Editorial Traian Badulescu. De ce nu reuseste Romania sa atraga turisti din tarile BRIC

Marti, 03 Septembrie 2013, ora 12:40
3044 citiri
Editorial Traian Badulescu. De ce nu reuseste Romania sa atraga turisti din tarile BRIC

Tot aud, in special anul acesta dar si de mai mult timp, ca Romania ar trebui sa atraga turisti din tarile BRIC, pentru a se dezvolta turistic. Tarile BRIC insemnand Brazilia, Rusia, India si China. Pe de alta parte, iata care sunt pietele-tinta ale Romaniei, din cadrul strategiei brandului turistic: Austria, Germania, Marea Britanie si Irlanda, SUA, Rusia, Ungaria, Franta si Italia. Dupa cum vedem, Rusia este unica tara din BRIC inclusa pe harta promovarii turistice a tarii noastre.

Asa ca incep cu Rusia. Turistii din aceasta tara sunt doriti cam peste tot, deoarece cheltuiesc mult si sunt... multi. Tari precum Austria, Turcia, Grecia, Bulgaria, Germania etc. se lupta pentru a castiga turisti rusi. Acestia sunt mari amatori de turism de masa, in conditii de calitate superioara. Merg pentru plajele din Grecia, Bulgaria ori Turcia sau pentru ski in Austria.

La noi, in Romania, rusii vin doar iarna, atunci cand au sarbatorile pe rit vechi, pe Valea Prahovei, si pentru turismul de afaceri si de evenimente. De ce nu vin in numar mai mare? Pai degeaba ne promovam pe piata ruseasca, daca nu le dam usor vize. Si nu vreau sa mai aud de prevederile UE, care zice-se ca nu ne lasa. Cum se face ca bulgarii, chiar si austriecii, le ofera acestora vize turistice mult mai usor?

Turismul de incoming, un atu pentru Romania

Dupa cum o tot spun, turismul de incoming - care urmareste aducerea de turisti straini intr-o anumita tara - reprezinta export de servicii. Deci ar trebui sa fie o prioritate nationala. A fi prioritate nationala inseamna a fi un subiect de comunicare intre toate institutiile de stat avizate si sectorul privat.

Ministerul (si) al Turismului a hotarat ca Rusia este piata prioritara. Ministerele externelor si internelor ar trebui sa se ocupe de facilitarea accesului turistilor rusi. Din pacate (sau nu), turismul este si o chestiune de vointa politica.

Multi investitori si-au facut bine treaba, dar degeaba... Cat timp nu exista comunicare cu sectorul de stat si intre institutiile de stat, cat timp nu exista facilitati, cat timp nu se acorda prioritate infrastructurii rutiere si nu numai din regiunile turistice, cat timp nu acordam vize turistice, pe criteriul "vezi Doamne, suntem membri UE si nu ne lasa UE"... Degeaba construim sau renovam hoteluri, degeaba ne promovam.

Ce prefera turistii din Brazilia, India si China

Sa revenim la celelalte tari BRIC. Privind Brazilia, sunt un pic sceptic: este destul de departe si prefera vestul Europei. Brazilienii o sa vina in Romania atunci cand o sa fie la moda, pentru ei, Europa Centrala si de Est.

Un atu este transportul: exista curse directe Lisabona - Bucuresti, operate de compania nationala portugheza TAP, care, la randul ei, asigura multe conexiuni cu Brazilia.

Legat de India si China... Multi sustin ca e o utopie sa avem turisti de acolo. Eu cred ca nu. E posibil, dar depinde de ce facem noi pentru asta.

Populatiile celor doua tari depasesc cu mult un miliard, iar sute de milioane au multi bani. Caci astfel de turisti trebuie cautati. La targurile de turism de specialitate din vestul Europei sau din Orientul Mijlociu, unde am avut posibilitatea de a participa, multi agenti de turism din India si China si-au manifestat interesul fata de Romania. Dar pentru asta au nevoie de parteneri care sa ii aduca - touroperatori romani specializati pe incoming.

Pe de alta parte, ei doresc circuite comune cu tari vecine, precum Ungaria si Bulgaria. E normal, nu se vor deplasa 10 zile sau mai mult in Europa Centrala si de Est pentru o singura tara. Aceasta parte a Europei constituie pentru ei o destinatie exotica, asa cum sunt si ei pentru noi.

Putini touroperatori specializati pe incoming

Din pacate, in Romania avem sub zece touroperatori importanti specializati pe aducerea de turisti straini. Dintre acestia, o parte nu sunt deloc interesati de pietele BRIC, fiind specializati pe piete traditionale, precum cele de limba germana ori Franta. D

egeaba promoveaza Ministerul Turismului Romania, daca nu are cine sa ii aduca pe acestia. Pentru ca in niciun caz nu vor veni pe cont propriu de la o asa distanta, pe o piata cvasi-necunoscuta pentru ei. O sansa ar fi sa fie adusi de touroperatori din tarile vecine, dar de ce sa nu o facem noi?

Mare atentie! Turistii chinezi si in special cei indieni doresc sa manance preparatele lor traditionale, cu care sunt obisnuiti, neriscand sa experimenteze. Ei vor sa vada ceea ce nu au in tarile lor, solicita programe culturale, traditii si obiceiuri autentice. Conteaza mult cum se prezinta partea creativa: programele, traseele, brosurile si cataloagele. Deci nu e deloc usor sa-i multumesti. Dar si daca am avea acesti touroperatori romani si turistii din tarile BRIC: oare cat de usor am obtine vizele pentru ei?

In concluzie, daca vrem turisti din tarile BRIC si daca sunt acestia oportuni pentru Romania suna gen "vrei calule ovaz?". Dar... putem sa-i aducem?

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

Audio Magic Eraser, unealta care le permite utilizatorilor să elimine zgomotele nedorite din filmări
Audio Magic Eraser, unealta care le permite utilizatorilor să elimine zgomotele nedorite din filmări
Google a lansat recent o caracteristică revoluționară numită Audio Magic Eraser, disponibilă exclusiv pe noile modele de smartphone-uri Pixel 8 și Pixel 8 Pro. Funcția este proiectată să...
”România nu este oaia neagră a Europei”. Un fost ministru de Finanțe descrie poziția țării noastre în relație cu marile deficite globale VIDEO
Discuțiile despre deficitul bugetar ridicat și procedura de deficit excesiv în care se află țara noastră încă din 2019 a acaparat dialogul public, dar prea puțin ne aplecăm asupra...
#editorial Traian Badulescu, #turisti incoming, #Romania turisti straini, #turisti straini , #Promovarea turismului