Vrei o afacere de familie? Vezi care sunt riscurile

Marti, 15 Februarie 2011, ora 17:56
2678 citiri
Vrei o afacere de familie? Vezi care sunt riscurile

Cei aflati la conducere trebuie sa cantareasca foarte bine avantajele si dezavantajele angajarii anumitor membrii ai familiei in cadrul companiei.  Este greu sa fii obiectiv atunci cand trebuie sa angajezi anumite rude, insa, inainte de a-i aduce in companie trebuie sa le verifici punctele forte si punctele slabe. Expertii citati de inc.com ne sfatuiesc insa sa nu angajam anumite persoane din obligatie daca vrem sa avem o afacere de succes.

Afacerile de familie au o traditie destul de lunga.

Aproximativ 80% din companiile din intreaga lume sunt afaceri de familie. Printre acestea se regasesc: Ford, Koch Industries, Cargill, Wal-Mart, Loews, si Ikea.

Mai mult de 30% din totalul afacerilor de familie supravietuiesc si la a doua generatie, insa numai 13 % sunt transmise si generatiei a treia.

Multi consultanti in afacerile de familie spun ca motivul principal pentru care unele afaceri de familie ajung sa dea faliment este esecul acestora in ceea ce priveste punerea in aplicare a unui plan strategic si a unor obiective.

Expertii citati de inc.com te sfatuiesc sa angajezi doar acei membrii ai familiei care detin aptitudini de care afacerea are intr-adevar nevoie.

Tine cont de faptul ca aparitia conflictelor intre membrii familiei pot aduce sfarsitul afacerii.

Toti cei implicati in aceasta afacere ar trebui sa delimiteze foarte clar viata de familie de cea profesionala.

Nu conteaza cine este cel mai bun sau cine va castiga in final. Invata sa imparti responsabilitatile. 

Invata cum sa vorbesti cu ceilalti pentru a evita ciocnirile de personalitate.

Majoritatea afacerilor de familie au dat faliment in cele din urma, deoarece proprietarii acestora au tinut cont de obligatii si de gradele de rudenie si nu au pus accent pe profesionism.

Membrii unei familii trebuie sa inteleaga ca nu este suficient sa fii primul nascut ca sa ajungi la conducerea unei companii, trebuie sa promovezi pe baza realizarilor obtinute.

Respecta aceste lucruri pentru a avea o afacere de succes:

Castiga-ti locul in companie


Expertii te sfatuiesc sa ai rabdare fiindca o afacere de succes se cladeste in timp cu multa munca. Creeaza-ti un drum sigur pentru a deveni un antreprenor de succes.
 
Stabileste o politica a angajatilor


Este important sa ai obiective clare si sa stabilesti anumite asteptari pentru fiecare din membrii familiei.

Atunci cand angajezi un membru al familiei, nu ezita sa-i spui care sunt asteptarile tale, indiferent daca acesta va ocupa o pozitie inferioara sau una la nivel de management.

De asemenea, trebuie sa ai un plan de integrare a noilor angajati.

Majoritatea oamenilor nu spun decat “aici este biroul tau, acum poti sa treci la treaba”, uitand cat de importanta este formarea profesionala.

Defineste rolul si responsabilitatile


Trebuie sa realizezi descrierea jobului, sa definesti rolul fiecarui angajat, normele de compensare, evaluarea performantei si sa stabilesti obiective pe termen scurt si lung.

Membrii familiei ar trebui sa stie daca sunt potriviti pentru o anumita pozitie.

Instruieste urmatoarea generatie


Instituie programe formale sau informale.

De exemplu, creeaza stagii de vara pentru tinerii abia iesiti de pe bancile facultatii.

Infiinteaza anumite programe de mentoring. Tinerii pot deveni ucenici la rudele lor mai in varsta si pot invata modul de functionare al afacerii.

De asemenea, mentorii ar trebui sa includa persoane din afara familiei.

Expertii recomanda membrilor unei familii sa munceasca cativa ani in alta companie dar in acelasi sector de activitate pentru a acumula o oarecare experienta.

Nu este intotdeauna o idee buna sa aduci imediat in companie un membru al familiei. Lasa-l sa acumuleze experienta si ofera-i increderea ca va avea destul timp sa se ocupe de afacere.

Nu te baza pe studiile post-universitare


Nevoile afacerii sunt unice iar informatiile primite intr-o scoala de MBA sunt mai mult generale.

Potrivit studiilor, tinerii pierd pana la 90% din timpul lor pentru a invata lucruri pe care cu siguranta nu le vor folosi in afaceri.

Insa, asta nu inseamna ca tu nu trebuie sa oferi traininguri si programe de educare.

Desigur, in cazul in care fisa postului solicita detinerea unui MBA, atunci membrii familiei trebuie sa obtina toate acreditarile necesare

Evita favoritismul sau nepotismele


In orice companie, comunicarea este esentiala, de aceea trebuie sa fii prezent la toate intalnirile cu personalul.

Examineaza competentele angajatilor si incearca sa nu treci cu vederea angajatii calificati.

Daca mediul de lucru este profesionist si toti angajatii sunt tratati corect, nu vei fi acuzat de nepotisme.

Traseaza anumite limite intre viata personala si cea profesionala

Nu uita sa angajezi consultanti de afaceri din exterior. Invata sa delimitezi viata personala de cea profesionala.

La locul de munca sunteti cu totii o echipa. Incearca sa nu implici orgoliile in afaceri. Trateaza-ti toti angajatii in mod egal si incearca sa nu-ti favorizezi membrii familiei.

#afacere de familie, #nepotism, #profesionalism , #stiri Wal Mart