Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Piata pieselor auto, afectata de scandalul Dieselgate

Piata pieselor auto, afectata de scandalul Dieselgate


Scandalul in care este implicata in aceasta perioada compania auto VAG (Volkswagen Automobile Group) este departe de a fi incheiat, iar efectele sale nu vor influenta numai grupul auto in sine, ci si companiile care furnizeaza piese auto pentru cele 12 marci care apartin VW.

Un procent din PIB il reprezinta exportul de piese auto catre Germania

In Romania sunt doar doi producatori de automobile - Dacia si Ford - insa chiar daca uzinele de masini nu sunt prea multe, avem un numar mare de fabrici de piese auto, iar un client important pentru ele este Germania.

Cu o industrie auto fructuoasa, Germania este un important consumator al pieselor auto fabricate in tara noastre. Exporturile catre nemti reprezinta 2,9% din totalul exporturilor romanesti si 1% din PIB-ul tarii, arata un raport al Erste Group.

Dieselgate va putea afecta aceste cifre, avand un impact important asupra economiei nationale, insa tara noastra nu este nici pe departe atat de afectata precum alte economii europene, asa cum sunt Cehia, Polonia sau Slovacia, tari in care VW avea uzine. Potrivit Bloomberg, impactul asupra cresterii economice va fi de pana la 0,5 puncte procentuale.

600 de companii de piese auto activeaza in Romania

Piesele auto reprezinta un vehicul important al economiei noastre, avand o cifra de afaceri in 2014 de 12,6 miliarde de euro, suma deloc de neglijat. Anul trecut, exporturile au fost in valoare de 8,6 miliarde de euro, iar cel mai exportat produs a fost setul de fise pentru bujii.

In total, la noi in tara sunt 600 de companii care produc piese pentru autoturisme, numarul angajatilor din acest sector fiind unul crescut. Numai in primele 10 firme de piese auto de la noi lucreaza peste 31.000 de romani, iar in total in acest domeniu lucreaza peste 203.000 de romani.

Desi efectele scandalului emisiilor masinilor Volkswagen nu sunt inca foarte clare, este cert faptul ca in Romania el va avea un impact, chiar daca nu unul la fel de mare precum in alte tari din Europa de Est. Spre deosebire de alte tari, noi nu vom suporta consecinte atat de mari deoarece ne bazam pe nemtii de la VAG doar in ceea ce priveste comenzile de piese auto, iar o eventuala scadere a vanzarilor lor nu ne va afecta in mod direct.

Din grupul VAG fac parte 12 marci auto, cele mai importante fiind Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, iar, in Romania, aceste marci sunt pe primele locuri in ceea ce priveste vanzarile. VW este prima la vanzarile de masini second hand si ocupa locul doi in ceea ce priveste vanzarile de masini noi, in conditiile in care pe primul loc se afla marca autohtona Dacia. Skoda urmeaza indeaproape VW in preferintele romanilor, fiind pe locul 3 la vanzarile de masini noi.

VW datoreaza statului roman peste 30 de milioane de euro

Un grup mixt de lucru infiintat special pentru a analiza consecintele Dieselgate in Romania, precum si masurile care se impun in acest caz, a anuntat ca statul roman a fost prejudiciat de VAG cu peste 30 de milioane de euro, echivalentul a 123.616.827 de lei.

Aceasta suma este reprezentata in principal de taxele auto - soferii modelelor cu probleme au platit taxe auto mai mici decat ar fi trebuit pentru motorizarea respectiva. In afara de aceasta suma, statul roman se va indrepta in instanta impotriva Volkswagen pentru a recupera aceasta paguba, insa va amenda in acelasi timp compania pentru ca si-a inselat clientii.

Rechemarile in service pentru scoaterea soft-ului care manipuleaza datele in timpul testarii vor incepe in luna ianuarie. Intre timp, compania a pus deja la dispozitie clientilor sai, inclusiv celor din Romania, un program prin care pot afla daca masina lor va fi rechemata, introducand pe site seria de sasiu a masinii.

In total, in intreaga lume, au fost vandute 11 milioane de masini ale grupului VAG care aveau instalat soft-ul care facea ca in timpul testelor nivelul noxelor sa fie mai mic. La noi in tara sunt peste 105.000 de unitati afecate de scandal. Pentru rezolvarea problemelor, producatorul a pus deoparte 65 de milarde de euro, iar pierderile cauzate de Dieselgate sunt enorme.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 908 ori