In plina criza economica magazinele au discounturi greu de crezut. Gap a afisat reduceri de pana la 40%, Macy"s, intre 20-30%, iar gigantii pietei de lux, scad si ei preturile dramatic, astfel ca o jacheta Moschino, ce costa 840$, se vinde acum la Saks cu 335.90$.
Retailerii de-abia au iesit din
“sangerosul” septembrie, cand supermarketurile, outleturile si magazinele de
lux s-au zbatut in aceeasi oala cu vanzari mult mai proaste decat anticipau.
Profiturile au scazut cu 12% la J.C. Penney si
3% la Target. Piata de lux, intr-o continua lupta, a avut castiguri mai mici cu
pana la 11% la Saks si 16% la Neiman Marcus. Si analistii Forbes cred ca se
poate si mai rau.
Piata de lux se apropie de
recesiune, pentru prima oara in ultimii 6 ani, conform unei analize a Bain
and Company. De la cresterile de 6,5% in 2007 sau 9% in 2006, vanzarile de
bunuri de lux se vor majora in 2008 cu doar 3%, pana la 175 miliarde euro, iar
pentru 2009 se asteapta o scadere cu pana la 7%.
Europa, America de Nord si Japonia sunt cele mai importante piete care sustin
vanzarile de produse de lux. Japonia s-a
impotmolit prima, cu o scadere de 2% in 2007 si, cel mai probabil, de 7% in
2008. Europa se mentine inca stabila, dupa ce anul trecut a inregistrat
cresteri de 10%, in timp ce in SUA nu se
va observa nicio schimbare in acest an.
In aceste conditii, Britt Beemer,
presedinte al America's Research Group considera ca preturile pentru bijuterii si ceasuri vor cobori cu pana la 20%, rezultand cele mai
mari vanzari de Craciun din ultimele doua decenii.
Asa se face ca, desi mai sunt aproape doua luni pana la
sarbatorile de iarna, marii retaileri au inceput deja reducerile. Totusi, cele
mai bune oferte se vor gasi in saptamanile care urmeaza.
Lanturile de magazine regionale,
precum Bon-Ton si Boscov"s, vor avea preturi mai avantajoase decat gigantii comerciali, conform lui Anthony
Liuzzo, profesor de economie la Wilkes University, care studiaza trendurile de
vanzare in perioadele de sarbatori inca din 1988.
Magazinele mai mici sunt mai avantajoase
decat retailerii gigant care au reduceri spectaculoase in
cifre dar mai putin susbstantiale, considera Liuzzo.
Una peste alta, economistul crede ca
acest Craciun va fi mai prost ca
niciodata pentru retaileri . Acestia vor plusa pe discounturi cat mai mari. Putini
sunt cei care cred ca preturile nu pot fi mai mici de atat.
In categoria de electronice, cat de
departe se va merge cu reducerile pentru televizoarele cu plasma, depinde in
primul rand de Wal-Mart, care va impune etalonul pentru vanzarile de sarbatori.
Beemer crede ca tarifele ar putea merge pana la 599$, un televizor cu plasma de
42 inch, dezlantuind reduceri si mai mari la Best Buy si in alte lanturi de
magazine.
In ceea ce priveste outleturile de
specialitate din SUA, magazinele din vest au avut vanzarile cele mai proaste si
rezultate negative vor aparea in curand si in alte zone ale tarii, spune
analistul de retail Jennifer Black.
Cum singura scapare a gigantilor de pe piata
de lux este sa reduca drastic preturile, “Cei care se gandesc la achizitii pretioase,
vor avea parte de oferte nemaivazute!”, spune Beemer.
Totusi, cei interesati ar face bine
sa se grabeasca. Chiar daca anul viitor piata produselor de lux nu va
sta pe roze, va reveni pe cresteri
foarte repede, mai afirma analistii Bain and Company.
Cele mai bune oferte pentru cumparatori se vor ivi in urmatoarele sectoare
1. Masini
2. Imbracaminte pentru femei
3. Haine barbatesti
4. H Haine pentru adolescenti
5. Electronice
6. Accesorii
7. Bijuterii
8. Electrocasnice
Un articol de Oana Cazan