat vagoane. Am incercat si reusit, in anumite parti, sa reocup anumite piete pe care uzina noastra era candva.

Pentru asta trebuia sa ma dotez si sa imi pregatesc oamenii in afara. Asta am si facut. Am cumparat licente acolo unde nu ne-am priceput si, daca cineva verifica, o sa vada ca banii pe care eu i-am castigat nu i-am dus prin banci elvetiene. I-am reinvestit, stiam ca vine Uniunea Europeana si stiam ca, pentru a rezista, eu trebuie sa ma pot compara cu ei.

Ce inseamna succesul in afaceri, in Romania?

E greu de spus, eu am crezut ca succesul inseamna competenta, idei inovatoare, produse de calitate, dar incep sa nu mai cred asta.

Credeti ca veti reusi sa demonstrati contrariul?

De cand am intrat in afaceri, eu nu am avut niciodata restante la plati, in special la cele bugetare. Am aparut, insa, in presa cu datorii imense, al doilea-al treilea datornic la stat.

Ma duc afara, incerc sa stau de vorba cu cineva si imi spune "da, dar aveti mari datori la stat". Cum sa-i demonstrez eu, atunci in discutie (n.r. contrariul)?

Va considerati un om de succes?

Nu. Poate ca e prea mult spus. Ma consider un om de afaceri perseverent.

Cum prefera unul dintre cei mai bogati oameni de afaceri sa-si cheltuiasca banii si sa-si petreaca timpul liber?

In primul rand ar trebui sa stabilim ce inseamna timp liber. Pentru mine timp liber inseamna sa vin la serviciu pentru ca o multime de hartii au ramas nerezolvate. Le iau la mana pe toate si daca mai am un pic de timp ma intalnesc cu nepoteii mei, baietelul are sase ani jumate si fetita patru ani. Pur si simplu, incerc sa ma joc cu acesti copii care ma delecteaza si ma deconecteaza de la problemele zilnice.

In vacanta n-am mai fost de mult. Un om de afaceri autentic pe langa satisfactii sau beneficii are si o mare problema in ceea ce priveste familia. Din punctul asta de vedere cam toti facem aceasta greseala, dar nu se poate altfel.

Am multe delegatii si dupa ce imi termin treaba poate mai stau o zi-doua. Asta inseamna vacantele pentru mine.

Aveti vreo pasiune?

N-am timp. Imi place sahul, imi place turismul in mod deosebit, imi place sa cunosc lumea.

Care a fost cea mai frumoasa vacanta pe care ati avut-o vreodata?

Hawaii. E frumos si liniste. Faprul ca americanii nu au permis anumitor indivizi sa mearga pe acolo, nu exista jocuri de noroc, in timp ce totul este ca-n Rai.

In Romania aveti vreo destinatie favorita?

Cred ca am strabatut Romania in lung si-n lat. Cunosc foarte bine Romania, dar cred ca Maramuresul imi place cel mai mult, acolo unde m-am nascut. Imi plac muntii, la mare imi place mai putin, in ultima perioada.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 6259 ori