In rafinata lume a sedanurilor sport, Volkswagen Passat, model aparut prin 1973, a fost intotdeauna o masina de referinta: eleganta, performanta si conservatoare.
Daca prima, a doua si a patra generatie au avut multe elemente in comun cu contemporanele Audi 80 si A4, iar cea de-a treia generatie parea din punct de vedere mecanic un Golf ceva mai mare, ei bine, Volkswagen s-a gandit sa schimbe aceasta imagine.
Din aceasta dorinta s-a nascut noul Passat CC, un coupe cu patru usi
neconventional, care inaugureaza un nou segment de nisa, dorindu-se a
fi un fel de Mercedes CLS pentru omul de rand, dar mai putin radical, si, nu in ultimul rand, intregeste gama Passat cu o a treia versiune de caroserie.
Nu va ganditi ca este vorba de noua generatie a sedanului, si nici de
un coupe-cabrio clasic, asa cum s-ar putea interpreta prin prisma
numelui. Trebuie stiut faptul ca particula „CC” nu inseamna „Coupe Cabrio”, ci „Confort Coupe”, o denumire inventata de nemti pentru a descrie noua masina cat mai pe scurt si cat mai relevant.
Cine vede masina pentru prima data i s-ar putea parea cel putin ciudat
numele, insa mai-marii de la VW au ales aceasta denumire, si nu, sa
zicem, Passat Coupe, din cauza ca piata nord-americana – tinta
principala a modelului – nu recunoaste un coupe decat daca acesta are
doar doua usi, nicidecum patru ca „CC”.
Desi este gresit, din punct de vedere tehnic, sa denumesti coupe un
model cu patru usi si patru locuri, totusi, exista un dram de libertate
sa faci acest lucru in lumea elegantei. Nu este nici o idee noua pentru
nemti.
Mercedes a fost primul constructor care a pus in practica acest concept, realizand Vision CLS – masina care a devenit ulterior marele succes de piata CLS. Mai nou, BMW tocmai ce a lansat noul X6, un Sports Activity Vehicle cu alura de coupe.
Revenind, noul Passat CC este construit pe o versiune
imbunatatita a platformei pe care a fost realizat si sedanul aparut in
2005. Este cu 31 mm mai lung si cu 36 mm mai lat comparativ cu sedanul
din care deriva, si, cel mai important, pentru fluidizarea liniilor,
inginerii germani au redus inaltimea masinii cu nu mai putin de 50 mm, ceea ce nu a afectat foarte tare spatiul la cap pentru cei doi pasageri care ocupa locurile individuale din spate.
Totodata, garda la sol a fost coborata cu 15 mm gratie
suspensiilor sport, dar si a amortizoarelor reglabile electronic, care
sunt oferite optional. Pe fata avem de-a face cu suspensii de tip
MacPherson, iar pe spate s-a optat pentru o setare multilink.
In ceea ce priveste aspectul exterior, principala
caracteristica a noului Passat CC o reprezinta linia acoperisului, care
este plonjata spre partea posterioara, din dreptul montantului C spre
portbagaj, tipic pentru coupe-urile traditionale.
Linia
mediana a masinii si cuta din partea inferioara a portierelor sunt
ascendente catre partea din spate pentru a crea o si mai pronuntata
forma de pana, iar usile fara rama la geam (inclusiv geamul mic
triunghiular din spate) intaresc profilul coupe al modelului.
De asemenea, masina a primit noi blocuri optice. Cele din
fata au o forma elipsoidala, mai dinamica fata de farurile modelului
clasic si amintesc de cele ale limuzinei Phaeton, in timp ce stopurile
au fost la randu-le alungite, seamanand cu cele ale unui Jaguar.
Totodata, noul Passat CC a primit o grila a calandrului mai mare care
inglobeaza acum mai putine traverse cromate si o capota a motorului
bombata.
