Traian Basescu, despre potentialul economic al Romaniei - LIVE

Joi, 24 Noiembrie 2011, ora 09:11
1718 citiri
Traian Basescu, despre potentialul economic al Romaniei - LIVE

Traian Basescu prezinta aspiratiile economice ale Romaniei la conferinta organizata de The Economist.

- obiectivele majore pe care Romania le are in urmatorii 10 ani - reducerea decalajelor dintre Romania si nivelul mediul socio-economic al UE. In efortul nostru de a ne atinge acest obiectiv avem trei piloni.

- strategie UE 2020 - pactul europlus - strategia de dezvoltare durabila elaborata de un grup de specialisti romani lansata in 2008 si are obiective pana in 2030

- avand in vedere ca strategia de dezvoltare durabila a fost lansata in 2008 cand nu a fost previzionata criza, aceasta strategie necesita ajustari. Daca ne referim la strategia pana in 2020 obiectivele asumate de Romania sunt urmatoarele

- o rata de ocupare de 70% pt gradele de varst 20-64 de ani.

- reducerea emisiilor de gaze cu 20% fata de '90

- pondere de 40% de energii regenerabile in economia romaneasca si reducerea energiei primare cu 19%

- cresterea ponderii absolventilor de invat tertial cu varste intre 30-35 ani la cel putin 40%

- Dincolo de ancorarea puternica a obiectivelor noastre, la nivelul UE au fost stabilite prioritati nationale, convergente cu cele europene de atingere de obiective in 2020

- acestea sunt: agricultura, care este o prioritate. Elementele care tin de dezvoltarea rurala cuprind dezoltarea infrastructurii si a serviciilor, dezvoltarea IMMurilor care sa valorifice dezvoltarea agricola

- dezv agriculturii vizeaza cresterea randamentelor si a productivitatii

- problema generata de faramitarea agriculturii ca efect a procesului de reimproprietarire a fostilor proprietari de terenri si cresterea retelelor de depozitare si comercializare.

- infrastructura de transport - prioritate sunt autostrazile, caile ferata, infrastructura de transport energetic si gaze. Prioritatile sunt dezvoltarea si modernizarea acestora

- Ce se intampla in aceste zile nu poate decat sa confirme ca nu sunt doar prioritati stabilite pe hartie, ci alocarile de resurse financiare fie ca sunt de la stat sau UE sunt in crestere spectaculoasa fata de 2008

- Romania este un stat cu o puternica dependenta de importul de energie. Am acoperit 100% necesarul de energie electrica, 70% din necesarul de gaze si tot atat din necesarul de titei, suntem o tara mai independante decat alte state.

- Exista si probleme: pietele functionale de energie - atentie asupra liberalizarii acestei piete - probabil ca odata intrata in zona de analiza a comisiei de la Bruxelles vom primi un sprijin consistent in rezolvarea acestei probleme

- restructurarea companiilor energetice este un program in desfasurare. Acestea necesita fie restructurari de personal, fie restructurari din punct de vedere al organizarii administrative

- Interconectarea - atat a retelelor de electricitate, cat si a retelelor de transport de gaze. Pacat ca UE nu are in programele sale interconectarea infrastructurilor energetice. Aceasta este o prioritate.

- Am convingerre ca anul acesta vom incepe procesul de interconectare cu partenerii nostrii din UE

- in politica energetica, obtinerea de energii regenerabile este, de asemenea, o prioritate. Facilitatile oferite de statul Roman depasesc cu mult facilitatile oferite de comisia europeana. Ne vom mentine politica de stimulare a investitiilor in domeniul energiilor regenerabile

- O alta prioritate este turism - valorificarea potententialului turistic al Romaniei, si pe aceasta cale multumesc Printului Charles pentru reclama facuta tarii.

- Gestiuniea resurselor mediului, a biodiversitatii si problemele schimbarilor climatice; modele comportamentale legate de productie si consum. Investim in tehnologiii nepoluante. Este o prioritate deosebita - stimuland prin orice mijloace si dand prioritate investitiilor cu nivel redus de poluare

- Trebuie protejarea impotriva riscurilor de inundatii - investitii in diguri de aparare si regularizari de rauri

- Reforma statului - nimeni dintre politicienii romani nu au fost constienti de nevoia de reformare a statului pana la izbuncirea crizei. Cu aceasta ocazie ne-am vazut costurile uriase cu programele de protectie socilala, costuri disproportionate in rapprt cu veniturile de stat. De aceea procesul de reforma a statului este prioritara

- Numarul de angajati la stat e de 1,1 milioane de la 1,4 milioane si trebuie sa coboare pana l milion la sfarsitul anului 2012. Procesul gradual de reducere a pres se desfasoara mai putin dureros fata de mai 2010. Acesta continua destul de echilibrat cu cresterea numarului locurilor de munca in actuala economie, direct- generate in primul rand de industrie, investitii in bugetul de stat

- Reforma sistemului de protectie sociala - alocarea resurselor de suport social acelora care au intr-adevar nevoie

- educatia este prioritara. Este vorba despre ce am facut deja. Noua lege a educatiei este menita sa restructureze profund sistemul roman de educatie si sa ne aduca la parametrii din strategia pentru 2020

- noul cod al muncii este o alta prioritate in desfasurare. Realizeaza un echilibru intre cel care finanteaza o afacere si cel care lucreaza pe riscurile proprii de companie. Era greu pentru un antreprenor sa isi echilibreze forta de munca excedentara. Interesul nostru este de a mentine afacerile.

