Butoiul diesel al lumii da pe dinafara: China are prea multa motorina si prea putina cerere

Joi, 24 Septembrie 2015, ora 16:32
7375 citiri
Butoiul diesel al lumii da pe dinafara: China are prea multa motorina si prea putina cerere
Foto: Pixabay

Pe langa toate celelalte materii prime din China care inunda piata globala, un loc aparte incepe sa il ocupe si combustibilul diesel. Luna trecuta, China a inregistrat un record la exportul de motorina, starnind ingrijorarea analistilor.

Fata de august 2014, exportul de combustibil diesel a crescut cu 77%. Pe langa motorina, o cantitate nemaintalnita de aluminiu si otel a fost expediata din China pe alte continente, relateaza agentia Bloomberg.

Supraproductie

Dupa ani in sir de expansiune economica, China s-a trezit fara o cerere mare de carburanti si materiale de constructii pe piata interna, in timp ca fabricile sale se zbat sub presiunea stocurilor accumulate in timp.

"O parte din fenomen poate fi explicat de scaderea cererii intr-un moment in care companiile asteptau o dezvoltare a pietei, asa ca stocurile create s-au tot acumulat.

Pe masura ce cererea scade se intalneste o supracapacitate pe piata interna, iar producatorii se vad nevoiti sa exporte", sustine Ivan Szpakowski, analist de piata Citigroup Hong Kong.

Exporturile Chinei agraveaza suprasaturarea pietei globale, preturile pentru materii prime fiind deja la cel mai scazut nivel din ultimii 7 ani.

Deja alti producatori de otel si aluminiu din lumea intreaga au inceput sa protesteze in fata avalansei de produse prefabricate revarsate pe piata.

In timp ce exporturile de combustibil diesel ale Chinei sunt un risc constant cu care se confrunta rafinariile din restul Asiei, cantitatea suplimentara adaugata acum poate provoca dezechilibre pe o piata suprasaturata cere se intinde din Singapore pana in Europa si Statele Unite.

Profiturile inregistrate in sectorul de rafinare din Asia, estimate conform datelor de pe piata din Singapore, au scazut cu 30% in ultimul an pe masura ce China, India si statele din Orientul Mijlociu au inundat piata cu carburanti, a remarcat Ehsan Ul-Haq, analist al KBC Advanced Technologies, Londra.

Oceanul planetar diesel

"Lumea se transforma intr-un ocean de motorina. Cererea din China nu s-a ridicat la nivelul asteptarilor, prin urmare rafinariile de acolo s-au orientat spre export", explica Ul-Haq.

Exportul de carburanti din China a depasit orice record luna trecuta, cand 722.516 de tone de carburant diesel, aproximativ 175.000 de barili, a fost expediat zilnic catre alte piete, dupa cum arata cifrele Administratiei Generale a Vamilor din Beijing.

O estimare comuna a ICIS China si JBC Energy arata ca nivelul exporturilor zilnice ar putea sa se ridice pana la 250.000 de barili in cursul acestui an.

"In mod inevitabil acest lucru va anula orice sansa de crestere a profitului din rafinare pe piata din Asia", explica David Wech, director JBC Energy Viena.

Surplusul de carburant diesel are toate sansele sa ramana o constanta a pietei globale, mai ales pe fondul recentului scandal Volkswagen care ar putea afecta cererea pentru acest tip de combustibil, opineaza si Gareth Lewis-Davies, analist BNP Paribas Londra.

11 milioane de autoturisme Volkswagen cu motorizare diesel sunt implicate pana acum intr-un scandal privind depasirea nivelului de noxe admise pe mai multe piete.

"In cazul in care, ca o consecinta a scandalului Volkswagen, cererea de produse petroliere rafinate se va diminua, inseamna ca va lua si mai mult timp pentru eliminarea cantitatilor suplimentare existente deja in piata. Iar asta va avea un efect pe termen lung asupra rafinariilor", spune Lewis-Davies.

#piata carburanti, #piata suprasaturata, #export carburanti China, #profit rafinarii, #scandal Volkswagen , #Profit