Noua taxa de poluare auto nu se plateste pentru cinci modele de autoturisme comercializate pe piata din Romania.
A doua taxa auto are o valoare zero pentru o
serie de masini. E vorba despre autoturismele hibrid, iar cinci astfel
de modele sunt deja disponibile spre vanzare in Romania. In clasa
compacta sunt disponibile doua modele, Honda Civic si Toyota Prius,
acesta din urma fiind vandut deja in peste un milion de exemplare la
nivel mondial.
Segmentul SUV-urilor, al masinilor de clasa medie
superioara si al limuzinelor este acoperit de oferta celor de la Lexus,
divizia de lux a marcii Toyota, cu modelele RX 400h, GS 450h si LS
600h. Taxa de poluare auto este zero pentru aceste masini hibride, dar
nici pretul de achizitie nu este de neglijat si variaza intre 23.000 si
100.000 de euro, cu TVA.
Cel mai ieftin model este Honda Civic Hybrid, care are un pret de baza de 23.000 de euro, cu TVA.
Masina are un motor de 1,3 litri si 95 de
cai-putere. Acceleratia de la 0 la 100 de kilometri pe ora se
realizeaza in 12,1 secunde, iar viteza maxima este de 185 de kilometri
pe ora. Consumul mixt dat de producator este de 4,6 litri, iar emisiile
de CO2 sunt de 109 grame pe kilometru.
Toyota Prius, cel mai
bine vandut model hibrid la nivel mondial, are un pret de pornire de
25.500 de euro, cu TVA inclusa. Motorul de 1,5 litri, capabil sa
dezvolte 113 cai-putere, propulseaza masina de la 0 la 100 de kilometri
pe ora in 10,9 secunde si asigura o viteza maxima de 170 de kilometri
pe ora. Consumul mixt este de 4,3 litri. Emisiile de dioxid de carbon
se cifreaza la 104 grame.
SUV-ul hibrid RX 400h are un motor de
3.311 centimetri cubi si 272 de cai-putere. Acceleratia este de 7,6
secunde, iar viteza maxima de 200 de kilometri pe ora. Consumul mixt
este de 8,1 litri. Emisiile de CO2 sunt de 192 de grame. Pretul
depaseste cu putin 65.000 de euro, cu TVA.
Cu 2.500 de euro mai
scump este comercializat modelul de clasa medie superioara Lexus GS
450h. Masina are aproape 100 de cai-putere pe litru (3.456 centimetri
cubi si 345 CP). Viteza maxima este limitata electronic la 250 de
kilometri pe ora, in timp ce acceleratia se realizeaza in 5,9 secunde.
Consumul mixt este de 7,9 litri, iar emisiile medii de CO2 indica 186
de grame pe kilometru.
Cea mai puternica limuzina hibrid din
lume este Lexus LS 600h. Dintr-un V8 de 5 litri, producatorul a scos
445 de cai-putere, ceea ce se traduce printr-o acceleratie de 6,3
secunde si o viteza maxima de 250 de kilometri pe ora, limitata
electronic. Consumul mediu este de 9,3 litri la 100 de kilometri.
Emisiile de dioxid de carbon sunt de 219 grame pe kilometru, a doua cea
mai scazuta valoare dupa BMW 730d, pentru care emisiile de CO2 sunt de
210 grame.
Taxa speciala de prima inmatriculare a fost
introdusa la 1 ianuarie 2007, momentul intrarii Romaniei in Uniunea
Europeana. Rolul acestei taxe
a fost acela de a evita reeditarea scenariului polonez, tara in care au
fost inmatriculate peste 800.000 de masini second-hand in primul an de
aderarea la UE, in 2004.
Initiativa autoritatilor de la Bucuresti a
fost criticata de reprezentantii Comisiei Europene, care au calificat
taxa drept discriminatorie si au amenintat Romania cu sanctiuni. La
inceputul acestui an a mai existat o varianta de taxa, care a fost
respinsa de CE si nu a mai intrat in vigoare. Ulterior, oficialii de la
Bruxelles si Bucuresti au ajuns la un acord, care s-a concretizat sub
forma actualei taxe, denumita taxa de poluare auto.
Cum functioneaza masina hibrid
Alimentarea
unei masini hibrid se face la fel ca in cazul uneia conventionale.
Adica singurul lucru necesar pentru functionare este benzina sau, dupa
caz, motorina. Aceasta pentru ca masinile hibrid au in continuare
motorul cu ardere interna. Insa, pe langa acesta, sunt dotate si cu un
motor electric, alimentat de un set de acumulatori, asemanatori celor
clasici de masina. Bateriile se incarca la unele modele de masini la
fiecare actionare a franei, tehnologie care tinde sa se generalizeze in
randul hibridelor.
Ambele motoare sunt cuplate la arborele de
transmisie, cel electric (care ajunge la o putere de 45 de cai) avand
rolul de a porni masina si de a ajuta motorul clasic cu niste
cai-putere suplimentari. Astfel, masina hibrid consuma ceva mai putin
carburant decat masina clasica, pe aceeasi distanta. Bateriile care
alimenteaza motorul electric sunt garantate de constructori pentru
perioade foarte lungi, schimbarea lor fiind necesara o data la 10 ani.