Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Retelele sociale: Lumea Noua in afaceri

Retelele sociale: Lumea Noua in afaceri

Un subiect indelung dezbatut si adus in vizorul publicului, retelele sociale se contureaza ca o Lume Noua pentru multi dintre noi si, in fapt, ca viitor al lumii moderne, implicit si al lumii afacerilor. Retelele sociale reprezinta cel mai important val din istoria Internetului si au o rata de crestere foarte mare.

 


Facand o scurta incursiune in lumea media, termenul media se transpune practic prin comunicare sau se poate descrie tehnic ca agregator de instrumente sau canale de transmitere si inmagazinare a informatiilor si a datelor.


Incepand de la media traditionala, reflectata prin presa scrisa (Primele ziare au aparut la Venetia, in secolul al XVI-lea), revolutia telecomunicatiilor, inceputa la sfarsitul secolului al XIX-lea, a condus la aparitia unei media tehnologice, si anume: a Media Analogica (telefonul, radioul si TV-ul) a Media Digitala (comunicarea via Internet).


Locul televiziunii este bine definit in peisajul mijloacelor de informare in masa si a avut efecte majore asupra altor modalitati de transmitere a informatiei, dar si, implicit, asupra telespectatorilor, datorita dinamicii vizuale si auditive.


Dorinta tot mai mare a unui permanent control al informatiei si al reinnoirii acesteia, in timp real, a dus la aparitia Internetului. Termenul Internet provine din impreunarea artificiala si partiala a doua cuvinte englezesti: interconnected = interconectat si network = retea.


Desi, la inceputuri, Internetul reprezenta o platforma de informare specializata si destinata unor arii restranse, in care se puteau gasi date din domenii variate, tehnologia a avansat si a transformat aceasta platforma in cel mai important si raspandit serviciu de comunicare din lume.


"Omul are iluzia ca vorbeste cu lumea intreaga la calculator. El e de fapt singur". Aceste vorbe ii apartin regretatului jurnalist si prozator, Octavian Paler.


Am putea sa-i dam dreptate dlui Paler, daca prezentul n-ar spune si confirma prin ceea ce traim, ca omul nu mai este singur la calculator…face afaceri, mai nou, si o face global.


 


"Oamenii petrec tot mai mult timp online, mai mult decat in fata TVului. TV-ul se va muta online. Deja exista acolo!", Cristian Manafu


 


Retelele sociale reprezinta cel mai important val din istoria Internetului


Traim intr-o lume in care progresul, in orice domeniu, se petrece in fiecare lipa, se doreste o permanenta imbunatatire a conditiei umane, a intelectului, se cauta o cat mai buna interconectare a mediilor de acelasi gen sau de genuri diferite, rezultand astfel ceea ce astazi cunoastem sub sintagma de social media sau, intr-o adaptare terminologica, retelele sociale.



 


In cheie scolastica, dna Madalina Balasescu, cadru didactic la Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii - Universitatea din Bucuresti si doctorand in sociologia media, a afirmat ca retelele sociale reprezinta o modalitate noua de comunicare la scara larga, caracterizata prin personalizare, individualizare, tehnologie, libertate de exprimare si capacitate crescuta de control asupra mesajelor atat din partea emitatorului, cat si din partea receptorului.


Tot domnia sa ne descrie social media dintr-o latura mai comerciala ca pe "o femeie frumoasa, nou aparuta in oras, despre care vorbeste toata lumea, barbatii o admira, pe care acestia ar invita-o la cina dar… ar avea ezitari in a o cere de sotie".


Incercand sa mai dam o definitie a retelelor sociale, pentru a fi cat mai precisi inainte de a face un periplu in cumulul de factori care le influenteaza activitatea, reiese ca acestea se pot defini ca o aplicatie care ajuta, extinde sau capata consistenta cu ajutorul interactiunii umane, interactiune intre grupuri care impartasesc aceleasi interese, care vin din acelasi mediu cultural, geografic sau care, in functie de un anumit criteriu, se pot alatura si constitui intr-o comunitate de interese.


