Romania si exportul de turism - Editorial Traian Badulescu

Duminica, 19 Mai 2013, ora 09:30
2847 citiri
Romania si exportul de turism - Editorial Traian Badulescu
Foto: traianbadulescu.ro

Recent m-am intors din Dubai, unde am participat la cel mai important targ de turism din Orientul Mijlociu, Arabian Travel Market (ATM), la invitatia companiei aeriene flydubai.

Am ramas fascinat mai ales de un aspect: o fosta tara (in curand) petrolifera, care a realizat ca in curand i se vor epuiza resursele naturale, si care a decis, prin ai sai lideri vizionari, ca viitorul sta in turism si in business. Si a inceput aceasta strategie coerenta de dezvoltare inca din anii '90. Dubai, unul dintre cele sapte state ale Emiratelor Arabe Unite, este un oras al recordurilor: totul trebuie sa fie "cea mai, cel mai". Si a reusit foarte bine acest lucru.

Aeroportul din Dubai este al doilea din lume si are toate sansele sa ajunga primul.

Pe el opereaza Emirates, una din cele mai mari si mai apreciate companii aeriene din lume, alaturi de flydubai, compania low cost a Dubaiului (dar numai low cost nu e ca servicii).

Dubai Mall este unul dintre cele mai mari mall-uri din lume si a primit, doar anul trecut... 56 de milioane de vizitatori! De 30 de ori numarul de turisti straini care viziteaza Romania! Emiratul arab este un magnet pentru sute de evenimente internationale in fiecare an. Este clar ca micul stat arab isi are asigurat viitorul din turism si servicii, pe termen lung.

Apoi, ma gandesc la Grecia, Spania, Franta, Austria ori Turcia... Ce au in comun toate aceste tari?

Traiesc din turism sau, oricum, o mare parte a Produsului Intern Brut (PIB) le este asigurat de "industria viselor". Din urma vin puternic vecinii nostri Ungaria si Bulgaria. La fel si Croatia sau Muntenegru. Pana si Albania a inceput sa-si dezvolte turismul de Litoral (acum 6 ani, scriam in acest sens un articol intitulat "Atentie la Albania!").

De exemplu, turismul contribuie cu circa 5,6% la PIB-ul Greciei, impactul asupra economiei fiind de 15,8%, la cel al Croatiei, cu 5,1% (in 2011), impactul asupra economiei fiind de 12,8%, iar la cel al Bulgariei cu 4,3%, impactul asupra economiei fiind de 14,9%.

Care este situatia la noi? Aportul turismului la PIB nu depaseste, de ani de zile, 2%. Potrivit Consiliului Mondial al Turismului si Calatoriilor, aportul direct al turismului la PIB este, pentru 2012, de 1,5%. In ritmul estimat de aceasta prestigioasa organizatie internationala, pana in 2021 putem ajunge la 2,4% din PIB.

Este drept, contributia directa, dar si indirecta a turismului asupra economiei nationale se ridica la 5,1% din PIB. Un impact in medie de 3 ori mai mic, fata de cel din tarile vecine, amintit mai sus. Turismul a generat, in 2012, 193.000 de locuri de munca, mai putin decat in anul precedent. Turismul a generat, in 2011, 3,3% din exporturi.

Intr-un top al Consiliului Mondial al Turismului si Calatoriilor, referitor la performanta in turism, ne situam pe locul 67 la aportul turismului in PIB, pe locul 170 la contributia turismului la economia nationala (deci, un loc total neperformant) dar pe locul 16 la capitolul previziuni de crestere. Deci, stam slab dar exista sperante...

Primim, anual, circa 6-7 milioane de VIZITATORI. Repet, vizitatori. Deci cei care au trecut granitele Romaniei, inclusiv au tranzitat-o. Anul trecut, potrivit Institutului National de Statistica (INS), peste 1,5 milioane de straini au consumat nopti de cazare, o crestere de 16% fata de 2010 si o revenire fata de perioada ante-criza. Aceasta este cifra care ne indica numarul real al turistilor straini. Dintre acestia, 60-70% sunt de business sau veniti pentru diverse evenimente, nu de leisure.