La interior, Passat CC beneficiaza de materiale si finisaje de foarte
buna calitate, in timp ce plansa de bord arata mult mai bine decat in
cazul sedanului. Demn de remarcat este si display-ul color touchscreen
montat pe consola centrala, pe care sunt afisate toate informatiile
oferite de computerul de bord sau de radio CD, precum si tastatura
pentru telefonul mobil, care este ascunsa in partea superioara a
consolei si poate fi accesata ori de cate ori aveti nevoie prin simpla
apasare a casetei in care este montata.
La capitolul spatiu, pasagerii din fata nu se pot plange de nimic, in
timp ce persoanele care iau loc pe scaunele din spate trebuie sa se
aplece atunci cand urca sau coboara din masina pentru a nu se lovi la
cap. Masina dispune de numeroase spatii de depozitare si suporturi
pentru pahare, iar in spate, cele doua locuri sunt despartite de un
imens spatiu care inglobeaza si doua suporturi pentru pahare si care
poate fi ascuns cu ajutorul unei trape glisante. Sub nici o forma nu
poate lua loc o a treia persoana pe acest loc de depozitare.
Noul VW Passat CC este disponibil in cinci versiuni de
motorizare. Avem in gama trei benzinare cu injectie directa, 1.8
TSI/160 CP, 2.0 TSI/200 CP si varful de gama V6 3,6 FSI/300 CP, acesta
din urma capabil de un sprint de pe loc de la 0-100 km/h in 5,6 secunde
si de o viteza de top de 222 km/h, si doua propulsoare turbodiesel de
2,0 litri, care dezvolta 140 CP si, respectiv, 170 CP.
Modelul testat era echipat cu propulsorul 1.8 TSI care
genereaza 160 de cai-putere si 250 Nm de cuplu, disponibili pe o plaja
de turatie cuprinsa intre 1.500 si 4.200 rpm. Intrebarea care se punea
era daca acesta este suficient de puternic pentru a impinge cele 1.430
de kilograme ale Passat-ului CC. Ei bine, raspunsul este DA, insa daca
vi se pare totusi putin, mai ales daca vreti sa mai luati 2-3 persoane
alaturi de dumneavoastra in masina, atunci celelalte doua versiuni sunt
si mai indicate.
Motorul 1.8 TSI este silentios chiar si la turatii inalte, si
vorbim aici de 6.000-6.500 de „ture”, dar si viguros, ceea ce nu va va
face sa va mai ganditi la alta varianta de motorizare. Transmisia
manuala cu sase trepte este foarte bine etajata, lucreaza in deplina
armonie cu propulsorul, dovada ca, daca rulati in treapta a sasea cu o
viteza de 50 km/h (adica la vreo 1.000 rpm), coupe-ul va accelera
foarte-foarte usor.
De altfel, efortul maxim depus de noul „CC” pentru
atingerea „sutei” este de 8,6 secunde. Chiar si in conditiile unui
condus cuminte, consumul de carburant mediu in regim urban s-a situat
in jurul valorii de 13,5 litri / 100 km, in timp ce „afara” a coborat
doar pana la 9,2 litri pentru fiecare 100 km parcursi.
Comportamentul rutier este impecabil, si asta se datoreaza in primul
rand suspensiilor, a caror setare este un compromis intre sportivitate
si confort, dar si pneurilor cu profil mic (235/40), care imbraca
jantele de 18 inch. De asemenea, un rol important il are si directia
ferma si precisa, asistata electro-mecanic.
Pozitia la volan este mai joasa decat la sedan, dar foarte confortabila
datorita reglajelor electrice ale scaunului si cele ale volanului
multifunctional, volan care, spre deosebire de Passat-ul clasic, are
trei spite. Desi este vorba despre un coupe, Passat-ul CC ofera
soferului o vizibilitate foarte buna in spate, datorita noului sistem
Park Assist Vision, care, odata cuplat marsarierul, se activeaza
automat usurand misiunea soferului la manevrele de parcare in locurile
stramte.
Vezi Test Drive Volkswagen Passat CC