Retelele sociale reprezinta cel mai important val din istoria Internetului si au o rata de crestere foarte mare. Aceste siteuri, ce-si poarta cu mandrie denumirea de retele sociale, fac parte dintr-un mediu cu posibilitati infinite de comunicare, creativ, simplu, cu personalitate, cu potential de eficienta maxima in termeni de obiective de business, daca mecanismul este bine cunoscut ca fenomen sociocultural si corect manageriat.


In acest mediu "poti da usor lovitura daca reusesti sa atingi coarda sensibila a unei comunitati", opineaza Madalina Balasescu. Este placut sa observi ca poti impleti intr-un mod artistic si in acelasi timp profesionist latura umana cu cea de business.


Toate aceste marturii ale celor care au testat deja fiabilitatea retelelor sociale, dovedesc faptul ca acestea, indiferent de genul de socializare pe care il presupun, fie ca vorbim de Facebook, Twitter, MySpace, Netlog, Linkedin, Hi5 samd sau tot mai prezentele bloguri, castiga pe zi ce trece tot mai mult teren prin publicul activ pe care il detin.


Analizand cateva dintre acestea, putem afla lucruri noi. "Daca Facebook ar fi o tara, ar fi a patra in lume dupa numarul populatiei", a spus Scott Stanzel, secretar de presa in biroul lui George W. Bush.


Un alt exemplu, Linkedin, reteaua sociala orientata spre crearea legaturilor de business si a unui mod inedit de head hunting pentru companii, utilizatorii putandu-si posta experienta profesionala cu scopul de a gasi un nou loc de munca, se poate lauda cu cate un nou membru in fiecare secunda.


Dintr-o scurta caracterizare a catorva retele sociale, conform lui Adrian Niculescu, trainer pe Social Media pentru companii, ar reiesi cateva trasaturi:


- Twitter: dezvoltare personala, impliniri, inovatie, leadership;


- Facebook: stabilitate, apartenenta, grija;


- Linkedin: profesionalism, specializare, competenta;


- Hi5: infatuare, orientare catre sine.


Adevarat sau nu, pe langa utilizatorii de toate tipurile, care vor strict sa relationeze intre ei, retelele sociale ofera o platforma noua de business, "un mod eficient sa creezi comunitati si sa adaugi greutate prezentei tale ca persoana, pentru a nu parea inca o "fata de business".


Sa vinzi, sa castigi noi parteneriate si bani ca urmare a utilizarii retelelor sociale, este doar o reflectie a calitatii dobandite prin prezenta in social media", declara Adrian Niculescu.


Tot acesta afirma ca exista o perceptie la nivel mondial, potrivit careia brandurile care nu vor fi active in social media sau care nu vor comunica in mod corect, utilizand canalele de comunicare potrivite acestui mediu, vor inceta sa existe in maximum 5 ani, de acum inainte.


Criza a avut un impact nefericit asupra multor companii, unele disparand de pe piata, altele mentinandu-se la un nivel de plutire si, incredibil, altele promovandu-se asiduu, castigand tot mai multa notorietate si clienti.


Insa, ceea ce aceste retele ne transmit de fiecare data este ca inca urmeaza un model economic viabil. "Este gresit sa percepi retelele sociale ca pe instrumente ieftine de promovare.


Criza a adus mari beneficii acestei industrii pentru ca foarte multi oameni au fost scosi fortat din zona de confort si au trebuit sa caute alte idei, oportunitati de castig, prieteni noi, etc.


Iar, daca actualii si potentialii lienti ai unui brand sunt activi in social media, iar brandul respectiv nu va fi, cu siguranta brandurile concurente nu vor rata aceasta oportunitate.


Rata de crestere a acestui domeniu depaseste cu mult boom-ul imobiliar si acest lucru se intampla in contextul economic pe care il cunoastem cu totii", ne lamureste Adrian Niculescu.


