La shopping pe timp de criza

Luni, 03 Noiembrie 2008, ora 16:36
2088 citiri
La shopping pe timp de criza

In plina criza economica magazinele au discounturi greu de crezut. Gap a afisat reduceri de pana la 40%, Macy"s, intre 20-30%, iar gigantii pietei de lux, scad si ei preturile dramatic, astfel ca o jacheta Moschino, ce costa 840$, se vinde acum la Saks cu 335.90$.

Retailerii de-abia au iesit din

“sangerosul” septembrie, cand supermarketurile, outleturile si magazinele de

lux s-au zbatut in aceeasi oala cu vanzari mult mai proaste decat anticipau.

Profiturile au scazut cu 12% la J.C. Penney si

3% la Target. Piata de lux, intr-o continua lupta, a avut castiguri mai mici cu

pana la 11% la Saks si 16% la Neiman Marcus. Si analistii Forbes cred ca se

poate si mai rau.

Piata de lux se apropie de

recesiune, pentru prima oara in ultimii 6 ani, conform unei analize a Bain

and Company. De la cresterile de 6,5% in 2007 sau 9% in 2006, vanzarile de

bunuri de lux se vor majora in 2008 cu doar 3%, pana la 175 miliarde euro, iar

pentru 2009 se asteapta o scadere cu pana la 7%.

Europa, America de Nord si Japonia sunt cele mai importante piete care sustin

vanzarile de produse de lux. Japonia s-a

impotmolit prima, cu o scadere de 2% in 2007 si, cel mai probabil, de 7% in

2008. Europa se mentine inca stabila, dupa ce anul trecut a inregistrat

cresteri de 10%, in timp ce in SUA nu se

va observa nicio schimbare in acest an.

In aceste conditii, Britt Beemer,

presedinte al America's Research Group considera ca preturile pentru bijuterii si ceasuri vor cobori cu pana la 20%, rezultand cele mai

mari vanzari de Craciun din ultimele doua decenii.

Asa se face ca, desi mai sunt aproape doua luni pana la

sarbatorile de iarna, marii retaileri au inceput deja reducerile. Totusi, cele

mai bune oferte se vor gasi in saptamanile care urmeaza.

Lanturile de magazine regionale,

precum Bon-Ton si Boscov"s, vor avea preturi mai avantajoase decat gigantii comerciali, conform lui Anthony

Liuzzo, profesor de economie la Wilkes University, care studiaza trendurile de

vanzare in perioadele de sarbatori inca din 1988.

Magazinele mai mici sunt mai avantajoase

decat retailerii gigant care au reduceri spectaculoase in

cifre dar mai putin susbstantiale, considera Liuzzo.

Una peste alta, economistul crede ca

acest Craciun va fi mai prost ca

niciodata pentru retaileri . Acestia vor plusa pe discounturi cat mai mari. Putini

sunt cei care cred ca preturile nu pot fi mai mici de atat.

In categoria de electronice, cat de

departe se va merge cu reducerile pentru televizoarele cu plasma, depinde in

primul rand de Wal-Mart, care va impune etalonul pentru vanzarile de sarbatori.

Beemer crede ca tarifele ar putea merge pana la 599$, un televizor cu plasma de

42 inch, dezlantuind reduceri si mai mari la Best Buy si in alte lanturi de

magazine.

In ceea ce priveste outleturile de

specialitate din SUA, magazinele din vest au avut vanzarile cele mai proaste si

rezultate negative vor aparea in curand si in alte zone ale tarii, spune

analistul de retail Jennifer Black.

Cum singura scapare a gigantilor de pe piata

de lux este sa reduca drastic preturile, “Cei care se gandesc la achizitii pretioase,

vor avea parte de oferte nemaivazute!”, spune Beemer.

Totusi, cei interesati ar face bine

sa se grabeasca. Chiar daca anul viitor piata produselor de lux nu va

sta pe roze, va reveni pe cresteri

foarte repede, mai afirma analistii Bain and Company.

Cele mai bune oferte pentru cumparatori se vor ivi in urmatoarele sectoare


1. Masini


2. Imbracaminte pentru femei


3. Haine barbatesti


4. H Haine pentru adolescenti


5. Electronice


6. Accesorii


7. Bijuterii


8. Electrocasnice


Un articol de Oana Cazan