63% din romani iau in considerare consumul in momentul in care iti achizitioneaza o masina, arata un studiu recent. Cu toate restrictiile determinate de cresterea pretului carburantilor, apetitul automobilistic al romanilor ramane ridicat. Aflati care sunt cele mai economice masini de pe piata autohtona si cum va puneti masina "la regim".Romanii sunt din ce in ce mai interesati de masinile care consuma putin
Benzina s-a scumpit. Motorina, si mai si. Ce ramane de facut pentru cei
care vor sa foloseasca o masina fara sa falimenteze bugetul familiei?
Un automobil cat mai economic, care sa consume cat mai putin
combustibil.
De la inceputul anului, pretul barilului de petrol stabileste noi si
noi niveluri-record, depasind pragul de 135 de dolari, saptamana
trecuta. Si in Romania, pretul carburantilor a crescut cu cativa zeci
de bani pe litru.
Cu toate aceste restrictii economice, apetitul automobilistic al
romanilor ramane ridicat, 42% dintre acestia declarand, intr-un studiu
publicat recent de GE Money, ca nu-si pot imagina viata fara masina.
Sondajul, efectuat in Romania, Cehia, Germania, Polonia si Ungaria, a
aratat ca peste jumatate din romani intentioneaza sa achizitioneze o
masina in urmatorii doi ani. Principalele criterii pe care romanii le
iau in considerare, in momentul in care isi achizitioneaza o masina,
sunt conditiile tehnice (foarte importante, in proportie de 78%),
consumul de combustibil (63%), vechimea (57%), abia apoi pretul (52%)
si in final dotarea masinii (48%).
Cea mai intalnita sursa de finantare pentru cumpararea masinii sunt
propriile economii. Principala utilitate a acesteia este deplasarea la
si de la birou, iar pentru 29% din romani masina este parte din jobul
lor.
Benzina sau diesel?
Daca nu aveti inca o masina, dar intentionati sa cumparati una, prima
dilema este alegerea motorizarii: pe benzina sau pe motorina? Desi
motorul diesel consuma in general mai putin, scumpirea motorinei, pana
la circa 4,5 lei pe litru - chiar 5 lei pe litru, conform previziunilor
analistilor economici - aproape ca anuleaza avantajul dieselului, in
reducerea cheltuielilor.
In plus, modelele disesel sunt mai scumpe comparativ cu variantele
similare pe benzina, iar reviziile costa cu 30-40% mai mult.
Autoturismele pe benzina sunt obligate sa faca revizia tehnica dupa
15.000 de kilometri, iar cele diesel la 10.000, avand in vedere si
faptul ca in Romania conditiile de exploatare (mai mult praf care
infunda filtrele si calitatea adesea indoielnica a carburantului) sunt
mai dure decat cele din Occident.
In aceste conditii, autoturismele cu motorizare diesel sunt
recomandate celor care parcurg mai mult de 30.000-40.000 de kilometri
pe an. Pentru soferii de ocazie, dieselul, mai zgomotos si putin mai
"lenes", dar cu o putere mai mare la turatii joase, nu va reprezenta o
economie, fata de motorul pe benzina, care se uzeaza mai repede.
Din datele statistice ale Asociatiei Producatorilor si Importatorilor
de Automobile (APIA) reiese ca in primele doua luni ale anului s-au
vandut 19.352 de autoturisme echipate cu motor diesel (45,7%) si 23.011
pe benzina (54,3%), iar in aceeasi perioada a anului trecut, ponderea
vanzarilor la diesel era de 53%.
Din aceste date, se pare ca "era de aur" a dieselului in Romania
incepe sa apuna, iar orientarea cumparatorilor catre motorizarile pe
benzina ar putea fi determinata de accentuarea diferentei de pret
dintre cele doua tipuri de carburant.
De aceea, am incercat sa aflam care sunt cele mai economice modele
existente pe piata romaneasca pentru drumurile de zi cu zi, dar si
pentru excursiile in weekend, la mare sau la munte. Am avut in vedere
doar consumurile declarate de producatori, obtinute in general in
conditii de testare optime. De aceea, cifrele oficiale pot fi diferite
de cele inregistrate in conditii reale, de trafic aglomerat, cu masina
plina sau cu aerul conditionat pornit.
