Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Agentiile de turism tanjesc dupa comisioane mai mari

Agentiile de turism tanjesc dupa comisioane mai mari

Profitul agentiilor de turism este infim. Discutam despre despre o rata de rentabilitate sub 1%, de foarte multe ori sub 0.5% din cifra de afaceri. Asta e tot ce ramane, la final, agentiei de turism. Prejudecata, conform careia agentiile de turism sunt niste sacali care isi pun deasupra 30-40%, este un neadevar, a declarat Dragos Anastasiu, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism, intr-un interviu acordat in exclusivitate Bloombiz.

Vor exista falimente in randul agentiilor de turism in 2009?

Au falimentat cele mai mari banci din lume, asa ca orice este posibil.


Credeti ca vor exista la fel de multi turisti care vor pleca afara in concediu ca in ultimii ani?

Dupa ceea ce vedem in luna martie, cred ca numarul turistilor se va mentine. Numarul celor care vor pleca in strainatate va ramane constant sau va mai creste foarte putin, dar avand in vedere legea tichetelor de vacanta, cred ca vor fi mai multi turisti care vor calatori in tara.


Sunt voci care spun ca, din cauza infrastructurii, Romania nu are sanse ca in urmatorii cinci-sase ani sa atace domeniul turismului de masa si va trebui sa ne axam pe turismul de nisa. Cum comentati?

Este adevarat ca nu avem o infrastructura necesara pentru a ataca, cu toate fortele, turismul de masa, dar cred ca acest tip de turism se poate face numai pe litoral, pentru ca acolo avem 50% din capacitatea de cazare a Romaniei. Construirea unei infrastructuri suficiente in acea zona nu este chiar atat de complicata.

Nu suntem chiar atat de departe de a oferi un turism de calitate pe litoralul romanesc. Mai avem probleme la servicii si la preturi, dar nu la infrastructura.

In schimb, avem o problema de infrastructura aeroportuara in diverse zone precum Bacau, Suceava, zonele cheie pentru turismul din Bucovina sau Maramures, zone unde nu avem autostrazi. In aceste locuri lipsite de infrastructura, se misca mai degraba turismul de nisa.

Putem sa facem si turism de masa, numai ca trebuie sa ne schimbam imaginea pe care o avem in strainatate, pe de o parte, si sa punem la punct problemele simple de pe litoralul romanesc. Ma refer aici la lipsa spatiilor verzi, la cainii vagabonzi, muzica de-a valma, cu manele si cu hip-hop .


Au luat in calcul agentiile de turism o reducere a preturilor sejururilor prin micsorarea procentului comisioanelor percepute de ele?

Avem de-a face cu multe prejudecati si cu o suficient de mare lipsa a intelegerii mecanismelor, asa cum functioneaza de fapt.

Intr-un calcul general al pretului final catre client, partea agentiei de turism este foarte mica, marjele cu care lucreaza agentiile de turism sunt foarte mici, rata de profitabilitate si rentabilitate a agentiilor de turism este infima.

Discutam despre despre o rata de rentabilitate sub 1%, de foarte multe ori sub 0.5% din cifra de afaceri. Asta e tot ce ramane, la final, agentiei de turism. Pretul este format in primul rand din cazare, apoi din transport si asa mai departe. Prejudecata, conform careia agentiile de turism sunt niste sacali care isi pun deasupra 30-40%, este un neadevar.


Din datele Dvs, care este topul destinatiilor vandute pentru perioada Pastelui ?

Romania este si va ramane, de departe, numarul unu. Urmeaza destinatiile clasice, printre care Bulgaria, Grecia, Turcia. Am mers si putin mai departe, in tari ca Egipt, dar cele apropiate sunt si vor ramane destinatiile de top.


La ce cifra a vanzarilor se asteapta ANAT si la ce numar de turisti per total pentru 2009?

Nu stiu sa va spun pe dinafara cifra de afaceri, dar cred ca ne-am putea declara multumiti daca la sfarsitul anului nu vom avea scaderi din acest punct de vedere. Per total, totusi, s-ar putea sa ne confruntam cu o scadere a numarului de turisti. Este posibil sa vedem o migrare a celor care plecau in strainatate, spre
turismul intern, avand in vedere legea tichetelor de vacanta.


Vor opera hotelierii reduceri importante de tarife pentru a mai scadea preturile sejururilor? La ce procent de ieftinire sa ne asteptam?

Hotelierii au operat deja reduceri importante. Depinde de la hotel la hotel, dar pot spune ca am vazut reduceri de preturi incepand cu 5% si terminand cu 25%.


Care an va fi mai greu pentru turism 2009 sau 2010?

Personal, cred ca 2010. Nu am intrat suficient de adanc in criza in momentul de fata. In ceea ce priveste bugetul de vacanta pentru anul 2009, el s-a bazat pe veniturile din 2008. In plus, cred ca vom avea de-a face cu o crestere a numarului de someri si cu o inrautatire a situatiei economice. De-abia la anul, se va repercuta acest lucru asupra bugetului de vacanta al clientilor. Cred ca 2010 va fi cel mai greu an.

Un interviu de Cristina Enescu



Ti-a placut acest articol?
Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 5109 ori