Nano, automobilul lumii noi

Luni, 21 Ianuarie 2008, ora 10:02
1198 citiri
Nano, automobilul lumii noi

Costa numai 2.500 de dolari si nu are nici aer conditionat, nici stergatoare de parbriz. Cea mai ieftina masina din lume, Nano, produsa de indienii de la Tata Motors, ar putea intra insa in randul masinilor care revolutioneaza piata auto, alaturi de Ford T sau celebra "Buburuza".

Lansata la 10 ianuarie, in cursul unei ceremonii mult asteptate, masina are scopul de a ajuta milioane de saraci din toata lumea sa treaca de la mijloace de transport cu doua roti la unul cu patru roti.

Numai in India, tinta automobilului e formata din cei 45 de milioane de utilizatori de scutere, care nu isi pot permite o masina mai scumpa.

"Multi vor spune ca arata ca o jucarie, dar, daca luam in considerare valoarea, cred ca masina este excelenta", a declarat revistei Time presedintele Tata Motors, Ratan Tata.

Pentru 2.500 de dolari, indienii (si, in viitor, locuitorii Asiei de Sud-Est si cei ai Africii) primesc o masinuta cu patru usi, cu roti mici, departate una de cealalta, dar aparent cu mult loc inauntru.

Motorul are doi cilindri, 624 cc si 33 CP si este amplasat in spate, amintind de celebra "Buburuza", produsa de Volkswagen.

Indicatoarele de bord sunt amplasate la mijloc si nu in fata soferului, pentru ca producatorul sa faca mai usor tranzitia la volanul pe dreapta, in momentul in care vor incepe exporturile in Asia si Africa. Nano poate atinge putin peste 95 de kilometri pe ora.

Daca in India, unde salariul clasei mijlocii este de circa 200 de dolari, aparitia pe piata a noii masini a fost primita cu bucurie, organizatiile de protectie a mediului, planificatorii urbani si chiar unii dintre competitori au avertizat ca Nano ar putea bloca drumurile deja aglomerate ale Indiei si ar creste poluarea, aflata si in prezent la un nivel ridicat.

Ratan Tata spune insa ca automobilul este in conformitate cu legile indiene, in ceea ce priveste emisiile de dioxid de carbon si chiar cu standardele europene mult mai dure - Euro 4. Emisiile sunt "mai mici decat cele produse de un scuter", spune Tata. In plus, consumul, de un litru de combustibil la 20 de kilometri, face din Nano unul dintre cele mai eficiente vehicule din India.

Un cercetator indian, Rajendra Pachauri, care a castigat anul trecut Premiul Nobel pentru Pace, impreuna cu fostul vicepresedinte american Al Gore, declara recent ca "are cosmaruri" cand se gandeste la noua masina. Nu este cazul, a spus Ratan Tata, masina nu este poluanta. El a contracarat si ingrijorarea celor care spun ca drumurile sunt deja prea aglomerate.

"Am fi, cu siguranta, ingrijorati daca vehiculul nostru ar crea un haos absolut in toata India. Dar daca exista haos si azi, iar acest lucru nu include masinile noastre, cred ca problema este legata de altceva", a spus el, la sesiunea de intrebari si raspunsuri care a urmat lansarii.

Cat despre infrastructura, aceasta este treaba autoritatilor si nu a producatorilor. "Familiile indiene sarace au si ele dreptul la ceea ce milioane de oameni considera normal in alte parti ale lumii. Li se poate nega dreptul la un mijloc de transport independent?", a intrebat presedintele Tata Motors. La cinci ani dupa ce a fost demarat procesul de productie, compania spera sa ajunga la vanzari de un milion de Nano pe an, cand aceasta va intra efectiv pe piata, la sfarsitul anului. Ratan Tata a spus ca, in ciuda cresterii costurilor de productie, pretul masinii a ramas neschimbat. "O promisiune este o promisiune", a subliniat el.

Cu mult inainte ca Nano sa fie lansata, masina a devenit un simbol al unei noi tehnologii care se dezvolta si al unui nou tip de inovatie, care permite gasirea unor modalitati ieftine, dar istete, de a rezolva probleme pentru care companiile occidentale folosesc tehnologii scumpe.

Magnatul indian spune ca masina este mai mult o evolutie decat o revolutie. "Daca ma intrebati daca e posibil sa producem o masina mai ieftina, sa spunem de 50.000 de rupii (1.300 de dolari), as spune ca este posibil. Cred ca nimic nu este imposibil", a declarat el pentru Time.

In prezent, cea mai ieftina masina din India este Suzuki Maruti, care costa circa 5.000 de dolari.Pana acum, in India, o masina costa cat sapte motociclete, iar studii realizate de Banca Mondiala arata ca aproape jumatate din totalul de 1,1 miliarde locuitori ai Indiei traiesc cu mai putin de doi dolari pe zi.

In ciuda declaratiilor lui Ratan Tata, comentatorii si presa s-au grabit sa puna Nano alaturi de masinile care au revolutionat piata auto, comparand-o cu Ford T, Volkswagen Beetle sau Fiat 500. Ford T, a carui productie a inceput in 1908, a fost primul automobil accesibil clasei mijlocii din Statele Unite, iar ideea lui Henry Ford a fost ca si oamenii care produceau acest model sa si-l poata permite. "Buburuza" Volkswagen a fost cea care a oferit acces germanilor de rand la automobil. In Italia, acest lucru l-a facut Fiat 500.

Nano ar putea fi masina care face aceasta revolutie in India. "Sunt masini, dar sunt cu numai un pas in fata scuterului", a declarat George Magliano, director in cadrul diviziei auto pentru America de Nord a companiei de cercetare Global Insights, pentru revista Forbes. Dar, pentru multi, "este diferenta dintre a merge si a conduce o masina", a spus el.

Revolutia auto

Ford T a contribuit la aparitia suburbiilor americane. Cand Henry Ford a dublat salariile muncitorilor, insemna ca cei care au produs masina isi permiteau s-o cumpere

Volkswagen Beetle a fost gandita initial ca vehiculul popular al celui de-al Treilea Reich, dar a devenit cel mai bine vandut model al tuturor timpurilor

Fiat 500, poreclit "Topolino" (Soricelul), a dus la popularizarea automobilului in Italia

Chevrolet - in 1955, brandul s-a transformat din "masina bunicutelor" in "automobilul de vis". Motorul V8 este inca in productie

Honda Civic - prima masina japoneza care a dovedit ca aceasta tara poate fi un jucator serios pe piata auto

Mini a demonstrat ca masinile pot fi mici si pot arata excelent, in acelasi timp. Sistemul sau tehnic a fost copiat de aproape toate modelele mici

Toyota Prius - sistemul hibrid electic-benzina nu mai este cel mai eficient din lume, dar este simbolul masinii ecologice

<a href=http://www.standard.ro/articol_26229/nano__automobilul_lumii_noi.html/ target=_blank>Business Standard</a>