19.352 de autoturisme echipate cu motor diesel s-au vandut in primele luni ale anului.
Mai putin de doi litri si jumatate d e benzina, de la Bucuresti la Iasi
In Occident, cel mai des intalnite masini sunt cele din segmentul
mini. Tendinta este urmata si de Romania, unde vanzarile la Clasa A au
crescut in ultimii ani. Masinile mici au motoare mici care consuma
putin, iar consumul este al doilea cel mai important element in
alegerea unui automobil de catre romani, dupa conditiile tehnice. In
plus, masinile mici de oras sunt mai ieftine decat cele mari, polueaza
mai putin si isi gasesc mai usor locuri de parcare.
Micutele citadine
Citroen C1. Unul dintre cele mai ieftine model mici ce
se comercializeaza in Romania este mezinul familiei Citroen, C1, cu
motor de 1 litru, care costa, cu echiparea X, 8.459 de euro. Micutul C1
dezvolta 68 de CP iar echiparea X include airbaguri frontale, ABS si
EBD. Desi este un autoturism compact, cu o lungime de numai 3,4 metri,
Citroen C1 poate primi cu usurinta patru persoane la bord.
Consumul - 5,5 urban, 4,1 extraurban, il recomanda ca o excelenta
masina de oras. Varianta diesel, cu motor de 1.4 SX, ofera, la 10.440
de euro, un consum de 5,3 in oras si 3,4 l/100 km in afara. Echiparea
SX include si servodirectie, volan reglabil, geamuri electrice fata si
inchidere centralizata.
Urmatorul pe lista, zambaretul Peugeot
107, consuma, in varianta pe benzina cu motor de un litru, 5,5 l/100 km
in oras si 4,1 extraurban si costa 8.545 de euro cu echiparea One, ce
include ABS, EBD, CSC si airbag frontal. 107 e creat special pentru
traficul urban si se strecoara cu eleganta prin oras (are doar 3,43
metri lungine), fiind usor de manevrat.
Peugeot 107 cu motor pe motorina HDi de 1.4, disponibil doar in
varianta de echipare Two, costa mai mult - 10.349 de euro -, dar
consumul este redus la 5,3 l/100 km in oras si 3,4 in afara. 107 Two
este echipat cu geamuri electrice fata, inchidere centralizata si
bancheta rabatabila pe jumatate sau complet.
Toyota Aygo. Motorul mic pe benzina, de un litru, cu
trei cilindri, al Toyotei Aygo dezvolta 68 de cai-putere, are o
acceleratie buna si e destul de silentios, fiind si foarte eficient din
punctul de vedere al consumului: 5,5 l/100 km in oras si 4,1 in afara.
Versiunea standard, care costa 8.938 de euro, este dotata cu sistem de
navigare prin satelit, servodirectie si volan reglabil. Toate modelele
Aygo au ABS, airbaguri si EBD. Masina a obtinut patru stele la testele
Euro-NCAP pentru siguranta pasagerilor adulti. Designul caroseriei este
inspirat din forma unui jet ski.
Creat pentru oras, "baby" Toyota merge in afara orasului cu mult mai
mult entuziasm decat unii dintre rivalii sai urbani. In versiunea
diesel 1.4, care costa 11.494 de euro, Aygo dezvolta 54 CP si consuma
5,3 litri de motorina la 100 de kilometri in mediul urban. In afara
orasului, consumul estimat de producatori este de 3,4.
Cele trei modele prezentate mai sus, Citroen C1, Peugeot 107 si Toyota
Aygo, au motoare identice si difera numai in ceea ce priveste
caroseria, fiind fabricate toate la uzina Toyota Peugeot Citroen
Automobile din Kolin, Cehia. Varianta a fost aleasa pentru scaderea
costurilor de productie.
Tot in clasa mini, dar ceva mai scumpe decat modelele anterioare, se
lupta in consumuri reduse si doua masini cu motorizare diesel: Fiat 500
si Mini Cooper D.