A. Niculescu ii sfatuieste pe cei care vor sa-si lanseze imaginea in aceasta lume, cea a retelelor sociale, sa tina cont de urmatoarele jaloane:


- Comunicarea de brand se realizeaza la modul afectiv prin monitorizarea efectelor;


- Nu trebuie sa aiba in vedere cifrele de vanzari, ci indicatorii de incredere, leadership si afinitate emotionala in relatia cu brandul;


- Chiar daca promovezi un brand, in relatia cu ceilalti utilizatori trebuie sa fii unul dintre ei, sa ai relatii cu ei, sa le povestesti diverse lucruri frumoase si, dupa caz, sa le oferi sa cumpere ceva de la tine.


Prima forma si una dintre cele mai cunoscute modalitati de promovare atat personala, cat si profesionala a fost, este si va ramane blogul.


"Comunicarea in mediul virtual a evoluat si, astazi, inseamna mult mai mult decat impingerea unor mesaje in neant, catre o audienta care poate sa te auda sau nu, poate sa reactioneze sau nu - inseamna sa asculti la fel de mult precum comunici, inseamna sa cunosti regulile nescrise ale retelelor sociale sau blogosferei si inseamna sa stii sa adaptezi comunicarea corporatista la standardele comunicarii in unul din primii bloggeri din Romania.


"Companiile au inceput sa isi dea seama de acest lucru si inteleg ca astazi trebuie sa isi adapteze stilul de comunicare acestui mod foarte personal de interactiune.


De aici decurg multe alte lucruri, precum faptul ca din ce in ce mai mai multe companii aleg bloggeri carora le dau acces la diverse produse sau servicii, care inca nu sunt disponibile publicului larg si al caror feedback este esential pentru cei care inca nu au cunostinta de inovatii.


Blogurile devin canale de comunicare bidirectionale. Este o noua era a comunicarii, dar cred ca este si cea mai naturala", completeaza Manafu.


Un mesaj este mai puternic daca foloseste un mix de medii


Comparand parerea specialistilor in domeniu si incercand inglobarea parerii acestora cu privire la legatura dintre media clasica (TV, presa scrisa, radio) si retelele sociale, in ceea ce priveste lansarea unei campanii de promovare, a reiesit ca acestea sunt, de fapt, cele doua fete ale aceleiasi monede.


Printr-o analiza mai amanuntita, Mugur Patrascu, Managing Partner iLeo, schimba perspectiva avuta asupra relatiei media traditionala media digitala, anume ca ar fi o dependenta intre cele doua, mai ales cand vine vorba de promovarea unui produs.


Domnia sa a adus un contraargument, schimband cu totul datele problemei, precizand ca dependenta nu este termenul potrivit, ci integrare.




"Internetul este, poate, astazi cea mai buna oglinda a ceea ce reprezinti tu. Trebuie doar sa stii sa il folosesti in favoarea ta"  Cristian Manafu


 


"Intotdeauna, un mesaj va fi mai puternic si mai relevant cand foloseste un mix de medii, cand livreaza acelasi mesaj prin intermediul posibilitatilor si acoperirii mai multor surse media.


In orice domeniu si pentru orice obiective, o integrare a mediilor va oferi o acoperire mai buna si va aduce beneficii mai mari brandului si campaniei de comunicare.


Caracteristicile si modul in care fiecare mediu ajunge la target sunt in masura sa foloseasca diferit ce are de oferit / comunicat produsul respectiv, integrarea mediilor ducand la o complementaritate a livrarii mesajului, care poate tine cont chiar si de modul si timpul in care oamenii folosesc acel mediu.


Media digitala are caracteristici diferite fata de media clasica.


Acestea tin de o multitudine de factori si obiective de comunicare, ca de exemplu: locul in care comunici (motoare de cautare, site-uri, bloguri, retele sociale, forumuri), de tipul de interactiune pe care o astepti (awareness general, click-uri, achizitie de produs, dialog, experienta), modalitatea de abordare (on-going - abordare pe motoare de cautare sau abordare de campanie - focus mare pe mai multe medii pe o anumita perioada de timp) si altele.


Media digitala este si perfect masurabila si flexibila si, ca urmare, permite o interventie aproape instantanee asupra planului de comunicare in sensul imbunatatirii si eficientizarii acestuia in timp real.


