Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Vosganian: Decat sa perfectionam legislatia achizitiilor publice, mai bine privatizam sectorul de stat

Vosganian: Decat sa perfectionam legislatia achizitiilor publice, mai bine privatizam sectorul de stat


Privatizarea sectorului de stat este de preferat incercarii de perfectionare a legislatiei achizitiilor publice, a declarat, joi, ministrul Economiei, Varujan Vosganian.

In opinia acestuia, pentru rezolvarea problemelor cu care se confrunta sistemul achizitiilor publice, solutia cea mai buna este imbunatatirea managementului si a naturii proprietatii.

Ministrul Economiei a explicat ca problemele din acest sistem au aparut din doua motive. In primul rand, pentru ca la nivelul bugetului consolidat al statului nu au existat instrumente de masurare a eficientei cheltuirii banului public si adesea nu s-a facut o evaluare a cheltuielilor pentru a se vedea daca au avut un efect real.

In acest sens, el a dat drept exemplu cheltuielile efectuate de stat in domeniile educatiei, sanatatii, infrastructurii. Desi acestea, la nivel nominal, s-au triplat uneori, iar in termeni reali s-au dublat, efectele asupra societatii romanesti nu s-au vazut, a aratat Vosganian.

Un al doilea motiv este existenta sistemului economic privat al statului.

"Pe de o parte, pastram un sector economic de stat, iar pe de alta parte nu stim cum sa facem sa ne batem joc de el, sa ii cream tot felul de obstacole, astfel incat sa fim siguri ca in piata nu se va putea descurca. De exemplu, doua fabrici de produse chimice. Una privata isi realizeaza toate procedurile interne, realizeaza bugetul de venituri si cheltuieli si da drumul la treaba. Cealalta, trebuie sa prezinte datele ministerului, ministerul are vreo sase compartimente care avizeaza. Dupa ce avizeaza, se duc la Ministerul Muncii, apoi la alte doua ministere daca au incidente pe probleme de mediu sau pe dezvoltare generala, dupa care se duc, precum turcii la Constantinopol, zadarnic, sute de ani, la Ministerul Finantelor. Si mai stau si la MFP si se ajunge in situatia ca dupa sase luni bugetul de venituri si cheltuieli sa nu fie aprobat inca. Sau, daca doresc sa aiba un personal mai mare, trebuie sa ceara voie de la Guvern, de la MFP. De pilda, daca o firma are o situatie financiara precara si ia un portofoliu mai mare de comenzi, de multe ori nu i se permite sa fructifice portofoliul de comenzi si sa angajeze personal pentru ca a avut pierderi bugetare in anii anteriori", a aratat seful de la Economie.

Ordonanta 34 "ingroapa" companiile de stat in birocratie

La toate acestea, se adauga prevederile Ordonantei 34 privind atribuirea contractelor de achizitii publice. In acest sens, Vosganian a explicat care este diferenta dintre o firma privata si una cu capital de stat.

"Era gluma aia la Radio Erevan: Intreaba unul: 'Cum de-a reusit Apolodor din Damasc sa faca podul in numai un an' Si raspunsul a fost: 'Pentru ca nu exista Ordonanta 34'. Ai doua firme alaturi: una de stat, una privata. Amandoua trebuie sa cumpere un utilaj. Firma privata se duce la un targ de profil, se uita: 'Γƒsta e bun, il iau'. Firma de stat face caiete de sarcini, firma de stat, dupa ce intra in procedura, se trezeste cu contestatii, se duce sa solutioneze contestatiile, astfel incat raporturile dintre economia de stat si cea privata sunt, din aceasta perspectiva, macinate de neincrederea pe care noi, statul, o avem in noi insine.

Pe de o parte, pastram sectorul de stat si ierarhizam ministrii dupa cate companii de stat are fiecare, adica ala care are mai multe companii de stat e mai tare decat ala care are mai putine - din aceasta perspectiva vreau sa va spun ca ministrul Economiei din Marea Britanie este unul dintre cei mai slabi ministri, pentru ca nu are companii in subordine. La noi, ministrii sunt vazuti ca un fel de superdirectori. Cine are mai multe companii, e mai tare. In aceasta perspectiva, parerea mea este ca, in loc sa cautam sa perfectionam legislatia achizitiilor publice, mai bine privatizam sectorul de stat si cu asta ne-am izbavit si noi si ii izbavim si pe ei", a spus ministrul.

Mecanismele economiei de piata sunt cele mai bune mijloace de eficientizare a sistemului de achizitii publice, si nu aglomerarea regulilor, crede acesta.

"Mesajul meu este ca trebuie sa familiarizam sistemul achizitiilor publice cu mentalitatile, procedurile si discernamantul economiei de piata. Putem face din aceasta ordonanta (34 din 2006 - n.r.) o modalitate abrupta a gandirii etatiste de a se insinua prin niste mecanisme care, altminteri, trebuie sa fie flexibile, spontane, intuitive, ale economiei de piata. Leacul pentru noi nu este aglomerarea regulilor, ci urmarea regulilor mecanismelor de piata. Ele sunt cele mai bune mijloace de preventie in cazul coruptiei, sunt cele mai bune mijloace de eficientizare in cazul achizitiilor. De aceea, hai sa pornim invers: nu de la stat spre piata, ci de la piata catre stat. Sa facem in asa fel incat nu statul sa intre cat mai adanc in mecanismele de piata, ci mecanismele de piata sa intre cat mai adanc in sectorul pe care noi il aparam ca fiind al statului, si in care putem sa ne plasam oameni, in care putem sa intervenim la licitatii si in care putem sa cultivam o mentalitate care, din pacate, in loc sa schimbe lucrurile, le-ar putea croniciza", a spus Vosganian.

In opinia acestuia, miezul problemei nu este acela ca nu ar fi bune reglementarile in sectorul economic privat al statului, ci ca exista un sector economic privat al statului.

"Putem spune noi cu mana pe inima ca managementul privat a fost o solutie, putem noi cu mana pe inima sa spunem ca nu au existat influente politice sau ca nu exista in continuare influente politice si ca, in clipa in care tu decizi sa respecti toate criteriile de selectie, nu intri oarecum in contradictie cu alti colegi din siajul politic? De aceea, pentru a evita toate aceste probleme, trebuie nu sa complicam procedurile, ci sa simplificam natura proprietatii si sa privatizam", a subliniat oficialul ME.

Firmele de asigurari, o solutie pentru contractele publice

Potrivit lui Varujan Vosganian, pentru a rezolva aceste probleme, ar trebui sa cautam solutiile in privatizare, in crearea unui sistem de follow-up pentru cheltuirea banului public si, eventual, intr-o formula economica.

"De pilda, in situatia in care avem cheltuieli de infrastructura, ar fi suficient sa obligam contractele sa aiba la randul lor asigurare si firmele de asigurare vor fi, astfel, principalul supraveghetor al calitatii, pentru ca o firma de asigurari nu va permite ca la o sosea, in loc de asfalt sa pui branza de vaci, pentru ca in situatia in care se va gauri soseaua, firma de asigurari va trebui sa despagubeasca. Deci, pana la urma, solutia vine tot de la economia privata", a conchis ministrul.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Agerpres
Articol citit de 897 ori