Cu cei 3.000 de lei obtinuti de pe urma harbului, romanii si-au luat cele mai ieftine masini, fara dotari peste standardele de baza. Importatorii auto si-au programat cresteri semnificative pe baza vanzarilor din programul Rabla, dar multi au ramas cu masinile-n soare.
Romanii care si-au casat masinile vechi in
cadrul editiei de anul acesta a programului Rabla si-au cumparat cele mai
ieftine autoturisme disponibile in piata si foarte putini dintre ei au ales
alte pachete decat cele de baza, potrivit datelor furnizate de Administratia
Fondului pentru Mediu si de importatori.
Cel mai bine vandute marci in ultimele doua
luni si jumatate au fost Logan, Citroen, Daewoo, Fiat, Ford, Hyundai, Opel, Renault
si Peugeot, ne-a declarat Mihai Toti, presedintele Administratiei Fondului
pentru Mediu. Preturile medii la care au fost achizitionate autoturismele au
fost de circa 10.000 - 12.000 de euro. In cazuri foarte rare, autoturismele
cumparate in cadrul programului Rabla au trecut de 15.000 de euro, spun
importatorii.
Rabla va continua pana la 25 septembrie,
iar daca dupa aceasta data vor mai exista masini nevadute se va mai organiza o
noua sesiune, intre octombrie si decembrie. Avansul pentru masina noua, acordat
odata cu radierea harbului, este de 3.000 de lei.
Sub asteptarile dealerilor
De la demararea programului Rabla, 2 iunie,
au fost acordate prime pentru doar 12.387 de masini noi, din totalul celor
40.000 disponibile, adica doar pentru o treime. Fata de editia de anul trecut,
numarul autoturismelor din cadrul programului Rabla 2008 a fost suplimentat cu
25.500 de unitati, in speranta ca romanii vor fi la fel de entuziasti.
Cele 16.500 de automobile disponibile in
2007 au fost livrate aproape toate in prima faza a programului, intre aprilie si
inceputul lui august. Primele de casare pentru doar 56 de autoturisme au ramas
necheltuite in 2007.
"Rabla 2008 a mers mai prost decat ne
asteptam. Ce-i drept, asteptarile erau construite pe datele excelente de anul
trecut. Intre timp, traim in plina criza economica, iar toate acestea se vad in
scaderea vanzarilor de masini si intr-un oarecare dezinteres al romanilor
pentru Rabla. Cred ca ne-am aruncat cam mult", ne-a declarat
reprezentantul unui dealer.
Masini fara dotari suplimentare
Cei mai multi dintre romanii care si-au dat
masina la casat in schimbul uneia noi au preferat sa achizitioneze pachetul de
baza al autoturismului si foarte putini dintre ei au mers pe varianta
full-option. Daca au facut-o, au ales varianta limitata Renault Symbol Fidji,
pentru care a existat o reducere importanta de pret.
Acesta a fost, de altfel, cel mai bine vandut
model al constructorului francez prin programul Rabla. Preturile acestui model
pleaca de la 8.600 de euro si nu depasesc 12.500 de euro pentru cea mai echipata
versiune. Romanii care si-au dat masina la casat au mai cumparat Megane si Clio
2, potrivit directorului de comunicare al constructorului francez, Dumitra Rasnoveanu.
La Fiat, cel mai bine vandute modele au
fost Linea, Grande Punto si Panda, cu preturi intre 8.000 si 12.000 de euro.
„Foarte rar am avut comenzi de peste 15.000 de euro pe Rabla. De obicei se
comanda varianta de baza", potrivit reprezentantilor AutoItalia. Din
portofoliul Toyota, vechii posesori ai rablelor au ales modelele Yaris si
Auris, in timp ce la Seat a facut furori modelul Ibiza.
Suzuki n-a vandut nicio masina
Desi a comandat 3.199 de autoturisme si tot
atatea i-au fost aprobate de Administratia Fondului pentru Mediu, producatorul
japonez Suzuki nu a vandut pana ieri nicio masina in cadrul programului Rabla.
"Nu am livrat pana acum niciun model.
Suntem in negocieri cu diversi clienti",
ne-au declarat reprezentantii biroului de comunicare al B&S Motors,
importatorul marcii in Romania. Suzuki a vandut anul trecut pe piata romaneasca
1.343 de autoturisme, potrivit datelor Directiei Regim Permise de Conducere si Inmatriculare
a Autovehiculelor. Tot cate 3.199 de autoturisme au mai fost comandate si de
Dacia, Renault, Daewoo, Fiat, Chevrolet sau Opel.
Acte necesare achizitiei unui autoturism
nou prin Rabla:
actul de identitate al proprietarului/mostenitorului
certificatul de inmatriculare al
autoturismului uzat – in copie legalizata
certificatul de distrugere a autoturismului
uzat eliberat de un operator economic autorizat sa desfasoare activitati de
colectare a vehiculelor scoase din uz– in copie legalizata
originalul certificatului de radiere – in
original
o copie legalizata a certificatului de mostenitor
nota de acceptare eliberata de producator, in
original