Cadrul social este in masura sa creasca loialitatea si participarea oamenilor, este un mediu in care se pot cere pareri sau se poate face cercetare de piata, se poate comunica mai ieftin (sau dimpotriva - foarte scump) si, in general, este un mediu flexibil care raspunde altor stimuli decat abordarile clasice de media", a rezumat Mugur Patrascu despre esenta care leaga media clasica de cea digitala.


Mergand si pe opinia personala, si nu doar profesionala, a celor care activeaza in mediul retelelor sociale, cu propriul sau blog de finante-banci, Dan Popa, blogger economic, afirma: "datorez social media mai mult decat i-am putut eu oferi, recunosc.


Am conturi pe mai toate retelele sociale, fara ca acest lucru sa insemne ca sunt si activ acolo. Primesc in schimb mesaje din zona social media care ma ajuta foarte mult in demersurile mele macro.


Pragmatic vorbind, social media mi-a sprijinit bruma de notorietate.


Tin cont de ceea ce mi se transmite si incerc sa imi ajustez exprimarile in functie de destinatarul mesajului".


Companiile trebuie sa comunice cu clientii, mai ales pe timp de criza

In alta ordine de idei, Cristian Manafu, prin prisma companiei Evensys, a conferintelor si atelierelor organizate de aceasta, a afirmat ca a simtit interesul crescut fata de noile media si oportunitatile pe care le poate oferi comunicatorilor, orientandu-se inspre seminarii, conferinte si traininguri, care sa ofere marketerilor si oamenilor de PR parghiile necesare pentru a initia si gestiona o comunicare efi cienta, creativa, interactiva si relevanta cu publicul-tinta.


"Nevoia de specializare exista cu siguranta, iar noi ne propunem sa aducem cei mai experimentati vorbitori care pot veni cu solutii practice, realiste si coerente la nevoile de comunicare din prezent.


Evensys are cel mai mare portofoliu de evenimente din Romania si a organizat primele evenimente despre Internet, social media si mobile.


Pe timp de criza, companiile tind sa isi tempereze vocea, din cauza restrictiilor bugetare, insa este un lucru la fel de cunoscut ca acele companii care continua sa pastreze un dialog deschis cu consumatorii sunt cele care vor castiga pe termen mediu si lung.


Parcurgem o perioada dificila din punctul de vedere al bugetelor si finantarii, dar este nevoie sa se pastreze legatura cu consumatorii.


Mediul online a oferit un canal mai ieftin, mai usor de folosit si mai rapid de comunicare pentru a face acest lucru; criza a determinat o eficacitate crescuta a cheltuielilor si de aceea retelele sociale si lumea virtuala, in general, au devenit un mijloc potrivit de interactiune", completeaza acesta.


Privind din prisma consumatorului de retele sociale si a felului in care mesajele trebuie ambalate pentru a fi bine receptionate, "retelele sociale au consumatori implicati , cu predispozitie sociala, deschisi, selectivi, puternici.


 


Mesajele trebuie, deci, sa fie oneste si clare pentru a putea fi consumate. In consecinta, creatorii de campanii de acest tip trebuie sa inteleaga bine psihologia omului activ modern, sa fie capabili sa lucreze cu nise, dar si cu audiente de masa, sa le inteleaga tututor resorturile interioare si sociale, sa le anticipeze nevoile de comunicare, sa nu le creeze presiuni sau senzatia de obligatie.


Cam la acesti parametri trebuie construita comunicarea.


Piata romaneasca este inca la inceput, dar se dezvolta, nu este izolata de piata mondiala… e greu sa-l tii pe consumatorul roman sa nu se duca pe site-urile internationale sa-si ia informatia de care are nevoie.


Asa ca, trebuie multa inventivitate si strategie pentru a avea acces la o cantitate de timp cat mai mare din rezerva lui zilnica", a concluzionat Madalina Balasescu.



"Together for your business" este o sectiune sustinuta editorial de Camera de Comert si Industrie a Romaniei



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 6263 ori