Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Lucia Morariu, ANAT: Romania, mai atractiva pentru straini in 2014

Lucia Morariu, ANAT: Romania, mai atractiva pentru straini in 2014
Romania a fost, in 2014, o destinatie ceva mai atractiva si pentru straini, fie ca au venit pentru afaceri, fie pentru vacante, afirma Lucia Morariu, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT), intr-un interviu acordat Agerpres.

Ea a subliniat ca, daca Romania ar fi atras in 2014 mai multi investitori straini, daca am fi avut mai multe autostrazi pentru ca turistii sa ajunga repede dintr-un oras in altul si daca TVA de 9% s-ar aplica la toate serviciile din turism, nu doar la cazarea cu mic dejun, atunci cresterile pe leisure, business travel si incoming ar fi fost mai mari.

De asemenea, Lucia Morariu a mentionat ca, in opinia sa, operatorii de turism trebuie sa fie corecti in relatia cu statul si sa-si plateasca taxele si impozitele, sa nu faca o concurenta neloiala celor care opereaza legal, dar si Statul, trebuie sa ajute, la randul sau, prin politici coerente de promovare, constructie de drumuri si urbanism de calitate, o industrie care contribuie cu aproximativ 2% la Produsul Intern Brut.

Cum apreciati, din punctul de vedere al ANAT, piata de turism din Romania? Plusuri si minusuri...

Anul 2014 a fost un an de consolidare pentru unele companii de turism pe segmentele pe care s-au consacrat, de patrundere accentuata pe segmente noi, cum ar fi cele de business travel si incoming pentru alte companii, si de cresteri de pana la 10% per total, fata de 2013. Cresterile sunt evidentiate si de Institutul National de Statistica. Ultimele date anuntate de INS arata ca sosirile in structurile de primire turistica au crescut cu 6,1%, in perioada 1 ianuarie-30 septembrie, comparativ cu anul trecut, iar innoptarile cu 5,7%.

Romania a fost ceva mai atractiva si pentru straini, fie ca au venit pentru afaceri, fie pentru vacante. Tot INS anunta ca sosirile inregistrate la punctele de frontiera au fost de peste 6,541 milioane in perioada 1 ianuarie-30 septembrie 2014, o crestere cu 2,6% fata de perioada similara a anului trecut.

Cresterile pe leisure, business travel si incoming ar fi fost mai mari daca Romania ar fi atras in 2014 mai multi investitori straini, daca am fi avut mai multe autostrazi pentru ca turistii sa ajunga repede dintr-un oras in altul, daca TVA de 9% s-ar aplica la toate serviciile din turism, nu doar la cazarea cu mic dejun, daca taxele si impozitele din industria de calatorii si vacante nu ar fi atat de mari si atat de numeroase. In aceste conditii, suntem inca necompetitivi pe piata internationala care se bate pentru fiecare turist.

Din punct de vedere al profitului, tendinta nu e foarte buna, au scazut marjele de profit, acum cinci ani erau duble fata de cele de astazi. Avem o afacere, nu o binefacere sa vindem fara profit doar de dragul de a vinde si de a avea cifra de afaceri mare.

Cum a evoluat incomingul in 2014? Care sunt principalele piete generatoare de turisti si de ce segmente au fost mai atrasi turistii straini?

Ne asteptam ca cifra de 1,71 de milioane de turisti straini, anuntata de INS pentru anul 2013, sa fie cu mult depasita in acest an. Vedem ca incet se deschid piete pentru Romania, se dezmortesc lucrurile si sunt semne bune si pentru 2015. Potrivit INS, in primele noua luni ale anului s-au inregistrat aproximativ 1,5 milioane de sosiri ale turistilor straini (1.481.250, mai exact) pe zone turistice, o crestere cu 10,7% fata de anul trecut. Datele pentru intreg anul 2014 vor fi facute publice de INS in prima parte a lui 2015.

Cei mai multi turisti straini provin, in aceasta ordine, din Germania, Italia, Israel, Franta, Statele Unite, Ungaria, Marea Britanie. Sunt interesati de turismul de business, calatorii in Romania in interes de afaceri, de turismul de sanatate, tratament si cura balneara, de turismul cultural, circuite de cunoastere.

Care sunt masurile pe care ati dori ca autoritatile sa le adopte pentru cresterea incomingului, dar si a circulatiei turistice, in general?

