Afacere din "revista presei" retelelor sociale

Duminica, 15 Iunie 2014, ora 09:00
1582 citiri
Afacere din "revista presei" retelelor sociale
Sursa foto: Alhadv

Exuberanta generata de "big data" si Twitter a inceput, in ultima vreme, sa faca loc unui mic grad de scepticism in randul presei. Cu toate acestea, compania Dataminr, un startup din New York care analizeaza in jur de 500 de milioane de tweet-uri trimise zilnic, devine tot mai puternica.

Fondata in 2009, pentru a cauta in "Twittersphere" evenimente importante sau stiri care nu apar in fluxul mass-media, firma are acum zeci de clienti din domeniul finantelor, media si din domeniul public. In ianuarie, a incheiat un acord cu Twitter prin care furnizeaza alerte catre CNN. In aprilie, autoritatile din Boston au apelat la serviciile companiei, in incercarea de a evita repetarea atacului terorist de anul trecut, din timpul maratonului anual, conform The Economist.

Cum se determina importanta tweet-urilor

Dataminr clasifica fiecare tweet utilizand 30 de indicatori de importanta, a spus Ted Bailey, care a fondat compania impreuna cu doi colegi de camera de la Yale. Datminr si-a inceput activitatea prin cautarea de informatii sensibile din piata pentru investitori. In prezent, are clienti circa 50 de firme financiare. Aici se adauga si diferite autoritati guvernamentale, Bailey sustinand ca sunt zece, insa el a amintit doar de primaria Bostonului.

Sortarea informatiilor din punct de vedere al importantei nu este chiar asa de usoara. Cu se poate determina care tweet este important sau este numai o informatie? Este un indiciu in exprimarea folosita, sau in locatie?

O mare parte din activitatea Dataminr de la inceput se baza pe urmarirea stirilor mai vechi care s-au dovedit adevarate, dar si a miscarilor din piata, in incercarea de a gasi informatile de pe Twitter pentru a putea anticipa mai usor ce tweet sau tendinta poate deveni virala. De exemplu, a identificat repetarea de termeni negativi in tweet-urile despre Apple, cu putin timp inainte de scaderea actiunilor de la bursa, conform unui jucator de pe piata de capital care foloseste alertele Dataminr pentru a obtine informatii.

Uneori, si numai trei tweeturi transmit semnale suficient de puternice care determina Dataminr sa isi alerteze clientii. Identificarea nivelului de importanta dureaza circa cinci-zece minute. De exemplu, compania a transmis o alerta privind decesul lui Osama bin Laden cu 23 de minute inainte de aparitia primelor informatii in fluxurile de stiri, avand la baza un tweet, ce parea credibil, in care se anunta moartea acestuia, precum si alte informatii care aratau ca Barak Obama a convocat o conferinta de presa neprogramata.

Dataminr transmite sute de alerte in fiecare zi, insa numai o parte dintre ele sunt transmise fiecarui client, si numai cateva sunt cu adevarat urgente. La inceput, Dataminr avea nevoie de "mult ajutor pentru a intelege care sunt stirile pe care le consideram foarte importante", a spus Kenneth Estenson, seful operatiunilor digitale din cadrul CNN. In prezent, alertele furnizate de companie "au devenit o parte de baza in modul nostru de informare a publicului".

Dataminr a dovedit ca poate gasi informatii valoroase in Twittersphere. Intrebarea este, sunt suficient de valoroase ca sa justifice fondurile de 50 de milioane de dolari atrase de firma pana acum, chiar si finantarea care se pare ca va fi necesara inainte de a fi pregatita sa devina o companie publica sau sa fie vanduta? Estenson a adaugat ca din cele cateva zeci de alerte trimise de Dataminr catre CNN, "nu intotdeauna, dar uneori aici aflam pentru prima oara informatii despre unele evenimente". Fondurile de investitii vad partea pozitiva, apreciind ca, de cateva ori pe luna, unele alerte se dovedesc foarte valoroase.

Dataminr face parte din randul acelor tot mai multe firme care analizeaza datele de pe Twitter, insa nu multe dintre acestea pun accentul pe alertele in timp real. "Tehnologia Dataminr este foarte avansata; in fiecare zi, demonstreaza cat de avansati sunt fata de concurenta", a spus Vivian Schiller, un executiv al Twitter.

Conectati la fluxul de stiri

Printre cele mai importante firme care analizeaza tweeturile se numara si DataSift si Gnip. Ca si Dataminr, acestea se numara printre firmele care au acces total la serviciul prin care Twitter transmite toate informatiile postate, "fire hose". Insa spre deosebire de Dataminr, DataSift si Gnip distribuie datele obtinute catre sute de firme de analiza, care folosesc aceste informatii in combinatie cu cele obtinute din retelele de social media, pentru a arata firmelor cliente ce si cum se discuta despre ele. Dintre retelele de social media, Dataminr se concentreaza doar pe Twitter, conform oficialilor companiei, deoarece aici apar cel mai repede stirile importante.

In aprilie, Twitter a cumparat Gnip, ceea ce ar putea aduce probleme companiei DataSift. Insa Twitter si Dataminr au spus ca aceasta tranzactie nu va afecta relatia dintre cele doua companii, chiar daca unii anlisti apreciaza ca Twitter trebuie sa schimbe strategia de colaborare cu alte firme. Pozitia Dataminr privind accesul la fluxul de informatii este "solid", a argumentat Bailey. El vrea ca firma sa furnizeze alerte si altor industrii pentru care acestea se pot dovedi valoroase, de la publicitate la managementul riscului. Compania Twitter spera ca daca Dataminr arata publicului ca ea insasi poate fi o sursa de informatii valoroase, va atrage tot mai multi sa posteze informatii.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#dataminr twitter, #informatii twitter, #alerte tweet , #stiri Twitter