Premierul Tariceanu a admis, la finalul unei dezbateri despre taxa auto, ca noua legislatie pe acest subiect nu se refera la masinile vechi inmatriculate deja, avertizandu-i pe posesorii de autoturisme non-euro ca ar putea fi obligati de UE sa le retraga din circulatie dupa 2011.
In
cadrul unei dezbateri publice despre noua varianta de taxa auto
organizata de Guvern si de Academia de Advocacy, Premierul si-a reluat
argumentele pentru necesitatea introducerii taxei. "Romania, ca tara
moderna, europeana, nu poate sa neglijeze problemele de mediu cu care
ne confruntam, care afecteaza nu numai mediul, ci si sanatatea
generatiei actuale si viitoare", a declarat Tariceanu, citat de NewsIn.
Intrebat ce argumente
l-au impresionat mai mult in cadrul dezbaterii, Tariceanu s-a aratat
impresionat de un cetatean din Busteni care aratase ca platise o taxa
de aproape 2000 de euro pentru o masina proaspat inmatriculata in timp
ce vecinul sau, detinator al unui Aro care polueaza la fel ca un
camion, nu plateste nimic.
In
context, premierul a recunoscut ca dupa implementarea taxei auto,
urmatorul pas ar fi gasirea unor solutii pentru masinile aflate deja in
uz si care polueaza chiar mai mult decat cele abia inmatriculate. "Ce
facem cu aceste masini pentru ca daca aplicam principiul poluatorul
plateste, ce facem cu autovehiculele care sunt in circulatie? Aici avem
o problema care nu e de neglijat.
Proiectul actual nu are o
reglementare pentru parcul existent, ci numai pentru ceea ce intra ca
vehicule introduse nou in parcul auto existent. Trebuie sa subliniez ca
exista o masura de stimulare a innoirii parcului auto care intra in al
patrulea an si care a permis eliminarea masinilor vechi si poluante si
care va continua", a aratat Tariceanu.
Premierul
i-a avertizat pe detinatorii de masini noneuro ca ar putea fi obligati
de UE dupa 2011 sa si le retraga din circulatie. "Probabil la nivelul
UE, este o atentionare pe care o fac tuturor detinatorilor de
masini non-euro, de la 1 ianuarie 2011 este posibila adoptarea unei
directive a UE pentru scoaterea acestor masini din circulatie", a
atentionat el.
Dupa
declaratiile de presa, Tariceanu a fost abordat de un cetatean din
Moldova, care i-a spus ca nu este de acord cu aceasta taxa si ca se
simte umilit. Premierul i-a explicat acestuia ca taxa nu e atat de
inalta si ca a fost introdusa pentru ca cineva trebuie "sa deconteze
pentru padurile pe care le distrugem, pentru sanatatea dvs".
Guvernul
a discutat saptamana trecuta, in prima lectura, textul actului normativ
referitor la taxa auto, aceasta fiind a treia forma a taxei, elaborata
de autoritatile de la Bucuresti.
Taxa
de prima inmatriculare a devenit, in 2007, obiectul unei proceduri de
incalcare a Tratatului de aderare. Intre timp, autoritatile romane au
avut mai multe runde de negocieri cu reprezentantii Comisiei Europene,
pe diverse proiecte privind calcularea taxei auto.
Ultima
revizuire a taxei de prima inmatriculare, cea de-a treia, a fost facuta
dupa ce Camera Deputatilor a adoptat, la mijlocul lunii februarie,
motiunea simpla a PD-L - "Anulati taxa de prima inmatriculare!", cu 158
de voturi pentru. Ulterior, atat premierul Tariceanu cat si ministrul
Finantelor, Varujan Vosganian, au declarat ca Executivul va lua in
calcul prevederile motiunii.