Fiat 500. Micuta italianca cu trei usi, lansata in
primavara aceasta si in Romania, costa, in varianta cu motor 1.3
Multijet de 75 CP cu echipare Pop, 12.885 de euro. Mai scumpa decat
suratele sale pe benzina, ea consuma insa 5,3 litri de motorina in oras
si 3,6 in afara. In dotarea standard sunt incluse ABS+EBD, sapte
airbaguri, aer conditionat, radio CD si MP3 si inchidere centralizata.
Fiat 500 a fost desemnat masina anului 2008 in Europa, dupa ce a
strans 385 de puncte de la un juriu format din 58 de specialisti auto,
din 22 de tari. Stramosul sau, modelul Cinquecento, a fost vandut in
aproape 3,7 milioane de unitati intre 1957 si 1975. Peste jumatate de
milion de masini Cinquecento mai sunt inca in circulatie in Europa.
Mini Cooper. De pe lista masinutelor de clasa A nu
putea lipsi Mini Cooper. In variante diesel cu motor de 1,6 litri, ea
are un consum-record de 4,7 litri la 100 de km in oras si 3,5 in
extraurban. Desi, in Romania, costa considerabil mai mult decat
precedentele - 20.920 de euro TTI (toate taxele incluse) - Mini Cooper
D are avantajul traditiei si este un campion in categoria sa, cu 110 CP
si o viteza maxima de 195 km/h.
Istoria Mini Cooper a inceput in 1959, cand designerul Sir Alec
Issigonis a proiectat o masina relativ ieftina, simpla si agila. In
anii '60, Mini a devenit un accesoriu la moda, ce trebuia cumparat cu
orice pret. Noul Mini produs de BMW, lansat in 2001, are un design
specific, iar masina se conduce la fel de placut precum primele modele,
insa pe distante mai mari.
Supermini-ul de la Mercedes-Benz
L-am lasat special la sfarsit pentru ca este o clasa in sine,
supermini: Smart Fortwo, mai mic si mai economic decat toate celelalte
modele, are, dupa cum ii spune numele, doar doua locuri.. Proiectul
Smart a fost ideea producatorului elvetian de ceasuri Swatch.
O masinuta "verde" datorita vopselelor ecologice folosite, Smart Fortwo
Coupe functioneaza cu un motor de 0,8 litri si dezvolta 45 CP. Cu un
consum-record de 3,4 litri la 100 km in oras (3,2 in extraurban), Smart
nu are mai mult de 2,7 metri lungime si 750 de kilograme. Pretul este
de 11.450 de euro pentru varianta Pure diesel.
Clasa mica diesel
Alte cateva automobile economice se regasesc in clasa mica (Clasa B), dar numai pe motorizari diesel.
Dacia LOGAN. Autohtonul Logan, in varianta de 1,5
litri pe motorina, cu 85 CP, consuma 5,3 litri la suta de kilometri in
oras si 3,4 in afara.
Pretul la echiparea Ambition este de 10.905 euro si cuprinde airbag
sofer, sistem de antidemaraj electronic, inchidere centralizata si
geamuri colorate. In plus, cumparatorii beneficiaza de cunoscutul portbagaj mare si de garda sus a masinii - potrivita pentru hartoapele
din orasele patriei.
Ford Fiesta. Concureaza Loganul la consum si la pret.
La motorul pe motorina 1.4 TDCi (68 CP), masina consuma 5,3 litri la
suta de km si costa 11.595 de euro, iar la varianta cu motor de 1,6
litri (90 CP), consumul este similar iar pretul creste pana la 13.340
de euro. Ambele variante de Ford Fiesta de a saptea generatie pot fi
comandate deja in Romania, dar livrarea se va face abia cu incepere din
toamna.
