'Made in Germany' nu mai e de incredere. Volkswagen loveste economia nemteasca in cel mai sensibil punct

Joi, 24 Septembrie 2015, ora 11:22
4287 citiri
'Made in Germany' nu mai e de incredere. Volkswagen loveste economia nemteasca in cel mai sensibil punct
Foto: Pixabay

Toate amanuntele care ies la iveala in cazul scandalului poluarii provocate de masinile VW ameninta sa destabilizeze intreg esafodajul economic si politic al Germaniei, iar analistii cred ca acesta poate provoca o criza de proportii in cea mai mare economie a Europei.

Volkswagen este cel mai mare producator auto al Germaniei si, totodata, cel mai mare angajator din tara, cu peste 270.000 de salariati, la care se adauga si cei ai furnizorilor. O eventuala prabusire a gigantului auto poate avea un impact serios asupra economiei germane, remarca Reuters.

Risc de proportii

"Dintr-odata, Volkswagen s-a transformat intr-un risc de proportii pentru Germania, unul mai mare chiar decat criza datoriilor Greciei", remarca economistul sef al ING, Carsten Brzeski.

"Daca vanzarile Volkswagen vor inregistra o scadere pe piata din Statele Unite acest lucru va fi resimtit in intreaga economie germana", a adaugat economistul ING.

Anul trecut, VW a vandut 600.000 de masini pe piata americana, aproximativ 6% din totalul de 9,5 milioane de unitati auto comercializate de companie la nivel global.

Pericolul cel mai mare vine din partea Agentiei de Protectie a Mediului din Statele Unite care ameninta firma cu amenzi in cuantum de 18 miliarde de dolari, suma care depaseste profitul operational al companiei din 2014.

Este drept ca Volkswagen detine o rezerva cash de 21 de miliarde de euro (24 de miliarde de dolari) care acopera o eventuala amenda record dictata de guvernul SUA, dar aceasta nu va reusi sa anuleze si urmarile scandalului.

Lovitura prin ricoseu

Exista temeri ca si ceilalti doi giganti auto din Germania, Daimler si BMW, ar putea suferi in urma dezastrului din curtea VW, desi nu sunt semne ca vreuna din cele doua companii ar fi incercat sa triseze in timpul testelor de mediu.

O ingrijorare in acest sens este resimtita si de oficialii de la Berlin care au declarat, miercuri, ca industria auto ramane pilonul central al economiei germane.

"Este o industrie extrem de inovativa si de succes pentru Germania. Asigura si foarte multe locuri de munca", a explicat unul dintre purtatorii de cuvant ai Ministerului Economiei.

Dar analistii arata ca exact dependenta prea mare a economiei de industria auto pericliteaza in acest moment stabilitatea Germaniei.

Previziunea de crestere economica de 1,8% pentru anul in curs este deja serios amenintata de lentoarea inregistrata in economia chineza.

"Daca vanzarile industriei auto scad, acest lucru ii va afecta pe furnizori si, prin ei, intreaga economie germana", considera expertul in industrie Martin Gornig, reprezentant al think tankului DIW.

In 2014, numarul angajatilor din industria auto a fost de 775.000 de persoane, aproximativ 2% din forta de munca a tarii.

Pe deasupra, industria auto si cea a pieselor auto profitabile ramuri reprezentate in exporturile Germaniei.

Cele doua sectoare au vandut peste granita marfuri in valoare de 200 miliarde de euro numai in cursul anului trecut. Suma reprezinta aproape 20% din totalul exporturilor facute de Germania in 2014.

"Scandalul acesta nu-i un fleac. Economia germana a fost lovita direct in inima", spune si Michael Huether, directorul institutului economic IW.

Eticheta negativa

Alte voci din mediul economic sustin insa ca nu ar trebui exagerat impactul pe care un scandal vizand o singura companie il poate avea asupra unei intregi economii.

"Nu cred ca industria auto din Germania va fi pusa la gramada. Nici nu poate fi vorba de o recesiune cauzata de o singura companie", crede Joerg Kraemer, economist sef al Commerzbank.

De asemenea, Asociatia federala pentru comert en-gros, comert exterior si servicii (BGA) a intervenit pentru a linisti apele. "Nu exista inca o suspiciune a clientilor externi fata de eticheta Made in Germany", a precizat Andre Schwarz, director general BGA.

Acest lucru nu inseamna ca nu exita temeri pe plan intern fata de o astfel de evolutie. Tot Schwarz admite ca in randul companiilor din Germania exista o teama ca scandalul VW va declansa un efect de domino pentru toate afacerile din tara.

Unii dintre comentatori nu au putut sa nu sesizeze si ironia sortii din acest scenariu.

In vreme ce Germania a reusit sa sfideze criza datoriilor de pe continent si face fata cu succes crizei din China, factorul declansator al crizei se poate dovedi tocmai pilonul de sprijin al economiei sale.

"Este cu adevarat ironic sa constati acum ca cea mai mare amenintare vine din interior si nu din afara tarii", a mai spus Brzeski.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

Planuri mari pentru Portul Constanța. Sorin Grindeanu: ”Ne dorim extinderea cooperării cu partenerii din Emiratele Arabe Unite”
Planuri mari pentru Portul Constanța. Sorin Grindeanu: ”Ne dorim extinderea cooperării cu partenerii din Emiratele Arabe Unite”
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, afirmă vineri că mesajul pe care l-a avut în cadrul întrevederii, de la Abu Dhabi, cu cei din conducerea companiei DP World (Dubai Ports) este că ne...
Amazon spiona concurența cu o divizie secretă. Angajații companiei se dădeau drept antreprenori pentru a strânge informații
Amazon spiona concurența cu o divizie secretă. Angajații companiei se dădeau drept antreprenori pentru a strânge informații
Angajaţii Amazon au „pozat” drept comercianţi terţi pentru a aduna informaţii de la Walmart, eBay şi alţi rivali ai gigantului american. Aceștia au avut acces la sistemele concurenței...
#scandal poluare Volkswagen, #criza economica Germania, #amenda VW, #impact industrie auto , #Rezultate financiare