Industria auto de lux din Japonia se zbate in umbra germanilor: Eforturile si limitele Infiniti

Marti, 10 Iunie 2014, ora 16:46
9031 citiri
Industria auto de lux din Japonia se zbate in umbra germanilor: Eforturile si limitele Infiniti
Sursa foto: The Economist

Cu o luna inainte de lansarea marcii Lexus in America, in 1989, Toyota pregatise o reclama al carei mesaj era ca, dupa ce au dominat piata masinilor de lux aproape 60 de ani, producatorii germani de automobile mai au doar 30 de zile sa se bucure de aceasta pozitie.

Reclama nu a mai ajuns pe ecranele televizoarelor, iar cele trei marci germane, Mercedes, BMW si Audi, au devenit tot mai puternice, odata cu cresterea cererii de automobile premium venita de pe pietele emergente.

Lexus, Acura si Infinity, marcile de lux ale companiilor japoneze Toyota, Honda si Nissan, au ramas in urma. Cele trei marci germane acopera 70% din piata automobilelor premium, in timp ce japonezii doar 10%. Si acestia sunt prinsi din urma de Jaguar Land Rover (JLR), o marca britanica, dar detinuta de indieni, care a vandut anul trecut circa o jumtate de milion de automobile, aproape la fel ca Lexus, conform The Economist

Cei trei japonezi depun eforturi pentru a se apropia de germani. Luna trecuta, Infiniti si-a "redesenat" automobilele, incepand cu noul Q50, pentru mai multa "pasiune" latina, in incercarea de a se distinge de modelele germane "reci". Lexus va lansa un SUV, NX, care este rivalul modelului Range Rover Evoque al celor de la Jaguar si al modelelor similare ale Audi si BMW. Acura isi pune sperantele in noul model RLX.

Pentru Toyota, Honda si Nissan, diviziile premium sunt sau ar trebui sa fie importante. Profitul obtinut pe piata modelelor de baza este, de multe ori, foarte mic, in timp ce modelele de lux poate aduce producatorului mii de dolari fiecare. Orice imbunatatire a vanzarilor are un efect disproportionat la fiecare producator. Dupa cum spunea Andy Palmer, directorul Nissan, modelele premium reprezinta 12% din vanzari si 50% din profit la nivelul intregii industrii auto.

La inceput, producatorii japonezi de automobile premium au vizat piata americana si au avut un start bun. Reputatia a fost adusa de fiabilitatea marcilor din clasele inferioare celei premium. Noile modele premium erau mai avansate din punct de vedere tehnic, fata de marcile Lincoln si Cadillac, modelele din aceasta clasa ale producatorilor din Detroit, si mai ieftine decat modelele germane. Lexus 2000 a fost cel mai bine vandut model din clasa de lux din SUA, pozitie pe care a ocupat-o pentru mai mult de zece ani.

Aceste modele, care s-au bucurat de succes in SUA, nu au reusit sa-i impresioneze si pe europeni. Acura, de exemplu, nu a intrat pe piata europeana. Deoarece brandurile lor premium nu au reusit sa aiba succes pe piata mondiala, producatorii japonezi au fost reticenti in a oferi resursele necesare pentru a putea tine pasul cu concurenta.

Succesul initial de care s-a bucurat Lexus in SUA i-a determinat pe germani sa riposteze, iar noile modele proiectate au fost foarte atragatoare pentru pasionatii de automobile, producatorii germani extinzandu-si gama de automobile pe segmentele de nisa. Marcile germane au exploatat cu succes si cresterea cererii de modele premium mai mici, in timp ce japonezii nu au putut tine pasul. Lexus si Infiniti produc cateva modele, iar Acura si mai putine. In acelasi timp, BMW, Audi si Mercedes au multe si lanseaza noi modele foare repede. Mrecedes are in plan sa lanseze cate un nou model in fiecare trimestru, pana in 2020.

In loc sa traga invataminte, japonezii nu au acordat aceeasi prioritate marcilor din clasa premium, managerii producatorilor orientandu-se mai mult catre modelele din celelalte clase. La un moment dat, Carlod Ghosn, seful Nissan, chiar se gandea sa inchida marca Infiniti.

Lipsa de accent pe marcile premium au lasat producatorii japonezi in urma pe piata chineza, care va deveni, curand, cea mai mare piata pentru modelele de lux. Producatorii germani s-au descurcat bine aici, 30% din profitul BMW fiind generat in China.

Seful Toyota s-a implicat personal in conducerea Lexus

Avand in vedere si tensiunile politice dintre cele doua tari, marcile japoneze au avut un handicap de la inceput. Mai mult decat atat, seful Toyota, Akio Toyoda, a recunoscut ca modele premium japoneze nu au "nicio mostenire, nicio istorie", iar automobilistilor chinezi se pare ca le pasa mult de aceste mosteniri, ca si europenilor. Marcile JLR au multe astfel de mosteniri in spate, mai ales ca Range Rover este asociat cu casa regala britanica. Anul trecut, JLR a depasit Lexus in China, urcand pe pozitia a patra in clasamentul prestigiului marcilor auto.

Spre deosebire de rivalii lor europeni, cei trei giganti auto japonezi au facut prea putin pentru a adapta gama de modele premium cererii din China. Si, desi Infiniti si Acura au in plan aceste masuri, in prezent, aceste marci nu sunt asamblate in China. Asa ca trebuie sa suporte taxele de import, pe care firmele germane, prin asocierea cu producatorii chinezi, nu trebuie sa le plateasca. Iar dupa cum spunea Lin Huaibin de la firma de cercetare IHS Automotiv, Audi are 350 de dealeri in China continentala, in timp ce Lexus doar 120.

Mai multa pasiune, mai multa libertate

Sefii companiilor japoneze au inceput sa se implice tot mai mult. Toyoda a preluat el insusi conducerea Lexus, recunoscand ca acestea, ca si Infinitiu, au nevoie de mai multa "pasiune" in design. Nissan a acordat Infiniti mai multa independenta, cum a facut si VW cu Audi. Sediul central al Infiniti a fost mutat din Japonia in Hong Kong si a fost angajat un fost sef de la Audi. Infiniti a mai deschis si studiouri de design in Londra, San Diego si Beijing.

Aceste eforturi vor ajuta, in timp, marcile premium ale japonezilor. Insa piata este tot mai aglomerata. Sud-coreenii de la Kia si Hyundai ofera preturi atractive pentru modelele din aceasta clasa. Italienii de la Alfa Romeo si Maserati revin si ei. Iar producatorii de automobile din clasele mai ieftine, ca Ford si Peugeot, incearca sa intre in clasa premium pentru un profit mai bun.

Pentru o concurenta de succes, toate cele trei marci japoneze au nevoie de ani de investitii masive si mai multa atentie din partea sefilor. Lexus a atins masa critica la vanzari, iar modelele promitatoare o pastreaza in cursa. Viitorul Acura si Infiniti pare mult mai putin asigurat. In acest segment de afaceri, germanii par intotdeauna ca se misca putin mai repede.

#marci auto japoneze, #piata auto lux Japonia, #Inifiniti marci germane , #Cota de piata