Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

INTERVIU Traian Badulescu: Turismul romanesc are nevoie de 10 miliarde de euro

INTERVIU Traian Badulescu: Turismul romanesc are nevoie de 10 miliarde de euro
Turismul din Romania are nevoie de investitii de cel putin 10 miliarde de euro, pentru a redeveni competitiv si pentru a creste numarul de turisti care vin in tara. Din pacate, cu mici exceptii, investitiile straine pe plan local, mai ales pe segmentul hotelier, sunt aproape de zero, spune consultantul in turism Traian Badulescu, intr-un interviu acordat Business24.

Specialistul a vorbit si despre problemele pe care le are turismul din Romania, dar a enumerat si o serie de investitii de succes pe plan local, facute de oameni de afaceri precum Nicolae Bucovala, cel care a cumparat Hotelul Steaua de Mare din Eforie Nord, sau Mohammad Murad, care a anuntat ca investeste 5 milioane de euro intr-un hotel de cinci stele in Navodari.

Pentru revitalizarea turismului din Romania si pentru competitivitatea sectorului Dan Matei Agathon, fostul ministru de resort, spunea ca sunt necesare investitii de 10 miliarde de euro. Este plauzibila aceasta suma? Cat de mari ar trebui sa fie investitiile in turismul romanesc?

Suma amintita este mai mult decat plauzibila, daca ne gandim ca trebuie facute investitii in domeniul balnear, unde multe dintre hoteluri nu sunt, inca, renovate, dar si pentru turismul montan si pentru infrastructura de schi care este in continuare deficitara. De asemenea, pe litoral si in Delta ar trebui facute modernizari. Cuantificand, cred ca ar fi necesari cel putin 10 miliarde de euro, care sa ne ajute sa ne dezvoltam, din punct de vedere turistic.

Anul acesta au fost demarate lucrarile la o serie de obiective turistice importante, printre care cetatile din Oradea, Alba Iulia sau Rupea, care a fost inaugurata luna trecuta. In ce alte domenii sunt necesare investitii?

In turismul de eveniment avem nevoie de investitii nu neaparat financiare, cat de grupare a factorilor de decizie, public-privat, care sa culmineze cu fondarea de centre de business si de spatii speciale. Industria MICE (Meetings,Incentives, Conferences, and Exhibitions) implica marketingul de destinatie. Pentru turismul de evenimente este nevoie de investitii in centre de conventie, atat in Bucuresti, cat si in alte orase mari din tara, cum ar fi Sibiu, Timisoara sau Cluj.

Pe langa industria MICE, cu un potential de doua miliarde de euro, ar mai fi nevoie de investitii serioase in turismul balneo, in reabilitarea siturilor istorice si as opta si pentru investitii masive in Dunare. Avem peste 1.000 de kilometri, daca s-ar amenaja cateva ministatiuni, ar fi foarte bine. Totusi, stam foarte slab la capitolul infrastructura, mai ales ca vin multe vase de croaziera si nu au facilitati potrivite.

Foarte multi specialisti sunt ca Romania "nu stie sa se vanda" si ca avem o problema cu promovarea. Ce masuri ar trebui adoptate pentru a remedia aceasta situatie?

Romania se afla pe locul 123 din 140 de tari, intr-un top care analizeaza impactul brandului si puterea sa de promovare. Stam foarte slab. Strainii imi spun ca nu stim sa ne promovam si ca nu o facem agresiv si eficient. Avem un brand turistic, dar ar fi bine ca promovarea sa fie mai interactiva.

Romania ar trebui sa organizeze mai multe evenimente, manifestari turistice cu sute de participanti, la care sa fie invitati nu doar jurnalisti ci si consultanti in turism care sa aduca, la randul lor, turisti in tara vorbind despre Romania. Daca as fi factor de decizie, as organiza mai multe seminarii, targuri, caravane de promovare a Romaniei in tarile din Vest, in China, dar si in SUA.

Putem spune ca Romania este o destinatie de criza? Care este bugetul pe care il aloca turistii straini cand vin in tara?

Da, Romania este, intr-adevar, o destinatie de criza, dar din punctul meu de vedere statul roman ar trebui vandut foarte ieftin pe turismul de masa, un segment care nu atrage, din pacate, prea multi turisti. Turismul de masa inseamna statiunile de pe litoral si cele montane si, pe locul trei, destinatiile balneo mai ieftine.

Bulgarii au reusti acest lucru, dar problema este ca 50% din structurile de cazare ale Romaniei sunt la mare si la munte, exact segmentele pe care nu suntem competitivi. Gradul de ocupare al unitatilor de cazare din tara este de 26, conform Institutului National de Statistica, un nivel foarte mic.

Pe turismul cultural, care presupune, de exemplu, destinatiile din Delta, statiunile balneoclimaterice sau regiunile in care exista conace boieresti, ne-am putea "vinde" mai scump, dar pentru asta avem nevoie de o imagine bine construita.

Care sunt problemele din turismul romanesc, in afara de absenta unei promovari eficiente si de infrastructura deficitara?

Trebuie sa ne imbunatatim calitatea serviciilor, pentru ca avem in continuare o problema cu personalul care nu zambeste suficient, nu este calificat, mai ales pe litoral unde exista angajati sezonieri.

As promova Romania ca o destinatie mai accesibila din punct de vedere al preturilor, pe partea de turism de tineret, mai ales ca turistii straini tineri sunt interesati in special de Bucuresti si Mamaia, fiindca avem preturi mici, iar programul este prelungit. In Vest, dupa ora 22 nu ai ce face, cu exceptia catorva cluburi, ori la noi, in Centrul Vechi din Bucuresti si luni poti sa gasesti locuri libere si terase deschise chiar si la trei dimineata.

Spuneati ca investitiile straine sunt aproape de zero, totusi, ce exemple de investitii "de succes" exista pe plan local?

De exemplu, pe litoralul romanesc touroperatorul Mareea a luat in administrare Mercur Minerva de la Mamaia pe care l-a luat in administrare si l-a transformat in primul resort all inclusive premium family de pe litoralul romanesc, cu spatii de joaca si animatie. Tot cei de la Mareea au luat in administratie si hotelul Rozmarin, din Predeal.

Nicolae Bucovala, presedintele Asociatiei Patronale Mamaia, care reprezinta peste 40 de hoteluri din statiune, a cumparat un hotel mare in Eforie Nord, aflat in paragina. (Complexul hotelier Steaua de Mare din Eforie Nord, cumparat de omul de afaceri cu 4 milioane de euro n.red).

Mohamad Murrad construieste de la zero si a lansat, de curand, Phonicia Resort. Oamenii de turism care stiu ce inseamna si din asta traiesc au inceput sa investeasca, dar la nu un nivel foarte mare, pentru ca nu sunt bani, iar gradul de ocupare pe piata nu se afla la un nivel foarte incurajator.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2423 ori