Toyota Yaris. Nu in ultimul rand, a doua generatie de
Toyota Yaris, in varianta cu motor turbo diesel de 1,4 litri, este
disponibila de la 14.470 de euro, iar consumul nu depaseste 5,4 l/100
km in oras si 4 in afara. Merita remarcat sistemul de distributie
variabila VVT-i (Variable Valve Timing with intelligence) ce
optimizeaza electronic sincronizarea deschiderii supapelor de admisie a
motorului. Tehnologia face ca modelul sa aiba o buna acceleratie chiar
si la turatii reduse.
Masinile hibride patrund si in Romania
Principala alternativa la automobilele clasice sunt la ora actuala
masinile hibride, care au o dubla propulsie: motoare conventionale si
electrice. Propulsorul conventional foloseste doar la demaraj, apoi
intra in actiune motorul electric. Primul model hibrid de serie, Toyota
Prius, prezentat in 1997, s-a vandut in 18.000 de exemplare, in primul
an, iar in prezent este cel mai bine vandut hibrid din intreaga lume,
cu un milion de exemplare.
Disponibil in Romania la pretul de 25.500 de euro, modelul Prius
este echipat cu un motor clasic de 1.5 pe benzina, cu o putere maxima
de 78 CP, si unul electric de 68 CP. Consuma 5 litri la 100 km in oras,
in timp ce consumul extraurban este de 4,2 litri.
La pretul amintit, masina vine cu airbaguri, ABS, sistem de control
al stabilitatii si aer conditionat. Prius este si masina pentru care au
optat unele vedete, de la Julia Roberts, Cameron Diaz si Leonardo di
Caprio pana la Mihaela Radulescu.
Masina-minune a lui Iustin Capra are un consum de 0,5 l/100 km
Masinile care consuma jumatate de litru de combustibil la 100 de
kilometri nu sunt un basm. Ele au fost inventate de romanul Iustin
Capra, dar nu au fost niciodata produse in serie. In 1956, el a
inventat un rucsac zburator si apoi a construit o serie de masinute
ultraeconomice. Primele, care ocupau foarte putin spatiu, s-au numit
"Doina 250" si cantareau 100 kg, dar puteau transportau 150, doua
persoane.
Acestea mizau pe masa redusa, cinematica buna si coeficient de
penetrabilitate bun. Dupa "Doina" a venit "Soleta", in 1972, model din
care inventatorul roman a derivat peste 70 de prototipuri. Cea mai
reusita consuma 0,5 litri la suta de kilometri si avea un singur loc.
"Am facut Bucuresti-Iasi cu mai putin de doi litri jumatate si mergand
cu 70 de kilometri la ora", povesteste inventatorul.
Majoritatea prototipurilor au fost demontate si piesele - refolosite.
"In viata" mai sunt circa zece automobile, care nu pot fi insa inscrise
in circulatie din cauza birocratiei autohtone. Cele mai recente
variante au tractiune electrica, ecologica. Alte modele de masini
inventate de Iustin Capra au trei roti si se inclina la viraje, pentru
a nu se rasturna.
El a creat si un automobil cu tractiune electrica, hibrid. Inventatorul
are in proiect si un vehicul care pluteste la un metru-doi de sol si cu
care poti depasi obstacole.
Sofatul economic nu este un vis irealizabil
Un consum de 3,1 litri la 100 de km pare un vis frumos pentru orice
sofer. Visul s-a adeverit insa pentru John si Helen Taylor, un cuplu ce
va intra in Cartea Recordurilor 2009. Cei doi au realizat doua noi
performante de consum, in luna aprilie, cu un Peugeot 308, 1.6 HDi, de
110 CP.
In timpul calatoriei, care a durat 25 de zile si s-a desfasurat pe
distanta de 9.000 de mile, in jurul Australiei, cei doi nu numai ca au
reusit sa parcurga 1.917 km, cu doar 60 de litri de motorina, dar au
atins si un consum mediu de 3,1 litri la 100 de km.
Exista multe metode de a reduce consumul de combustibil. Modul in care
conduce un sofer poate influenta in mod esential consumul de
combustibil. Prin adaptarea stilului de condus, se pot realiza economii
de combustibil intre 15% si 20%, daca sunt urmarite cateva din
urmatoarele sfaturi:
Montati in motor filtre de aer de calitate. Marcile bune costa mai mult, dar vor contribui la scaderea cheltuielilor.