- reactia pietei la noul cod al muncii a aratat ca nu am gresit prin adoptarea acestuia

- Justitia este prioritara. Trebuie sa inteleaga nevoia de a fi mai performanta, atat prin calitatea hotararilor, cat si prin viteza de adoptare

- In legatura obiectivul de reduce a decalajelor fata de media UE: avem buget pe 2012 - ne vom continua politica pe 2011 - reducerea costurilor de functionare a statului, reducerea costurilor nejustificate pe asistenta sociale si alte servicii

- pe de alta parte, o crestere a investitiilor statului. Pentru cei care at vazut anuntul Eurostat de ieri, Romania este tara care in 2010 a avut cel mai mare procent din PIB destinat investitiilor - 5%.

- vom continua aceasta politica. Cresterile economice fragile, dar constante ne arata ca acordarea unui procent important din resursele bugetului de stat pentru investitii reprezinta o sursa de crestere, dar si de mentinerea locurilor de munca si chiar de crearea locurilor de munca. Aceasta este un somaj cu 2 procente sub nivelul UE.

- Bugetul 2012 nu vizeaza doar investitii, el vizeaza accelerarea economiei. Salt puternic de la un deficit de 4,4% anul acesta, la unul de 1,9% anul viitor. Este un salt care pare greu de realizat, mai ales ca cresterea a fost de 1% planificat prin bugetul de stat

- Cred ca avem sanse sa absorbim 6 miliarde si nu 4 asa cum spun scepticii. Optimistii spun 8, eu spun 6, incercand ca orice presedinte sa fac o mediere. Absorbtia de 6 miliarde ne permite sa facem o previziune mai mare decat prognozata

- Stim ca propunandu-ne un target ambitios legat de defixitul bugetar creem premise de nerealizare a unei cresteri economice eficiente. Privind insa la scumpirea creditelor trebuie sa spunem ca impreuna cu specialistii am ajuns la concluzia sa nu avem dreptul sa ne asumam riscul unui deficit mai mare. Mergem pe aceasta varianta si daca va fi nevoie in primele sase luni vom aplica corectii. Daca ne-am atinge obiectivul de deficit 1,9% pe cash ne-am putea propune deficit 0 in 2013.

- Desi suntem intr-o perioada de criza, indraznim sa avem abordari curajoase si nu vreau sa fac niciun fel de compozitii literare, dar trebuie sa va spun ca ma bucura faptul ca am reusit sa imprim si executivului si majoritatii parlamentare, aceasta ambitie de a nu ne abandona obiectivele in situatie de criza.

- Obligatia acestui guvern este ca inaintea alegerilor din noiembrie 2012 sa arate romanilor o tara care are alte perspective decat ale unui stat nereformat. Mai fac o mentiune care vine din observarea a ceea ce s-a intamplat pe timp de criza si mai ales din ceea ce am vazut ca s-a intamplat in zona euro. Romania a inteles un lucru fundamental legat de acces - tara trebuie sa aiba o economie suficient de performanta pentru a sta in competitia din zona euro

- Concluzia noatra este ca ne mentinem obiectivul de aderare la zona euro pentru 2015. Stim foarte bine ca a atinge criteriile de la Maastricht fara a avea o economie competitiva nu poti fi performant in interioroul zonei euro. asta explica priorit pe care o dam restructurarii companiilor de stat, organelor de management privat, privatizarii unor companiilor de stat

- atentie privatizare CFR Marfa - scoatere pe piata de pachete minoritare companii energetice. Avem in vedere procese de modernizare a companiilor de stat ca o conditie de intrare in zona euro.

- anuntul facut de banca nationala a Austriei catre statele din zona non euro cu banci austriece - a fost ori o eroare ori o neintelegere a efectelor. N-am vrea sa fim in situatia de a le aduce aminte prietenilor nostri europeni cat au conditionat accesul Romaniei in UE de privatizarea sistemului bancar. Mesajul meu este - domnilor ati obtinut profituri uriase in Romania, iar astazi daca va pregatiti cumva sa lasati economia romaneasca nefinantata in timp de criza, o vom coinsidera ca un act lipsit de fairplay fata de Romania. Vreau sa cred ca acest lucru nu se va intampla si ca nu vom fi pusi sa platim factura lacomiei sitemului bancar, a lacomiei, a imprudentei, a lipsei de respect de pe vremea cand dadeau credite cu buletinul.

- Vreau sa stiti ca in momentul de fata sunt optimist atat cu privire la evolutiile Romaniei, dar si cu privire la evolutia zonei euro. Sunt convins ca desi intarziate, deciziile corecte vor fi luate cel mai tarziul in luna decembrie. In acelasi timp, am convingerea ca nu numai Romania are nevoie de Europa, dar si Europa are nevoie de Romania si as spune, legat de Europa in ansamblul sau, ca daca noi toti sefii de stat si de guvern avem o eroare majora, ea este aceea ca n-am avut curaj sa mergem in fata cetatenilor nostri sa le spunem ca avem nevoie de o Europa mult mai structurata.

- Ne aflam in fata a doua optiuni: o Europa integrata, iar - in procesul de globalizare UE se va putea afla la pupitrul de comanda a proceselor. Daca vom ramane 27 de insule, fiecare manifestandu-si suvernitatea si organizarea nationala, niciunul dintre noi nu se va afla la pupitrul de comanda a globului. Nici Grecia, nici Polonia, Franta, sau Germania. Toti vom culege efectele globalizarii si nu vom fi la pupitru de comanda. Europa nu se mai poate aseza in pozitia de lider global decat daca toata forta economiei europene este asezata intr-o singura directie. Numai asa UE va fi un actor care va imprima directia procesului de globalizare. Altfel, fiecare vom fi in situatia de a reactiona la efectele pe care globalizare le trimite fiecareia din statele memebre UE

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#traian basescu, #The Economist, #Traian Basescu conferinta presa , #Presedintele Romaniei