Adio, cota unica!

Miercuri, 16 Mai 2012, ora 08:02
2430 citiri
Adio, cota unica!

Premierul Victor Ponta a anuntat relaxarea fiscalitatii salariilor si a contributiilor pe munca. Nu de luna viitoare, ci de anul viitor. Marea intrebare este cum va raspunde economia?

Scaderea fiscalitatii va trebui sa fie compensata prin cresterea veniturilor bugetare. Fara acest fenomen, scaderea cotelor fiscale nu va putea fi mentinuta.

Premierul Victor Ponta a prezentat noua propunere privind modificarile de impozitare a salariilor ca pe o combinatie intre varianta PSD si cea a PNL. Se stie ca PSD este obsedat de impozitarea progresiva, in numele echitatii sociale.

Din acest motiv, noul sistem de impozitare a salariilor ar trebui sa se transforme intr-unul progresiv prin scaderea cotei de impozitare la 8% pentru veniturile salariale mici si a unei cote de 10% pentru salariile medii.

Deocamdata, nivelurile la care se vor aplica noile cote reduse nu sunt definite. La randul lui, PNL nu vrea sa auda de cresterea nivelului cotei unice, ceea ce, prin proiectul prezentat de premier, se si intampla. In felul acesta, se impaca si capra si varza, adica si PNL, si PSD. Toate bune si frumoase. Angajatii si angajatorii nu vor putea decat sa se bucure de relaxarea fiscalitatii pe salarii.

In al doilea rand, premierul a anuntat scaderea CAS la angajator cu cinci puncte procentuale. Este o veche dorinta a mediului de afaceri romanesc care pare a se implini incepand cu anul viitor. Relaxarea fiscalitatii naste insa o mare problema: va avea loc o scadere a veniturilor bugetare in cazul aplicarii reducerilor de impozit pe salariu si a CAS? Sunt cateva necunoscute care nu ne permit sa oferim un raspuns cert la aceasta intrebare.

Ponta nu a spus tot adevarul

Probabil ca premierul Ponta nu a spus tot adevarul. Mai mult ca sigur, masurile anuntate vor fi insotite si de o alta decizie: cresterea salariului minim. De altfel, exista deja calcule facute care arata ca o scadere cu cinci puncte procentuale a CAS si o crestere a salariului minim la 800 de lei ar avea un efect neutru asupra bugetului asigurarilor sociale.

In sensul ca pierderea de venituri pe care o sufera bugetul prin faptul ca incaseaza mai putin prin reducerea cotei de contributie se compenseaza prin cresterea incasarilor care vin din marirea salariului minim. Cat de fericiti vor fi angajatorii in acest caz?

Este greu de spus, pentru ca o parte importanta din salariile platite in economia romaneasca se inghesuie inca in zona minima (din motive lesne de banuit) si automat prin cresterea salariului minim contributiile datorate catre bugetul asigurarilor sociale vor fi mai mari. Una peste alta, cele doua masuri, cresterea salariului minim si scaderea CAS, dau satisfactie sindicatelor si sunt un imbold pentru angajatori de a aduce locurile de munca din economia neagra in zona fiscalizata.

O problema complicata: situatia bugetului de stat

O problema mai complicata este situatia bugetului de stat. O reducere a impozitului pe salarii pana la 8% si respectiv 10% va avea cu siguranta efecte asupra incasarilor bugetare. In medie, scaderea fiscalitatii pe salarii este de 35-40%, daca luam in calcul o scadere de la 16% la o medie de 10%. Este un procentaj mare daca ne gandim ca majoritatea salariilor din economia romaneasca vor beneficia de reduceri de fiscalitate si daca ne gandim ca bugetul de stat se sprijina copios pe capitolul de venituri legate de impozitarea salariilor.

Spre exemplu, cresterea taxei pe valoarea adaugata cu 25%, de la 19% la 24%, a crescut veniturile bugetare din TVA cu aproape un sfert fata de momentul anterior cotei de TVA de 19%. Din acest punct de vedere, scaderea impozitarii salariilor ar putea sa aduca o scadere a veniturile bugetare.

Cand economia sfideaza aritmetica simpla

Exista insa si situatii in care economia a sfidat aritmetica simpla. Un exemplu incurajator in acest sens este cel al introducerii cotei unice. In anul 2005, atunci cand s-a aplicat cota unica de 16% a impozitarii veniturilor a fost vorba despre o scadere a fiscalitatii. Sa ne aducem aminte ca inainte de aplicarea cotei unice, rata marginala, cea mai inalta cota de impozitare a unui salariu mare, era de 40%. Asadar, este clar ca introducerea cotei unice a insemnat o relaxare a fiscalitatii, dincolo de simplificarea metodologica pe care a adus-o.

Dar, in cateva luni, o spun responsabilii bugetari din acea perioada, veniturile bugetare au ajuns la nivelul de dinainte de aplicarea cotei unice. Explicatia? Putem intelege ca noua impozitare a adus in economia fiscalizata noi de locuri de munca.

Se va intampla la fel si anul viitor? Este dificil de anticipat. Argumentele impotriva ideii sunt legate de faptul ca economia romaneasca nu mai este cea din anul 2005. In acea perioada, locurile de munca la negru erau mai numeroase decat astazi. Chiar daca ultimii ani de criza economica a trimis multe locuri de munca spre economia nefiscalizata.

Celebrele actiuni ale guvernului Boc de lupta cu munca la negru nu au adus rezultate vizibile la bugetul de stat, ci poate doar in statistica oficiala. Cifrele economiei subterane din domeniul angajarilor sunt deja estimate. Consiliul fiscal, presedintele Traian Basescu, studiile de specialitate arata ca 800.000 de oameni lucreaza in zona nefiscalizata. Relaxarea fiscalitatii va aduce, fara indoiala, o trecere din economia invizibila in cea vizibila a unui numar de locuri de munca. Este insa dificil de spus cat de mare va fi numarul acesta.

Salariul minim de 800 de lei nu este suficient

Este posibil ca ridicarea salariului minim pana la 800 lei sa nu fie suficienta. Se poate sa asistam, anul viitor, la o crestere chiar mai mare a salariului minim, pentru ca nu se poate miza pe doar pe conformarea voluntara a angajatorilor. De asemenea, va trebui sa urmarim in ce masura se va implementa si cu ce succes ideea taxarii averilor mari.

O discutie intreaga este legata de impactul masurilor de relaxare fiscala asupra salariilor. Angajatorii vor fi tentati ca beneficiile obtinute pe seama reducerii fiscalitatii sa le pastreze pentru companie, dupa o perioada lunga de criza economica. La randul lor, angajatii, prin intermediul sindicatelor, vor presa pentru a obtine o crestere salariala. Probabil ca problema se va transa in functie de forta sindicatelor si de situatia economica in care se afla compania sau ramura in care activeaza firma.

Este limpede ca ideea premierului Ponta are si o pronuntata miza electorala. Victor Ponta isi propune ca aceste masuri, dorite de angajati si angajatori, sa fie aplicate de un viitor guvern si nu de actualul Executiv. Totusi, pentru a se ajunge la un viitor guvern Ponta este nevoie ca USL sa castige alegerile generale de anul acesta cu un scor electoral suficient de mare incat sa poata forma un nou guvern. De aceea, anuntul premierului este in sine un demers cat se poate de politic si electoral, nu doar economic.

#cota unica salarii Romania, #gota unica guvern Ponta, #cota progresiva salarii, #salariu minim Romania , #Guvern