Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Lucia Morariu (ANAT):

Fiscalitatea excesiva din turism reduce competitivitatea pe piata internationala care se bate pentru turisti

Fiscalitatea excesiva din turism reduce competitivitatea pe piata internationala care se bate pentru turisti
Fiscalitatea excesiva din sectorul turism ne reduce competitivitatea pe o piata internationala care se bate pentru turisti si care aplica politici fiscale de sustinere a turismului de incoming, afirma Lucia Morariu, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT), intr-un interviu acordat Agerpres.

Astfel, fiscalitatea afecteaza atat pretul final pentru turist, cat si dorinta investitorului de a mai investi in turism. Pe de alta parte, presedintele ANAT estimeaza ca nivelul evaziunii fiscale este de 40% in sectorul de turism. Cei mai multi straini calatoresc in Romania in interes de afaceri si provin, majoritar, din tarile membre ale Uniunii Europene.

Cum apreciati ca nivelul de fiscalitate din sectorul de turism afecteaza incomingul?

Romania nu poate spune in prezent ca are un incoming care sa conteze. Turistii straini care viziteaza Romania sunt, de regula, surprinsi de frumusetea tarii, natura virgina, valorile culturale, bogatia si eficienta resurselor de tratament balnear sau de solutiile de a calatorii in conditii de siguranta si confort in tara noastra.

Din pacate, orice turist se uita la pret si orice investitor, chiar si in turism, investeste daca are sanse sa scoata profit. Astfel, fiscalitatea excesiva din sectorul turism, afecteaza atat pretul final pentru turist, cat si dorinta investitorului de a mai investi in turism. Cu atat mai mult cu cat Romania nu este o destinatie extrem de cunoscuta pe piata turistica internationala, factorul pret este esential pentru a determina turistii straini de Romania sa o viziteze.

Cu un TVA de 24% la toate serviciile de masa acordabile turistilor straini peste serviciul de baza de cazare/mic dejun inclus, cu taxarea venitului salarial net al lucratorilor din turism cu 80% si cu alte taxe si impozite care duc cumulat la o taxare de 35% din pretul final, nu poti fi competitiv in turism pe o piata internationala care se bate pentru turisti si care aplica politici fiscale de sustinere a turismului de incoming.

Care sunt, in opinia presedintelui ANAT, masurile care ar trebui luate pentru cresterea exportului in turism? Care sunt estimarile dumneavoastra in ceea ce priveste incomingul in 2014?

Sa facem autostrazi, sosele rapide, drumuri, toate pe baza de planificare, criterii logice, obiective si transparente. Turistii, inainte de toate, trebuie sa ajunga repede si in siguranta la destinatie. Trebuie sa sustinem dezvoltarea aeroporturilor noastre, a porturilor, a garilor si modernizarea cailor ferate...Sa ne asumam un urbanism de calitate in Romania, indeosebi in zone si regiuni turistice, dar si in orase, adica sa ne asumam, in sfarsit, o lege a constructiilor care sa ne asigure un set de reguli care sa fie ferme si respectate. Turistii nu ne viziteaza pentru a sta in hoteluri, ei viziteaza destinatia, locurile, statiunea, regiunea sau orasul, in ansamblul lor.

Este nevoie sa aplicam politici fiscale de sustinere a activitatilor turistice fiscalizate, cum ar fi cota TVA redusa (9%) pentru pachete care includ, nu numai cazare si mic dejun, ci si cazare si orice alte servicii suplimentare legate de serviciul de cazare, cu conditia de a fi vandute sub forma de pachet turistic, sau sustinerea reducerilor de contributii pe salarii pentru personalul angajat in turismul sezonier. O alta masura este aplicarea scutirii de impozit pe profitul reinvestit in turism. Sa sustinem financiar o promovare programata a destinatiei Romania Turistica, in parteneriat cu patronatele din turism, pe baza unui program strategic asumat de industrie si controlat de aceasta.

Care sunt segmentele care atrag, in prezent, cei mai multi straini in Romania si care sunt cele cu potential mare de atragere? De pe ce piete?

Turismul de business, calatorii in Romania in interes de afaceri. Dupa aceea, turismul de sanatate, tratament si cura balneara, iar in al treilea rand, turismul cultural, circuite de cunoastere. In principal, strainii care vin in Romania provin din tari membre ale Uniunii Europene si din tari vecine.

Cat de mare considerati ca este, in turism, nivelul evaziunii fiscale si cat afecteaza piata acest fenomen?

Cel putin 40% evaziune fiscala. Cota de TVA 24% la alimentatia publica din turism, fiind nesustenabila, nu este aplicata decat de operatorii foarte corecti si marile unitati turistice, ceea ce genereaza pierderi financiare pentru acestia, prin pierderea clientilor care pot cumpara aceleasi servicii de la unitatile neplatitoare, la pret mai mic cu 24%.

In cifre, care sunt rezultatele programului ,,Litoralul pentru toti'?

La nivel de ANAT, lucram pe baza de sondaje, asa ca avem doar trenduri, o crestere de 2% in ritmul general de crestere al destinatiei ,,Litoral' care poate fi identificata si pentru acest program.

Care dintre programele desfasurate la nivel national a fost cel mai bine primit de romani?

Cel mai bine a mers programul ,,Inscrieri Timpurii', care a cumulat peste 20% din vanzarile totale pentru sezonul de vara 2014.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Agerpres
Articol citit de 1026 ori
Citeste mai multe despreANAT turism Lucia Morariu ANAT