Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Editorial. Traian Badulescu - Litoralul romanesc in ofensiva

Editorial. Traian Badulescu - Litoralul romanesc in ofensiva
In weeek-end am fost pe Litoralul romanesc, unde am participat la un infotrip organizat de Bibi Touring - unul dinte principalii touroperatori specializati pe turism intern si ANAT - Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism.

Este cel de-al doilea an in care toti marii touroperatori de turism intern organizeaza infotripuri proprii, dedicate promovarii litoralului romanesc, in aceeasi perioada, alaturi de ANAT si Asociatia de Promovare si Dezvoltare Turistica Litoral - Delta Dunarii.

Voi aminti toti acesti touroperatori, pentru ca merita: Mareea, Eximtur, Paradis - Vacante de Vis, Accent Travel & Events, Bibi Touring, Happy Tour, Intertour, Discovery, Paralela 45. Toate aceste firme au reusit sa stranga la un loc 700 de agenti de turism si peste 50 de jurnalisti si de bloggeri.

Am tras mai multe concluzii, dintre care majoritatea sunt, din fericire, pozitive. In primul si in primul rand, ma bucura faptul ca litoralul romanesc ramane produsul turistic numarul unu in optiunile romanilor si este coerent promovat si vandut de catre agentiile de turism. Peste 80% dintre turistii care opteaza pentru litoral achizitioneaza pachetele turistice de la agentiile specializate.

Touroperatorii anunta o crestere foarte mare a cererii pentru litoral. Potrivit Luciei Morariu, presedintele ANAT, cererea pentru litoral a crescut, pana la ora actuala, cu 30% fata de anul precedent. De asemenea, inscrierile timpurii au inregistrat o evolutie de 40%. Este drept, 95% dintre acesti turisti sunt romani.

Numarul investitiilor de calitate creste, de asemenea. Am observat urmatorul fenomen: multe dintre hotelurile care fusesera vandute unor firme care nu aveau deloc de-a face cu turismul au fost recumparate de catre oameni de turism si... schimbarea s-a vazut imediat. Astfel de hoteluri se afla in toate statiunile, pornind de la Mamaia pana la Eforie Nord, Costinesti ori Neptun-Olimp. Este drept, cu o floare nu se face primavara, insa apar din ce in ce mai multe flori.

Investitii de 120 milioane de euro in Mamaia

Primarul Constantei, Radu Mazare, a anuntat investitii de 120 de milioane de euro, din fonduri europene, pentru statiunea Mamaia, prevazute pentru urmatorii doi ani. Aceste investitii presupun refacerea si largirea plajelor, crearea a doua insule artificiale, amenajarea unui port touristic in nordul statiunii.

Cu toate excentricitatile care il caracterizeaza, Radu Mazare a reusit sa pozitioneze Mamaia pe harta romaneasca si chiar a Europei drept o statiune a distractiei si a evenimentelor. Este clar, sudul Litoralului mai are inca de lucru pentru a se pozitiona drept o zona dedicata odihnei, familiilor, turismului balnear si de spa.

In anii 60-70, litoralul romanesc a prins pentru ca majoritatea hotelurilor erau noi si foarte moderne pentru acea perioada, si asta la nivel international, iar preturile erau foarte mici. Riviera romaneasca era cea mai buna din fostul bloc comunist, iar vesticii veneau datorita preturilor imbatabile.

Romania avea, oricum, nevoie de valuta. In prezent, este mult mai greu sa fii competitiv, cand libertatea de circulatie este mult mai mare, avem concurenta destinatiilor mediteraneene, care au alta clima, alt tip de litoral, palmieri etc., ori a Bulgariei, care a lucrat permanent cu touroperatorii germani si internationali si s-au pozitionat ca destinatie de all inclusive.

Turismul balnea si SPA, sansa Romaniei

Astfel ca trebuie sa ne repozitionam, iar distractia, evenimentele (de la festivaluri pana la cele corporate din extrasezon ) si partea de turism balnear si de spa pot fi o sansa daca sunt promovate agresiv.

Unii hotelieri sustin ca nu au nevoie de turisti straini, pentru ca acestia sunt pretentiosi dar in acelasi timp platesc mai putin decat romanii. Dar ce ne facem, pentru ca in acelasi timp tot hotelierii se plang de faptul ca sezonul e foarte scurt - maxim 3 luni.

Daca am primi turisti straini, sezonul s-a putea prelungi, deschizandu-se in aprilie si inchizandu-se in octombrie, deoarece multi turisti nordici, germani sau rusi prefera perioadele de extrasezon pentru sejururi. Romanii, nu.
Oricum, sunt mai multi hotelieri care au inceput sa deschida in perioada de Paste si sunt hotarati sa inchida pe 1 octombrie.

Ca aspect negativ, pot sublinia inca lipsa de ospitalitate a unor angajati sau manageri, care se vede ca nu isi iubesc munca sau o fac fortat. Am intalnit o situatie cu care ma confrunt de ani de zile: sunt hotelieri care, atunci cand primesc vizita agentilor de turism, se plang ca nu au fost anuntati ori se poarta cu ei militareste. De parca nu ar dori de loc sa vanda. Iar hotelurile lor sunt cam goale. Oare de ce? Din fericire, acestia sunt din ce in ce mai putini. Economia de piata isi va spune cuvantul.

Litoralul romanesc, pe harta internationala in 5 ani

Cred ca litoralul romanesc va reintra, in cel mult 5 ani, si pe harta internationala. Momentan, este bine ca a fost redescoperit de romani. Agentiile de turism, impreuna cu hotelierii si cu autoritatile locale s-au luptat, de-a lungul ultimilor 5 ani mai ales, sa recastige increderea romanilor. Si aproape au reusit.

Se stie ca nu poti promova un produs daca nu crezi tu in el. Perceptia ca serviciile nu sunt de calitate a inceput sa dispara. Sper sa dispara curand si perceptia ca e scump. Pentru ca nu e, lasand la o parte optiunea unor hoteluri de 4 si 5 stele sau a cluburilor din Mamaia, dar nimeni nu obliga turistul sa faca asta. De ce merg aproape 2 milioane de romani pe litoral, an de an? Pentru ca este mai accesibil si mai ieftin. Nicaieri, nici macar in Bulgaria, nu poti petrece o saptamana in conditii decente la un pret sub 200 de euro, la 2 sau chiar 3 stele.

Specialistii Organizatiei Mondiale a Turismului si ai Consiliului Mondial al Turismului si Calatoriilor ne recomandau, acum cativa ani, sa uitam de litoral pe planul promovarii externe. Cel putin pentru moment, nefiind competitivi. Poate ca aveau dreptate, dar ce ne facem cand litoralul are aproape 40% din capacitatea de cazare a Romaniei si reprezinta cea mai buna forma de turism de masa?

Concluzia mea e ca Romania si romanii au reinceput sa creada in litoralul romanesc. Vad de la an la an mai putin negativism. Drumul este inca lung, dar parca-parca se vede luminita de la capatul tunelului.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2216 ori