Efectuati la timp reviziile masinii. Un automobil bine intretinut,
cu uleiul schimbat la timp, consuma mai putin. Evitati stationarea cu
motorul pornit. Pe de alta parte insa, oprirea si pornirea frecventa a
motorului provoaca insa uzura prematura a motorului. De aceea, nu
opriti motorul daca stationati mai putin de un minut.
Cand demarati, accelerati ferm, schimbati rapid treptele de viteza,
nu tineti masina inutil in cate o treapta de viteza. Cand ati ajuns la
viteza dorita, mentineti-o constanta.
Pastrati o distanta de siguranta fata de masina din fata. Nu stati
"lipit" de bara celuilalt, pentru ca veti fi nevoit sa franati si sa
accelerati mai mult.
La drum lung, mergeti cu viteza optima care asigura cel mai mic consum.
In general, viteza la care se obtine cel mai bun consum este intre
80-90 km/h. Rezistenta aerului este egala cu patratul vitezei, iar
energia consumata pentru a invinge rezistenta aerului este egala cu
cubul vitezei.
Eliminati lucrurile inutile din portbagajul masinii. Daca masina este
mai usoara, va folosi mai putin combustibil pentru deplasare. 100 de
kilograme in plus inseamna un consum suplimentar de 0,7 litri la 100 de
km.
Inlaturati suporturile de bicicleta sau de schiuri cand nu le folositi.
Evitati oprirea completa la un semafor. Incercati sa incetiniti din
vreme, suficient pentru a evita oprirea, ajungand la stop pe culoarea
verde. Accelerarea de la 10 km/ora va fi mai usoara decat pornirea de
pe loc.
Anticipati semafoarele si semnele de circulatie. Degeaba accelerati si
depasiti alti participanti la trafic daca nu veti ajunge decat la
capatul unui sir de masini.
Inainte de a porni aerul conditionat intr-o masina supraincalzita,
deschideti toate geamurile, astfel incat la pornirea de pe loc sa iasa
tot aerul cald din interiorul masinii. Apoi dati ventilatia la maximum,
dar la o temperatura moderata, de exemplu 22 de grade Celsius, pentru a
evita un consum ridicat. Sistemul de aer conditionat creste consumul de
benzina.
Cand este posibil, in loc sa folositi aerul conditionat, deschideti
geamul de la masina. Folosirea sistemului de aer conditionat poate
creste consumul cu 15%. In schimb, aerul conditionat este mai eficient
de la 60 km/h in sus, cand deschiderea geamurilor creste Cx-ul masinii
(coeficientul aerodinamic al masinii).
Invatati cum sa folositi punctul mort al cutiei de vitzeze manuale
pentru a naviga intre semafoare, accelerand doar atat cat este nevoie
pentru a mentine masina in ritm cu traficul. Folositi punctul mort
pentru a lasa masina sa mearga "singura" si a face economie de benzina.
Porniti incet de la semafor sau de pe loc. Aceasta modificare va avea
efecte notabile asupra consumului. Nu demarati in tromba, cu scartait
de roti si acceleratia la podea. Daca porneiti mai incet, veti face
economii.
Conduceti atat de incet cat va permit traficul si programul. Cea mai
eficienta este viteza cea mai mica la care poate merge masina ta in cea
mai mare treapta de viteza.
Verificati saptamanal presiunea rotilor pentru ca aceasta sa fie in
permanenta la valoarea recomandata pentru masina respectiva.
Stationarea pentru a lasa masina "sa se incalzeasca" este deosebit de
costisitoare la motoarele pe benzina. Motoarele diesel consuma insa
foarte putina motorina cand stationeaza.
Dupa pornirea motorului, asteptati 15-30 de secunde si apoi demarati
cat mai lejer, pana cand motorul masinii ajunge la temperatura optima.
Stationarea cu aerul conditionat pornit consuma, de asemenea, mult combustibil.
Conduceti la o viteza constanta. Evitati acceleratiile puternice si franarile energice.