Turismul romanesc s-a dezvoltat in ultimii 10 ani, dar trebuie sa tinem cont ca el a crescut mai ales raportat la outgoing (plecarile din tara) si turism intern (concediile romanilor in tara). Outgoing-ul inseamna de fapt IMPORT de servicii.

Noi, romanii, importam turism sau il vindem la noi in tara. Insa nu suntem (inca) in stare sa ne exportam propria industrie turistica si - practic - imaginea tarii.

Incoming-ul, exportul de servicii, deci aducerea de turisti straini in Romania, creste, este o realitate, dar extrem de putin. Mult sub outgoing sau turism intern.

Nu vad nimic rau in faptul ca romanii pleaca peste hotare sau petrec vacantele in propria tara. Ideea e cum reusim sa-i aducem pe altii sa vada Romania si sa lase aici BANI. Pentru ca aici avem o problema: atat potrivit statisticilor Organizatiei Mondiale a Turismului (OMT), cat si alte Consiliului Mondial al Turismului si Calatoriilor, Romania se afla pe unul din ultimele locuri intr-un top al destinatiilor cu potential turistic, la capitolul incasari din turism pe cap de locuitor.

Deci nu stim sa scoatem banii din buzunar strainilor. Cand spun asta nu ma refer la "tunuri" cu preturi mari si la mentalitatea perdanta, de genul "il prind, il jecmanesc acum si mai vedem apoi, treaba lui daca nu mai vine", desi este inca o realitate. Ci ma refer la o strategie coerenta de dezvoltare a entertainment-ului, a industriei de suveniruri etc.

Avem un brand turistic, ceea ce este foarte bine. Pana acum nu am avut o strategie de brand. Insa, turistii care vad reclamele Romaniei pe CNN si alte posturi TV sau in presa internationala, doresc sa stie de la ce agentie de turism partenera pot cumpara destinatia Romania. Iar o data veniti la noi, trebuie sa aiba pe ce lasa banii.

Exportul de servicii are avantaje multiple. In primul rand, beneficiem de 7 miliarde de potentiali turisti care pot veni aici, pe cand cifra romanilor care consuma turism nu are cum sa depaseasca 22 de milioane. E drept, trebuie dezvoltata infrastructura, calitatea serviciilor...

Avem nevoie de traininguri, de zambete "pe bune" si de implicarea la unison si coerenta a statului si a agentilor privati.

Romanii sunt, ca turisti, din ce in ce mai preferati de catre greci, austrieci, turci, spanioli etc. Deoarece, in pofida crizei, in afara de pretul de baza al pachetului turistic, cheltuiesc multi bani peste, pentru cumparaturi, suveniruri, circuite optionale, restaurante, baruri etc.

Oare de ce nu stim sa-i facem, la randul nostru, pe altii sa lase bani la noi? Si nu la receptie sau la restaurantul hotelului, ci in magazine, dupa suveniruri, in baruri, in restaurante traditionale, pe munte sau pe mare... Sau oriunde gasim o piatra cu legenda in spate, asa cum fac grecii.

In urmatorul articol dedicat incoming-ului, o sa analizez principalele impedimente care ne stau in cale. Concluziile la care am ajuns au rezultat in urma discutiilor atat cu operatori turistici, cat si cu turisti straini.

Apropo, merita mentionat ca gradul de satisfactie al strainilor la finalul unui sejur in Romania se situeaza mult peste nivelul asteptarilor. E drept, au si asteptari mici. Deci, romanul este inca ospitalier, dar nu stie sa faca din turism un business.

Traian Badulescu

Consultant in turism, managing partner markete.ro

ANPC, atac la site-urile de comert chinezesti, Temu si Shein
ANPC, atac la site-urile de comert chinezesti, Temu si Shein
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) deruleaza o actiune de verificare a site-urilor de cumparaturi si aplicatii chinezesti care functioneaza ca o piata online, Temu si...
Samsung a lansat noul model Galaxy C55. Ce specificații oferă
Samsung a lansat noul model Galaxy C55. Ce specificații oferă
Samsung a lansat, în China, noul model Galaxy C55, eveniment care a avut loc fără prea multe anunțuri spectaculoase. Telefonul este, în esență, identic cu modelul Galaxy M55, dar se distinge...
#Romania export turism, #Traian Badulescu brand turistic, #editorial Traian Badulescu , #Promovarea turismului