O prima masura pentru incurajarea cererii pentru servicii turistice in Romania este extinderea cotei reduse de TVA de 9% la cazarea cu demipensiune sau pensiune completa pentru toate structurile de primire turistica clasificate si pentru agentiile de turism licentiate de Autoritatea Nationala de Turism, solicitare pe care ANAT si FPTR au facut-o Guvernului Romaniei la inceputul lunii aprilie 2014. ANAT considera ca masura va avea ca efect atragerea unui numar mai mare de turisti romani, dar si straini, in vacanta in Romania, cresterea consumului de servicii turistice.

O TVA redusa va impulsiona turistii sa consume si servicii de masa la hoteluri, intr-o proportie mai mare decat acum, pe hotelieri sa practice si sistemul all inclusive si, de asemenea, ar putea determina si o reducere cu 10% a pretului pachetelor turistice. In acelasi timp, prin aplicarea TVA diminuat se reduce si evaziunea fiscala, statul va castiga din cresterea incasarilor in structurile de primire clasificate si agentiile de turism licentiate, iar turismul poate depasi procentajul reprezentat acum in PIB, de aproximativ 2%.

Nivelul de potential estimat de World Tourism & Travel Council in cazul tarii noastre este de 6%. Voucherele de vacanta vor aduce, de asemenea, un numar mai mare de turisti romani, mai precis un plus de pana 400 de milioane de euro in piata.

Pentru cresterea numarului de turisti straini veniti in Romania (incurajarea cererii pentru servicii turistice), ANAT a cerut si recunoasterea incomingului ca activitate de export de servicii si, implicit, aplicarea cotei de TVA (scutit cu drept de deducere pentru toate activitatile desfasurate in favoarea turistilor nerezidenti in Romania de catre agentiile de turism licentiate si structurile de primire turistica clasificate de Autoritatea Nationala pentru Turism).

ANAT a initiat, la cererea autoritatilor, o schema de ajutor de stat pentru sprijinirea in primul rand a activitatii de incoming. Am gandit un sistem prin care banii de promovare sa ajunga la touroperatori, la asociatii de promovare si la hotelieri, astfel incat cei care aduc turisti straini sa aiba posibilitatea sa participe la mai multe targuri cu ajutorul acestor bani, sa realizeze pliante, site-uri, pentru ca nu e usor sa investesti intr-un site 20.000 euro. Astfel de investitii in promovare trebuie sustinute de stat si sunt mult mai utile decat alte tipuri de actiuni de marketing care poate ca n-au adus pana acum ceea ce se dorea de la ele si, in plus, au costat si foarte mult. E vorba de sume mici, maximum 200.000 de euro ar fi suma acordata pe operator, utilizabila in trei ani si cu indicatori foarte clari de evaluare a eficientei cheltuirii acesteia.

Care sunt obiceiurile de consum la romani atunci cand vine vorba de cumpararea de pachete turistice pentru calatoriile in afara tarii, precum si pentru vacantele in Romania?

Cu mult mai atenti la raportul calitate-pret, romanii aleg vacantele scurte, prilejuite de diverse sarbatori si combinate cu zilele de week-end, sa le petreaca la cel mult 250 de kilometri de casa, cu un buget mediu de 250 de euro.

Rezultatele finale ale sezonului estival 2014 au aratat ca litoralul romanesc este in continuare in topul preferintelor. Un sondaj ANAT, realizat pe mai mult de 50.000 de turisti care au calatorit prin intermediul unor turoperatori specializati in turismul intern, a aratat o crestere a vanzarilor pentru vacante la mare, prin agentii de turism, de 2%. Din totalul vanzarilor prin agentii pe destinatii interne, litoralul a reprezentat circa 79%, iar celelalte destinatii, 21%.

Cererea este foarte mare pentru hotelurile in care s-au facut investitii in modernizarea sau extinderea spatiilor de cazare, de tratament, spa, divertisment. Si acest lucru s-a vazut foarte bine atat pe litoral, cat si in statiunile balneare, pentru astfel de locatii cererea fiind chiar si cu 60% mai mare fata de anul trecut.

La sfarsit de an, traditia este ca romanii sa petreaca Craciunul si Revelionul in Maramures, Bucovina, la munte, in statiunile balneare, in marile orase europene care organizeaza piete de Craciun, spectacole in strada sau la schi. Datele despre preferinte, vanzari, vor fi disponibile dupa sarbatori.

Cererea pentru vacante externe a avut in prim plan Grecia si Turcia, la fel ca in anii trecuti. In acest an s-a mai constatat ca romanii nu se mai duc intr-un numar atat de mare in vacante in Bulgaria.

O noutate este data de diversificarea destinatiilor de vacanta si de cresterea interesului pentru destinatii exotice si croaziere.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Agerpres
Articol citit de 1576 ori