Site-urile romanesti, certate cu celularele

Luni, 21 Aprilie 2008, ora 00:46
1940 citiri
Site-urile romanesti, certate cu celularele

In Romania exista foarte putine organisme media, companii sau institutii care au site-urile adaptate pentru a fi vizualizate cu usurinta si de pe telefonul mobil. Zilnic, numarul celor care se conecteaza la internet folosind terminale mobile este in continua crestere.

La sfarsitul anului trecut, ghidul

Oficiului de Statistica al Uniunii Europene - Eurostat, estima ca peste 700.000

de romani se conecteaza la internet de pe telefonul mobil. Mai mult, la nivel

mondial se da o adevarata lupta intre companii precum Google, Yahoo! sau

Microsoft, pentru a se impune pe piata publicitatii furnizate direct pe

telefoanele mobile conectate la internet.

 

Ecranul unui telefon mobil este mult mai

mic decat cel al unui computer, astfel, pentru a distinge informatia de pe un

site, este nevoie ca ea sa fie optimizata pentru acesta. Primele portaluri

optimizate pentru terminalele mobile au fost lansate de operatorii mobili

Orange, Vodafone, Zapp si Cosmote, respectiv Orange World, Vodafone Live,

ZappMobile Portal si i-mode.

 

Si alti jucatori telecom si-au anuntat

intentia optimizarii site-urilor pentru a fi vizualizate de pe mobile. „In

acest moment site-ul companiei nu ofera o versiune adaptata pentru a fi citita

pe suport mobil, dar intentionam ca, in curand, sa implementa m o asemenea functie“,

ne-au declarat reprezentantii Romtelecom, cel mai mare operator de telefonie

fixa din Romania.

 

Arbitrul telecom a ramas in urma

 

In acest moment, nici institutia statului

care se ocupa de reglementarea pietei telecom, respectiv Autoritatea Nationala

de Reglementare in Comunicatii si Tehnologia Informatiei (ANRCTI), nu are

site-ul pregatit pentru a fi accesat de pe telefoanele mobile.

 

„Desfasuram chiar in aceasta perioada o

licitatie deschisa, in vederea atribuirii unui contract de servicii de

programare software pentru realizarea unei noi pagini de internet a Autoritatii.

Printre cerintele din caietul de sarcini, este mentionata si optimizarea continutului

pentru Internet Mobile“, ne-a declarat Dan Georgescu, presedintele ANRCTI.

 

Media ignora o piata importanta

 

Presa romaneasca ar putea beneficia de pe

urma cresterii numarului celor care acceseaza internetul de pe terminale

mobile, pentru a atrage cat mai multi cititori. Conform Trafic.ro, peste 36%

dintre cei care acceseaza internetul de pe mobil o fac pentru a vizita

site-urile de stiri, fara a le include aici pe cele specializate pe sport.

 

Exista insa numai cateva publicatii care au

site-ul adaptat si pentru telefoanele mobile. Este vorba de doua cotidiene

financiare, „Ziarul Financiar“ (mobil.zf.ro) si Business Standard

(m.standard.ro). Majoritatea internautilor „mobili“ citesc pe telefon site-ul

normal, destinat computerelor al unei publicatii sau televiziuni, care este

greu de explorat de pe un dispozitiv mobil.

 

Magazinele virtuale nu vand pe telefonul

mobil

 

Nici magazinele on-line nu au acordat un

gir prea mare celor ce navigheaza pe internet de pe telefonul mobil.

Reprezentantii OneStop.ro ne-au spus insa ca dezvoltarea unei variante pentru

mobile a site-ului face parte din planurile de dezvoltare pentru 2008.

 

„Din pacate, site-ul nostru nu are inca

versiune pentru mobil. E o dezvoltare care face parte din planurile noastre pe

2008 si cu siguranta ne-ar aduce multe avantaje. In momentul cand vom avea

versiunea pentru telefon mobil, practic vom trece de la «on-line shopping» la

«mobile shopping»“, ne-au spus reprezentantii OneStop.ro.