Ancheta MTS, o farsa

Marti, 26 Iulie 2005, ora 00:22
1258 citiri

Desi au dosarul de trei saptamani, anchetatorii nu au ridicat documentele si nu au sigilat sediul MTS Leasing.

Mai multe masini burdusite cu documente si calculatoare au incercat sa dispara duminica seara de la sediul reprezentantei firmei MTS Leasing GmbH din comuna Pipera. Unul dintre pagubitii acestei firme, care supraveghea sediul societatii, a anuntat politia. Doua masini au fost oprite si sechestrate de autoritati pentru cercetari. Martorii sustin ca alte doua masini au scapat din blocajul politiei.

Duminica seara, in jurul orei 20.30, una dintre persoanele pagubite de firma MTS Leasing se afla la supravegherea sediului societatii cu pricina, incercand sa surprinda orice miscare suspecta. Nu mica i-a fost mirarea cand pe usa proprietatii inchiriate de firma MTS Leasing de la fostul antrenor al echipei nationale a Romaniei, Anghel Iordanescu, intra patru masini. Trei dube si un Jeep Grand Cherokee cu numar de Germania. Vazand ca se incarca documente si calculatoare, omul a sunat la Politie. Mai multe echipaje s-au deplasat in zona Pipera, incercand sa opreasca masinile cu pricina. Au oprit doua dintre ele: o duba cu numarul SB 05 LXT si Jeep-ul Grand Cherokee cu numarul de Germania HGSK 9630. Surse din randul anchetatorilor sustin ca masina cu numar de Sibiu este proprietatea firmei SC Cristiana Sim SRL, iar Jeep-ul apartine unei prietene de-a unuia dintre fiii patronului de la MTS Leasing. Surse judiciare ne-au declarat ca nici una dintre cele patru persoane care se aflau in masinile oprite de politie nu a fost retinuta, in schimb, duba burdusita cu acte si calculatoare sustrase de la sediul MTS Leasing a fost indisponibilizata. Procurorii Directiei de Investigare a Crimei Organizate si Terorism din Parchetul General urmeaza sa ia la puricat toate aceste documente.

De ce nu a fost sigilat sediul firmei?

Actiunea de duminica seara este cu atat mai suspecta, cu cat anchetatorii au permis sustragerea arhivei MTS Leasing prin simplul fapt ca nu au dispus sigilarea sediului firmei din momentul in care au declansat ancheta penala. Reamintim ca MTS Leasing GmbH a intrat in incapacitate de plata, activitatea companiei fiind preluata, incepand cu 19 iulie, de un judecator sindic german. Astfel, orice decizie va trebui luata doar cu acordul noului administrator, avocatul Georg Bernsau. Pe de alta parte, Andrei Danga, administratorul Activ Line, firma care a virat in conturile MTS Leasing suma de 358.685 de euro pentru a deveni francizor al companiei germane, a declarat ca MTS Leasing a cerut intrarea in incapacitate de plata in data de 6 iulie. Conform legii germane, MTS Leasing ar fi avut la dispozitie doua saptamani pentru a incerca o redresare a activitatii.

Contract cu cantec

In scopul recuperarii banilor, de catre Active Line, respectiv cei peste 250.000 de euro platiti ca taxa de management si 100.000 ca taxa de franciza, firma a incheiat, pe 14 iulie, o intelegere cu MTS Leasing. Compania germana urma sa cesioneze acestei societati contracte de leasing in limita banilor datorati. Actul a fost semnat in data de 14 iulie, cu toate ca, dintr-o greseala, pe documente apare data de 14 iunie. Portofoliul cedat urma sa fie compus, in mod egal, din cladiri finalizate, cladiri aflate in curs de constructie dar si din cladiri abia incepute, dar a caror valoare era echivalenta cu avansul platit de utilizatori.

Astfel, clientii acestor contracte si-ar fi continuat constructiile, doar ca ratele lunare urmau sa fie platite catre firma Active Line. O alta varianta pentru salvarea MTS Leasing era obtinerea de surse de finantare. S-a propus preluarea portofoliului de catre o firma romaneasca, respectiv Sovereign Leasing, la care urma sa devina actionar Active Line si, optional, MTS Leasing.

Incercari disperate

Prin faptul ca noul finantator era rezident in Romania, Sovereign Leasing putea avea acces la fonduri pentru continuarea constructiilor, de la banci din Romania, urmand ca acestea sa fie garantate cu banii ce urmau sa fie incasati din contractele deja onorate. In aceste conditii, MTS Leasing si-ar fi putut continua activitatea.

Reprezentantii Active Line sustin ca demersurile pentru redresarea MTS Leasing au esuat din cauza ca nu puteau fi acceptate ca si garantii imobilele din Romania. Totodata au cerut judecatorului sindic sa confirme sau sa infirme valabilitatea actului semnat la 14 iulie. Judecatorul sindic ar putea inchide afacerea MTS Leasing fara pierderi semnificative, prin gasirea unor noi finantatori. Pagubitii MTS Leasing spun ca actul semnat pe 14 iunie dovedeste ca, desi oficialii germani cunosteau situatia financiara critica in care se afla firma, au continuat campania agresiva de francizare pe piata romaneasca.

Mai mult decat atat, in intervalul iunie-iulie, MTS Leasing a incasat bani in baza unor protocoale semnate cu cei interesati sa obtina franciza.

Teapa de peste 50 milioane de euro

Sursele mai afirma ca Mathias Metzen, directorul MTS Leasing-Romania, a incercat, prin firma de echipamente si servicii IT Exelcar, la care este actionar, sa incaseze de la MTS Leasing bani pentru niste servicii care nu au existat. Faptul ca banii achitati ca avans pentru constructie au ajuns intr-un cont din Germania al Bancii Frankfurter Volksbank diferit fata de cel in care se varsau banii pentru constructii a alimentat si mai mult suspiciunea pagubitilor. In total se pare ca ar fi vorba de un prejudiciu de peste 50 milioane de euro.

Autori: Eduard Pascu, Ion Alexandru, Dan Badea

Gardianul